Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etiketthälsningar
Läst 2059 ggr
Kajsami
8

Förändringar här

Har inte skrivit här på Ensamhet på ett tag. Och det beror faktiskt på att jag blivit mindre ensam, otroligt nog. Jag har fått en pojkvän! Den första riktiga pojkvännen i mitt 40-åriga liv. Det känns fortfarande lite overkligt, men helt fantastiskt. Tyvärr bor vi inte i samma stad så det blir ju främst på helger som vi ses, det är ju åtminstone grannstaden, så det är ju inte jättelångt att åka. 

Och så har jag fått jobb också. Visserligen bara för några månader, men alltid något. Så då blir man mindre ensam när man har folk att umgås med på jobbet om veckorna och sen träffar killen om helgerna. :-)  

Fast sen har tråkiga saker hänt också. Jag har fått epilepsi. Fick ett stort anfall tredje dagen på nya jobbet och hamnade på sjukhus. Kollegorna blev ju helt chockerade och trodde jag höll på att dö. Och jag blev ju chockerad när jag veckan därpå fick en epilepsidiagnos via telefon av läkaren - nuförtiden ger man visst sjukdomsdiagnoser per telefon, för att saker jag de senaste åren uppfattat som stressymptom i själva verket var mindre anfall. Så nu måste jag äta medicin under flera år. Det känns ju mindre roligt. 

Så här är det både positivt och negativt som hänt. Men känns något lättare att hantera epilepsidiagnosen när man iallafall har en pojkvän att få lite stöd av. 

Tänkte bara skriva några rader eftersom jag inte skrivit här på länge.

Mrs Me
2

Grattis till jobb & pojkvän. EPn var ju desto värre trist för dig. Jag tycker du skall googla epilepsi kolhydratreducerad kost. Finns många åsikter om det och nyare rön. Med information beslutar man sedan själv om man tycker sig vilja pröva eller ej, utan informationen har man inget val utan är "utlämnad" till mediciner med div. biverkningar.

[T-Johan]
1

Det var riktigt trevligt att läsa Kajsamin! Hoppas du får fortsätta i samma positiva anda, och må bra.

indra-bus
1

Hjärnan måste ha kolhydrater. Nyare mediciner ger inte mycket bi verkningar. #1 Fett kost är farlig hur kan du skriva så? Ep är inget att leka med. Ät din medicin ordinerat av special läkare.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Kajsami
2

#3 Hjärnan behöver inte alls så mycket kolhydrater som vi får i oss idag och fet kost är inte alls så farlig som många försöker hävda.

Ketogen kost är faktiskt vad man förespråkar till de som har väldigt svår epilepsi, fick jag veta hos epilepsisköterskan förra veckan. Och en bok jag fick hem från sköterskan ägnade en hel sida åt sådan kost, så #1 är inte fel ute alls. 

Men man kan ju inte bara börja med ketogen kost och på eget bevåg sluta med mediciner, så enkelt är det ju inte. Det krävs ordentliga undersökningar och tester längs med vägen. Så det är ju därför de främst rekommenderar det till de med svår epilepsi, eftersom det är så bökigt och även kräver så mycket av en själv med att helt ställa om kosten. För folk med lindrigare epilepsi är det ju mycket smidigare att bara ta en tablett (oj vad bra att jag skrev det för nu kom jag på att jag nästan höll på att glömma min kvällsmedicin…).

Jag tror absolut på LCHF, men jag har helt enkelt inte motivationen att ställa om kosten så definitivt som det innebär och aldrig få äta godis, bröd eller dricka öl. Som min pojkvän säger, "man måste ju få leva också". Så jag kör vidare på medicin och hoppas att den kommer att förebygga mina anfall. 

Efter en månad med medicinen har jag haft ett anfall iallafall, fast ett litet. Så vi får se om jag kanske måste öka dosen eller byta till ny. Jag hoppas att jag slipper fler större anfall iallafall.

Kalendula
2

roligt att läsa det positiva, men inte det negativa. Hoppas att det kommer går bra för dig ändå Kajsami 👍

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Kajsami
2

Tack, Kalendula!

bamse6311
2

Trevligt att få läsa det positiva som hänt dig och kärlek är ju helt underbart samtidigt som du också fått jobb.

Tråkigt dock det där med din epilepsi och hoppas att allt kommer att gå bra.

Bästa hälsningar,
Bertil

Mrs Me
2

#3 Jag uppmanade trådstartaren att söka information och därefter fatta eget beslut, inte blint följa mitt råd - indirekt att testa kolhydratreducerad kost. En ny Ep patient har givetvis ganska tät läkarkontakt och möjlighet att uttala sina funderingar/frågor där.

Vi skall fö. vara medvetna om att under tiden före mediciner fanns var flera tillstånd "kostbehandlade". Detta skulle, inte minst, fetma, diabetiker och cancer patienter behöva upplysas mer om av "vården", som dessvärre är ganska konservativ, även om fler och fler inser att myten om fett och kolhydrater lever stark. Jag förstår att det är tufft när nyare rön "rycker undan kunskap" som hela ens liv/utbildning bygger på men jorden är ju inte platt längre heller.

Tyvärr hittar jag i hastigheten ingen bättre länk än till Expressen men professor/hjärnforskaren Martin Ingvar kan man googla själv för att bilda sig en egen åsikt om trovärdigheten av både honom och hjärnans kolhydrat behov.

http://www.expressen.se/halsa/bara-lugn-du-blir-inte-dum-utan-kolhydrater/

När det gäller typ 2 diabetes kan man genom kostomläggning helt slippa sjukdomssymptom/följdsjukdomar och medicin. När det gäller typ 1 diabetes påverkas även den positivt av kostomläggning även om insulin ändå behöver tillsättas men i mindre mängd vilket är positivt då……

… det nu funderas mycket kring insulinnivåer och sockrets(kolhydraternas) påverkan på cancerceller just nu. Som det verkar så kan cancerceller bara tillgodogöra sig socker/kolhydrater för att växa och ser man logiskt på detta bör mindre näring (socker/kolhydrater) till cancercellerna svälta dem vilket bör vara positivt tumörhämmande. Kan den skenande cancer "epidemin" (för att inte tala om fetman med dess följd sjukdommar) inte bara vara en följd av att vi lever längre utan av kolhydrats vansinnet som infördes med kost pyramiden (senare kostcirkeln) under 1970-talet? Återigen sök information - tänk/besluta själv.

Kajsami Ursäkta det delvis OT:a innehållet i texten. Hoppas att det klart framgår för dig att valet att skapa en egen underbyggd verklighet - om du vill - är det viktiga i mina inlägg, inte rätt/fel eller vad du sedan beslutar själv. Givetvis tar jag det för självklart att du diskuterar saken med din läkare om du beslutar att du vill prova att ändra din kost. Alla läkare är inte "med på tåget" men om du finner något du tycker är trovärdigt och vill pröva finns det fler läkare i "världen" sök någon som förstår dig och området ketogenkost.

Ha så gott hälsar Mrs Me