Fruktkampen
Fruktkampen är ett partipolitiskt- och religiöst obundet initiativ med syfte att verka FÖR den kostnadsfria skolan. Målet är att Skollagen ska följas, inriktat på de §§ som avser avgifter och kostnader oavsett skolform, och att den som enligt lag ska bära kostnaden också gör det i praktiken. Frukten är inget mindre än en symbol för alla dolda och öppna kostnader som förekommer i skolan idag.
https://www.facebook.com/pages/Fruktkampen/683646498320687
Detta är något som jag engagerat mig mycket i, för det är ett viktigt ämne. För alla dessa människor som inte har råd .
Glöm inte att gärna Läsa vad det egentligen handlar om innan det sker en kommentar 😎
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Förlåt, men så länge allemansrätten ger oss möjligheten att hämta frukt och bär gratis i naturen, så kommer jag inte stödja att man inte kan skicka med sitt barn frukt till skolan.
Är det extremt viktigt att köpa importerad frukt på ica?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
VildaVittra: Läs gärna vad det egentligen handlar om, din kommentar säger mig att du inte riktigt vet 😎
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
#2 Jaså? Din kommentar säger mig att du inte respekterar andras åsikter.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
VildaVittra: Nä, jag ser att du inte verkar ha förstått vad fruktkampen står för… Var läser du att jag inte skulle respektera din åsikt? Jag ser nämlilgen inte dom orden i mitt inlägg … 🤔
#3 Jag HAR läst och håller inte med. Du skrev i din kommentar att jag inte förstått/vet, anser du att en sådan kommentar är respektfull?
Det är ju dessutom inte första gången ämnet har varit på tapeten.
Vilda Vittra: Fruktkampen handlar inte om att MAN INTE ska eller få ta med sig frukt till skolan. Den handlar om den AVGIFTSFRIA skola. Frukten är bara symbolen för detta.
Sedan om folk vill skicka med sin barn frukt så är det frivilligt och helt upp till var och en.
Och i mina ögon är det helt okej att du inte håller med. Men jag tänker jobba och kämpa för att skolan ska bli så avgiftsfri som möjligt ☀️
Grundskolan ska vara avgiftsfri… men frågan blir hur långt. En friluftsdag kan innehålla en tripp till en skidbacke där man kan åka slalom, längdskidor eller pulka om man så vill allt efter förutsättningarna man har hemma.. däremot kan de som åker slalom köpa sitt liftkort istället för att åka pulka som finns i de flesta hem mer eller mindre. Matsäcken ska skolan hålla med.. all utfordring som skolan skulle stå för.. i det här fallet skollunchen ska vara gratis. Skolan betalar kostavdelningen för antalet portioner och gratis lunch är en del av systemet och det innebär att de då borde beställa hem Juice/mjölk, varm korv, bröd, en sallad eller något annat som kan vara lämpligt substitut för skollunch på en utflykt. Specialkost är svårare att lösa då det inte alltid finns lämpliga produkter att beställa men det skulle gå att lösa med en kostpeng till de föräldrar som då blir tvungna att sända med en komplicerad specialkost. Skollunchen kostar i dessa dagar nåt mellan 5 och 8 kronor per portion så det blir inga stora summor till de föräldrarna. Sen blir frågan hur pass dolda kostnader.. kan det vara ett par gummistövlar och sovsäck till en vandring tex? Till en viss del måste man utgå i från att människor i regel har det som faller in i ordet "norm" men jag upplever att normen i dag är lite annorlunda ifrån den normen som fanns när jag gick i skolan. Skolan ska vara avgiftsfri men aktiviteterna ska även vara anpassade till då att inte kosta något särskilt mycket.
Men hur går man med dom barnen som inte har pulka, skidor o utrustniing till det, skridskor etc, ska dom stå o titta på då?
Elller hur gör man om man inte ens har 8 kronor som förälder att lägga ut …?
Min dotter går i skolan de har en låne dator som man får ersätta om de händer något med den den släpas fram o tillbaks varje dag. Därför får man ta en drulle försäkring skolan står inte för försäkrin o de är 1500 i självrisk. Internett krävs oxå. För skolarbetet.
#1 De är inte alla som har möjlighet att hämta frukt o bär i naturen kan ju bli en resa som kostar mer än frukten.
När de ska på utflykt o får lapp om de står de att de är bra om de har med egen matsäck då de får 2 korv med bröd. Vem blir mätt på de under en frilufs dag? Ett kraftigt kalori underskott.
Så detta var jätte bra för de finns föräldrar som inte har några marginaler.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Sen får de en lånedator som e ett måste blir dyrt om den går sönder har fått ta en drulle försäkring med 1500 i självrisk. Internätt måste man ha. tex. De kostar några hundra i månaden.
Nu vet jag inte var det är för dator #10 menar. Men jag brukar hjälpa mina elever med en "kostabilligt dator", för studie behov tillräckligt. Operativsystem och Office paket gratis. Och hårdvara under 1000 stolpar. Känner du ingen data kunnig person?
De är en låne daror de har i skolan o den har de med hem varje dag. I alla väder i spö rengn kan den bli förstörd de kan tappa den eller glömma den på bussen min dotter har adhd så de är inte omöjligt.
Så är de för alla elever på gymnasiet i Karlstad. O nej ja känner ingen data kunnig.
Lite OT Finns det ingen på skolan som kan fixa en lapptopp åt henne? Jag brukar lite då o då hjälpa mina elever. Alla har inte råd med dyra datorer och inte heller självrisken 1500 kr heller. Man behöver inte mycket dator om man kör andra program än Microsoft:s program. Fråga någon i din bibelstudiegrupp. Kanske, kanske någon är kunnig och vill hjälpa.
De är en lapptopp de får låna av skolan. Men går den sönder eller blir den glömd är de bara att betala. Har hon en egen kan ju den gå sönder oxå. O internett måste de ju ha hemma de har vi ju men inte alla har råd med de.
#14 . man har också valet att säga att. nej mitt barn får INTE ta med sig datorn hem, den ska låsas in i skåpet osv.
Så är det iallafall på min dotters skola där de har Macbook Air som skoldator.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
#14 Jo men hur skall de då kunna plugga hemma? O datorn kan ju åka i golvet på skolan eller bli stulen. Min dotter måste plugga hemma.
Jag gissar att ni har en dator hemma.. Låt henne använda den?
Händer det på skolan är det skolans försäkring som gäller om hon inte varit direkt oaktsam.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Nej den gäller inte här för hon lånar den. Samma om hon skulle ha sönder en bok hon lånar tex. O hon vill ha samma dator hon har aspberger oxå så de blir jobbigt att ha olika hon har ju sina arbeten på den. Dessutom skulle hon vara den enda som inte fick ta den med hur känns de?
O isåfall måste man ju ha en dator hemma de har vi men alla har inte internett o dator. Ja e ensamstående o sjukskriven o vi klarar oss. Men de finns de som har de värre. Mina föräldrar har köpt våran dator, jag skulle inte haft råd att köpa en.
Ja gnäller inte för våran skull men inte är de gratis att gå i skolan. Som de skall vara.