Ensamheten.
Trots att vi idag har både Mobiler, vanliga telefoner, mailkommunikation, nätverk av olika slag och alla chattrum och sajter via internet så är många människor ensamma ändå.
Hur kan det komma sig?
Jag tror att det helt enkelt beror på att folk är så stressade i sina egna liv och inte hinner med vare sig det ena eller det andra.
Ändå finns det undersökningar som visar att det inte är bättre idag än det var förr. Det var bara det att förr hade man ju inte alla maskiner som gjorde det mesta för en. Utan man fick göra ganska mycket för hand, och det tog ju sin tid.
Och jag tror att grannsämjan var bättre för, man såg till varandra och såg till att stod rätt till. Det saknar jag från min barndom, även om jag inte kan kalla det för förr.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Jag tycker det är en intressant frågeställning du skrivit. För jag brukar prata om just detta ibland med mina vänner. Jag tror att denhär typ av kommunikation kan bidra till ensamhet. Man pratar mindre med varandra och ses mindre. Istället för att ringa och prata med varandra så messar man istället. Eller så ses man via datorn. Tror inte denhär utvecklingen är så bra på ett sätt, även om det finns fördelar med den. Själv arbetar jag natt och därför är messandet bra, för då behöver jag inte bli störd när jag sover dagtid. Det jag dock kan sakna är timslånga samtal med mina vänner men alla har så mycket att göra nu för tiden och är så stressade att man inte tar sig den tiden. Allt ska planeras och blir mindre spontant. Sen har alla sitt och man väljer att kommunisera på det sätt som tar minst tid av sin tid.
Sen är vi ett av de samhällen i världen där vi lever mest ensamma, minns inte vad statikstiken säger. Det bidrar också till att allt fler känner sig ensamma.
/Lisa
Sedan så har vi den gruppen av människor som är ofrivilligt ensamma. Som ofta blir svikna, illa behandlade och sårade av andra människor. Som till och med kanske utvecklar en fobi mot andra människor och drar sig från att gå ut för att slippa stöta på andra människor.
Dom har ingen vän att ens ringa och prata med. vad skulle man kunna göra för väntjänst för dom?
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
#3 Håller med dig Lotta i det du skriver. Hur når man dem? Mycket bra fråga. Kanske kan denna chattgrupp nå åtminstone några. Sen så kanske man måste vara uppmärksam på dem man har i sin närhet, när de drar sig undan. Åtminstone de som har någon i sin närhet. Men hur man når dem som inte har någon? Jag vet faktiskt inte.
/Lisa
#4 Jag har gjort en ny tråd angående det ämnet, tänkte att det kanske kan vara intressant 
Kanon, ska genast kolla det.