Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 446 ggr
Grodan
5

Internet - baksidan

Internet är så farligt när man är ensam.
När man vill bli läst, kommenterad, gillad osv och INGEN läser, kommenterar eller gillar.
Eller när man ser hur bra och lyckade alla andra är. Hur många vänner de har osv.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Maria
5

Det låter sorgligt men det här med många vänner på nätet får man nog ta med en nypa salt.

/Maria

Herveaux
6

Ett väldigt bra citat av Wesley Snipes:
"Don't let the internet rush you, no one is posting their failures."

Att utgå från att någon är framgångsrik eller lycklig bara genom att titta på deras sociala medier blir en rätt så skev sanning.
Om man tänker på hur få stunder i deras vardag eller liv som de delar med sig av i bild och text (som dessutom lätt kan putsas upp för extra vinkling) kontra alla stunder man inte får se så blir uppfattningen en annan.
Att ha många vänner online kan ändå betyda att man är väldigt (ofrivilligt) ensam IRL. Jag har (självvalt) några få vänner i verkliga livet, men hellre mina få och nära än 300 ytligt bekanta online.

// Harley

Grodan
5

Sociala medier är verkligen hemskt att vara på om man är ensam och lite nere.
ifokus är också internet och här kan man också känna sig ensam och osynlig

Ville bara tala om det. Belysa det. Att det kan vara bra att inte sitta för mycket vid datorn om man är ensam och kanske lite deprimerad.

[ghostdoggy]
3

för många är internet räddningen,finns många som inte klarar av att gå ut och vara social,men klarar av att vara social på nätet på en helt annan nivå.finns en otrolig community ute i spelvärlden

Grodan
1

#4 Stämmer bra, men det är ju inte en baksida…

Har själv hållt mig vid liv genom spel och den sociala e-världen som tillhörde spelet.

Lona
3

#3: Usch, så ledsamt - men dessvärre sant. ☹️
Jag tror dock att det är många som tänker och känner så åtminstone emellanåt. Själv tar jag betydligt lättare åt mig om jag inte får några kommentarer eller gillanden på något inlägg än på de där jag faktiskt får något gensvar. Är man då dessutom lite nere så är det förstås ännu lättare att man ser de negativa bitarna.

Men det där är verkligen något de flesta av oss skulle kunna bli bättre på - att "se" och "bekräfta" andra. Man behöver ju faktiskt inte hålla med någon utan skriva även om man har en annan åsikt och hur svårt är det att klicka på "gilla" om det är något man tycker är bra?

@Grodan, om det är någon tröst så tycker jag att du skriver många tänkvärda inlägg på flera sajter. Ibland tänker jag svara men går och funderar på vad jag ska skriva för att det ska bli bra och så blir det inget alls.
Som nu, jag tänkte att jag ville ge ett bra svar, slog knut på mig själv och allt kändes fel men det blev ett inlägg i alla fall.
Kram på dig, vi är som sagt många som känner likadant. 💕

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
0

#6 🤍 Gulle

Det är ju själklart inte ditt problem om jag (eller någon annan) känner så. Men jag ville ändå belysa detta. Bäst är ju förstås om den person som känner sig ensam och osynlig på nätet försöker få till lite mer social tillvaro irl.

När det gäller mig så skulle jag gärna gå några kurser osv, men tyvärr hejdar just nu mående och ekonomi.

[ghostdoggy]
0

#3: jomen det sociala medier skriver är så långt ifrån verkligheten vi kan komma,jag är ensam och jag verkligen njuter av det..att vara social är inte min grej i verkligheten och pandemin blev som en extra guldkant i tillvaron ..ifokus är igentligen ingen social samvaro sajt heller..har sökt mig till communtys utanför sverige speciellt usa då,är mer öppet och alla har en plats i det,här får man mer passa sig för vad man skriver el så hamnar man utanför,som om nån lag ska följas,vilket kan bli otroligt fel för nån som verkligen mår dåligt och faktiskt bara vill ha nån som läser det man skriver