Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 2100 ggr
enni
2

hemma själv..

Hej allihop!

Jag går andra året på min utbildning (av tre år) och är inte ofta i skolan. Utbildningen har nämligen inte fått så mycket pengar att lägga på undervisning så det blir för det mesta hemstudier. Jag jobbar extra för att slippa studielån, jag har vänner att umgås med och jag har precis fått hem en liten kisse som jag hoppas kunna hålla mig sällskap när sambon jobbar.

Jag undrar ifall det är någon mer här som känner ensamhet över att bara sitta hemma och plugga/vara arbetslös etc. etc.? Jag känner mig ofta väldigt uttråkad, rastlös, ensam, meningslös osv. Jag vill liksom att det ska hända lite mer. Inget blir ju heller bättre av ifall kursen man just läser verkligen är laaaaaam…

Jag har aldrig varit ute och rest en sådan där obligatorisk långresa som alla ungdomar av idag tydligen måste göra efter gymnasiet. Men jag tror inte att det är det som spökar med mig heller för jag är inte sugen på att bo i en ryggsäck i fyra månader utan bekvämlighet eller ordentlig mat. Jag har insett att det nog inte är min grej (längtar hem efter en vecka på charterresa liksom…). Jag håller ibland på att bli knäpp för jag vet inte vad jag vill eller vart jag vill komma. Är det någon mer som känner så?

Det kanske är att man behöver något nytt? Jag har alltid bott här och pluggar här nu också. Men varför skulle jag bli lyckligare av att flytta med sambon till en stad där det inte finns någon vi känner? Det känns orimligt på något sätt det med.

Ibland är man bara rastlös helt enkelt….

Geru
1

Långresa…:P? Jag har inte gjort någon sådan heller:)

Det är nog rätt trist att plugga och bo på samma ställe, och du kanske borde ut och göra något ibland :P

Jag vet om känslan du pratar om, och det enda jag vet som egentligen biter är att göra någonting som känns roligt och meningsfullt, gärna på annan plats :p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

FellStaved
2

Jag sitter i samma sits som dig, haft problem med CSN ett par gånger pga depressioner som inte gjort att jag orkat ta tag i kurserna. Dock får jag CSN nu igen. Skaffade mig en liten hund och bor i en liten håla där jag inte känner någon dessutom och det är långt till skolan. Det är väldans jobbigt.

Jag försöker själv komma på saker jag kan göra men det är inte särskilt roligt. Har inte ens en TV att glo på så det blir alltid datorsittande och så hunden. Men det hjälper tyvärr inte mig så mycket.

Saken blir ju inte bättre att min roomie är iväg hela tiden och gör saker med folk och går i skolan var dag. Man känner sig så dålig..

Ah well. Jag hoppas på att när grabben här vuxit till sig och jag börjar min utbildning i vår så får jag komma iväg lite. Försöker klamra mig fast lite vid den tanken. Kanske du skulle söka lite kurser som tvingar dig till skolan? Kanske ta och försöka söka jobb i samma stad där du pluggar. Jag gjorde det en vår. Det var väldigt smidigt.

enni
1

skönt att höra att någon mer känner så ibland :) det dumma är att jag redan går två extrakurser fast på distans så att inget ska krocka. jobbar gör jag också men mest natt nuförtiden då det är så tråkigt att jobba en kväll när min sambo väl är hemma o man kan umgås :)

jag tror att man får försöka blicka framåt ibland som du säger o tänka att snart blir det lite bättre, det försöker jag också göra. Plus att tänka att det säkert känns lite bättre imorgon :) hihi

JereMina
1

Ibland är vi alla rastläsa och har tråkigt under livet men det är så livet är. Om du aldrig har tråkigt så kan du inte se skillnaden då du har roligt.

enni
1

det är sant :) men ibland är det bara skönt att veta att det är fler än jag som känner sig uttråkad och ensam då och då :)

JereMina
1

#5 Ja, det är det och du är absolut inte ensam om det!

[AshJ]
2

Det kan bli trist i längden att sitta hemma ensam, absolut. Men föredrar det faktiskt! Har sedan flera år tillbaka ett förhållande och bor hellre ensam. Och detta har inget att göra med att jag inte skulle kunna tänka mig att bo med honom. Nej, föredrar bara att vara ensam. Fast det som blir trist är att man flyttat ifrån hemstaden och också studerar hemifrån. Så man träffar inga alls! Men överlag - ensamhet är skönt.