Min Migrän
Jag har sen tidiga år haft problem med huvudvärk. Det började redan när jag gick i grundskolan (åk 4-6) och då var det framför allt väderomslag, speciellt åska, som orsakade huvudvärken.
I och med högstadiet och mer stress ifrån skolan (Har aspergers syndrom) så fick jag allt oftare huvudvärk.
När man blev myndig (Detta var på den tiden det var tillåtet att röka på krogarna, 1999) så hade jag alltid skallebang dagen efter av all cigarettrök.
2002 fick jag reda på att jag hade allergisk astma och att denna utlöstes av bland annat ciggarettrök, starka parfymer och andra starka dofter.
Efter år av plågerier och folk som sa; att man blir inte däckad så man inte kan jobba/plugga av lite huvudvärk plus att vanlig alvedon aldrig hjälpt så gick jag 2007 till läkare och han sa bara kort och gott - typisk migrän och så fick jag prova Eeze.
Den hjälpte inte - inte heller kombinerad med alvedon. Har kört alvedon plus naproxen sen dess men har börjat må mer och mer illa och anfallen blir längre och längre. Och sista anfallet i 2 hela dygn och det hade jag när jag vaknade i tisdags, då förbrukade jag 1 karta 500mg Naproxen och lika många 1g alvedon plus att jag mådde så illa så jag kräktes tre gånger och trodde jag skulle avlida av magsmärtorna och huvudvärken och illamåendet. Jag var nära att ringa 112. Har inte ens mått så dåligt när jag hade vinterkräksjukan i 4 dygn…
Det trots att jag har kräkfobi! Att få dö hade varit en befrielse…
Nä, jag fick iaf nog nu i onsdag, så idag ringde jag vårdcentralen. Jag måste göra något åt denna migrän som bara blir värre och värre. Kan ju inte äta så mycket mediciner, som inte ens hjälper heller för den delen, ja lite kanske, jag har inte så ont så jag skriker, men det är inte långt ifrån. Och så har jag fått migränkänningar oftare än förut, så detta gör att jag tar en dos värktabletter innan jag sover kanske 2-3 ggr i veckan…
Det är iaf anledningen till min oaktivitet de senaste dagarna, men jag kände när du, Lotta, skrev den där tråden om att avsluta ensamhet, att jag måste skriva…
Vet förresten inte hur mycket jobb, skola, fritidsplaner man har fått ställa in i sitt liv på grund av migrän.
Jag vaknar oftast med den, på kvällen innan jag ska sova kan jag känna mig stel och ha ont i nacken, då vet jag, men ibland kommer den utan att jag märker något. Har jag tagit medicin på kvällen kan jag lyckas hålla smärtan i stort sett borta, men jag är däckad av trötthet och orkeslöshet och aptitlöshet iaf. Vaknar jag med migrän utan att tagit tabletter är det oftast redan för sent att bli av med värken. Den blir under dagen bara värre och värre för att framåt tre nå sin kulmen och om jag blir av med den samma dag så brukar den vara borta 18:30-19:30, annars sitter den i till dagen efter och då brukar jag alltid vakna illamående och det slutar med att jag kräks. Under hela tiden är jag också otroligt ljus-, ljud- och luktkänslig. Jag blir lätt snuvig också, näsan rinner lätt och ögonen känns irriterade. Har svårare att andas dessa dagar. Jag är trött, men har för ont för att sova och har för ont i huvudet för att stå på benen, med lite nöd och näppe tar jag mig fram och tillbaka från toaletten, hämtar nåt att dricka från köket, oftast blir det att man tar med sig en hel pet-flaska, eller tetra så att man har alt en full kanna vatten, men att laga mat eller ställa in nåt i micron är smärtan för hög för att klara av. Man orkar inte göra så mycket annat an att bara vara dessa dagar.
Jag vaknade med migrän i tisdags och hade fortfarande känningar av huvudvärken under torsdagen men den upphörde vid 21 ikväll. Nu känner jag bara av en aning i nacken huvudet. Det finns något där, det är allt.
Jag är inte ordentligt undersökt för ifall det "bara" är migrän, och nu är jag lite rädd med tanke på att det bara blir värre.
Har iaf tid på vårdcentralen torsdag, nästa vecka.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Migrän beror ju på att blodkärlen i ett område i hjärnan svullnar. O huvudvär beror på att hjärnan svullnar.
Jag har själv migränattacker av olika slag. Ibland ligger det mellan huvudvär o migrän. Ibland är det bara huvudvärk i flera dagar, o ibland migränattacker. Jag känner om någon av attackerna ska komma.
För några år sedan fick jag hjälp med att sätta in en p-stav som faktiskt minskade mina anfall. Men dom kommer tillbaka då o då.
Mitt råd vid allvarliga migränattacker är att få en bra medicin utskriven som är riktad mot just migrän, det kan vara mediciner som slår av nervinpulserna eller till och med blodtrycksmedicin. Det är för att lätta på trycket i blodkärlen i hjärnan vid migränattack.
Själv får jag ta en cocktail av tabletter ca var 5_timma för att hålla den borta medans den pågår. Men efter två dagar så förvinner den, men då är jag ju trött som sjutton. Fast hellre det än denna hemska värk i huvudet.
Prata med din läkare Hanna, om du inte kan få hjälp med medicner som hjälper.
Kram Lotta
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Men gud det låter jätte jobbigt. Fruktansvärt att ha så ont hela tiden. De borde rötka huvudet, så det inte är nåt annat fel :(. Hoppas du får några dagar här utan migrän.
Kram från Ambrosia
Bushanna jag lider med dig..så jääkla jobbigt detta verkar..
_Har ingen erfarenhet alls av just migrän..men en tröstkram får du iaf :-)
_
Usch, har du även "ögonmigrän!?

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonmigr%C3%A4n#.C3.96gonmigr.C3.A4n
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Migrän kan utlösas av olika saker, bla intaget av mat. En del får migrän av ost, mjölkprodukter, rödvin, lakrits, choklad, viss frukt som citrusfrukter, etc.
Men, dock är det viktigt att äta o dricka när man har migrän. Det är viktigt att få i sig näring o vätska. Om man inte vet vad som utlöser migränen om det är mat som är utlösningen kan man pröva med uteslutningsmetoden.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"