Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 2454 ggr
khalidlindgren
5

hatar allt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur jag än försökt här i livet så kommer jag ingenstans. Jag vill inget mer. Vill bara lägga mig i ett hörn och gråta. Livet känns så meningslöst. Jag önskar jag bara kunde dö. Ingen tycker om mig. Jag har ingen framtid, ingenting. Funderar på att begå självmord

bamse6311
5

Hej.
Ser på bilden att du är ganska ung.

Tror absolut att du behöver någon att prata med.
Har du ingen skolkurator eller liknade du kan prata ut med?

Om du inte har något sådant och ingen annan förstående du kan prata med så är mitt råd att du tar dig till sjukhuset där du kan få hjälp med att träffa en psykolog och psykiater.

Även om man inte själv är troende så kan man även få hjälp om man tar sig till kyrkan oberoende av vilken typ av kyrka det är.

Där kan du kanske anmäla dig som volontär och på det sättet får du många människor att prata med.

Själv så är jag ateist och man behöver inte vara troende för att söka sig till något sådant.

Frikyrkorna har en väldigt stor verksamhet för människor som är ensamma och behöver stöd och hjälp för att komma ur en ensamhet.

Visst måste det finnas människor som tycker om dig och visst HAR du en framtid.

Vi är många som precis som du är och känner oss väldigt ensamma och vi är till här på sajten för att hjälpa varandra.

Om du har det väldigt jobbigt så ta dig nu i första hand till sjukhuset för att få någon att prata med och så finns det även väldigt bra mediciner som du kan få och som hjälper väldigt bra mot depression.

I andra hand så testa gärna det där med att ta dig till en kyrka och som sagt så behöver man på inget sätt vara troende för att ställa upp som volontär.

Förstår att det i din ålder kan vara svårt att berätta sådant här för sina kompisar.

Har du pratat med dina föräldrar om hur du känner dig och har det, har du syskon och andra släktingar du kan prata med om hur du känner dig och har det.

Här på sajten och i din tråd kommer du säkert att få många svar från andra som också är ensamma och befinner sig i samma situation.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nayara]
4

Hej! 

Självmord är en permanent lösning på ett temporärt problem. Lev en dag i taget och ge det en chans att förbättras. Berätta för dig själv att du kan gå igenom denna dag, helt tills det blir läggdags. Om det känns för svårt kan du ta en timme i taget. Så fort du har kommit så långt, berätta för dig själv att du ska sova på saken innan du bestämmer dig för att göra något. Kom ihåg att saker ofta blir värre innan de blir bättre.

[erikam]
2

Hej !

Ibland är livet svårt och oftast är det ännu svårare att ge råd om någon annans liv.

Jag instämmer föregående med att du behöver någon att prata med. Det är svårt att erkänna för någon annan hur det ligger till, det har jag själv kämpat med. Men oj, när jag väl hade gjort det, så bra jag mådde! Det behöver inte vara någon du känner, ibland kan det vara lättare att erkänna sina problem för någon man inte känner.

Jag vet inte din ålder, men går du i skolan finns det kuratorer där eller åtminstone en länk till en kurator. Annars är sjukhuset till stor hjälp, hör av dig och säg som det är. Du kommer få hjälp, bra hjälp. Kanske behöver du bara prata med någon, kanske behöver du mer hjälp än så.

Jag ska inte säga åt dig vad du ska göra, men ge inte upp. Lev ditt liv trots att det känns svårt, det kommer bli bättre och det är ingen gammal klyscha. När allt känns som mörkast, då kan det bara bli ljusare. ☀️

[Magisk]
5

Jag vet precis hur du känner jag har vart precis i samma situation! Det du behöver göra är först och främst att gå till vårdcentralen och beskriv precis hur du känner! Dom kommer hjälpa dig antagligen med ångest dämpande och det hjälper en bit på vägen speciellt när man funderar på att ta självmord! försök få kontakt med nya vänner det finns så många i samma situation som oss jag lovar dig! Gå och ta en fika ensam om det är så du måste komma ut! skaffa hund eller nått djur så att du måste gå upp varje morgon! Jag kan vara din vän! förlåt att jag skriver så konstigt med det gör så ont i hela mig och läsa hur du mår för jag vet precis hur du menar!

ChristianK
3

Känner precis som du i nuläget, men har bestämt mig för att inte begå självmord. Orättvisan i samhället ska inte få mig att göra något så hemskt. Jag har inte heller hittat min väg än, men jag gör vad jag orkar och kan för att försöka hitta den.

Börja med att ta kontakt med din läkare om det här och förklara hur du mår. Du har ingen anledning att skämmas, de är till för att hjälpa dig.

Du är ung, det är tufft att vara ung idag. Jag tycker du ska fundera över dina intressen. Vad mår du bra av att göra? Brinner du för något? Jag gillar själv bilar och racing överlag. Jag ska göra allt jag kan för att utveckla den hobbyn i framtiden. Du har säkert också något som du gillar.

Det kanske rent av finns en utbildning till ett yrke som du skulle trivas att jobba med? Kolla upp det. Tänk dig sen, tjäna pengar, utveckla dina intressen, hitta nya vänner genom dina intressen. Det är görbart, så samla dina sista krafter och ta hjälp av din läkare, det är en bra början.

Skicka ett PM om du vill snacka, sköt om dig.

Jess89
1

Känns inte roligt och läsa det här inlägget. Du är ung och har hela livet framför dig och självklart finns det människor som tycker om dig.

Jag hör ofta att man aldrig ska ge upp, det tjänar man ingenting på. Hur ofta jag än vill ge upp har jag en styrka inom mig som säger att jag inte ska ge upp. 

Tycker det låter som att du borde prata med någon exempelvis en kurator/psykolog om hur du känner.

Skicka ett PM om du vill prata!

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga