2013-07-25
I dagarna tre fram till och med lördag så är det Helsingborgsfestivalen.
Under de här tre dagarna tillsammans så brukar det röra sig om totalt runt 400 000 besökare som rör sig runt i stan.
Nåväl, nu är det en riktigt stor festival som sträcker sig genom hela stadskärnan från norr till söder.
Massor av musik för alla smakriktningar uppdelat på 11 olika scener där varje scen har sin egen genre musik.
Massor av mat från världens alla hörn också fördelat runt hela centrum.
Sedan så har vi förstås även det där med "nasare" som också sprids jämnt ut över staden.
Dock så har man dragit ner betydligt på nasare sedan festivalen övergick från privat regi till kommunal, vilket jag personligen tycker är väldigt bra.
Det här är INGET Kiviks marknad, det här är musik, mat och fest.
Jag skall ner på stan ikväll. Vi blir ett antal kompisar som skall träffas.
Vi skall då ha vårt "vattenhål" på en pub&restaurang "Bara Rock" precis som vi haft det den senaste åren sedan vi började med det här.
Då en gång för fem år sedan så var det någon som gjorde ett litet upprop på Facebook och vi var ett 40-tal som nappade på detta och sedan dess så har det blivit en tradition att träffas just på torsdagen.
Bara Rock ligger precis vid "Retro scenen" så när man sitter där på deras stora uteservering så kan man både se och höra alla de band som uppträder under kvällens lopp.
Nåväl, nu sitter ju inta alla på Bara Rock under hela kvällen.
Det är mer en form av återsamlingsplats/vattenhål.
Någon vill kanske se någon artist/orkester/band på någon av de andra scenerna och då går det dit under det uppträdandet under den tiden och kommer sedan tillbaka till Bara Rock.
Nu är ju jag personligen inte så väldigt rörlig och kan inte promenera hur långt som helst så jag brukar spendera den mest tiden på Bara Rock och där sidan om så ligger alltså Retro scenen så man har underhållning hela kvällen.
Det passar mig ypperligt då det på just den scenen är mycket Rockmusik vilket jag gillar.
Förr när jag var lite lättrörligare så brukade jag alltid kolla in någon favorit på "Vis scenen" där det är många trubadurer och vissångare/sångerskor som uppträder.
Nåväl, Bara Rock ligger också väldigt bra till vad det gäller kommunikationer i form av stadsbussar som kör för fullt alla tre dagarna.
Jag skall dock försöka se mig omkring lite runt omkring det där torget som Bara Rock ligger och hitta en nasare som säljer plånböcker då jag skulle behöva en ny sådan.
Vad det gäller mat från världens alla har så har jag också min egen favorit som alltid finns bara ett hundratal meter från torget där Bara Rock ligger.
Min favorit på festivalen är nämligen något så simpelt och enkelt som stekt sill/strömming på en skiva mörkt bröd och med en god sås/dressing till.
Förra året så var jag där tre gånger under torsdagen och inköpte min "sillmacka" som jag sedan försökte balansera i ena handen medan jag med kryckan i den andra försöker vandra tillbaka med min sillmacka till Bara Rock.
Nu serverar även Bara Rock mat men vakterna har aldrig sagt något när jag kommer med min sillmacka och sätter mig på uteserveringen för att äta denna/dessa.
Jag köper ju ett glas öl på restaurangens uteservering som måltidsdryck till min älskade sillmacka.
Enligt väderprognoserna så skulle det bli väldigt varmt ikväll vilket inte alls är min melodi.
När jag nu tittar ut kl 14:35 så är det relativt mulet på himmeln om än varmt i luften och jag har det lättast med mina lungor när det är svalt och skönt.
Nåväl, Helsingborgsfestivalen kan jag väldigt varmt rekommendera för de/er som har möjlighet att ta er till Helsingborg.
Ber att återkomma med recension och tar mobilen med mig ifall jag tar några bilder.
Bästa hälsningar,
Bertil
Ajdå, och jag som var där på semester för två veckor sen!
Skulle förstås ha varit där nu i stället! 😉
Bor i Dalarna så det blir lite långt att åka tillbaka.
Låter trevligt! Hoppas att det blir en bra kväll!
#1 strutter
Ja, det är ju en bra bit att åka *skrattar*.
Å andra sidan så finns det ju enormt mycket att göra i Dalarna nu så här på sommaren.
Förr i tiden så brukade jag och min fru med barn semestra i Dalarna en vecka varje år.
Vi hyrde alltid samma stuga i Leksand som låg bara ett 20-tal meter från Siljans strand.
Många år sedan nu men fortfarande så kan jag i minnet komma ihåg det mesta om hur det ser ut i Carl Larsson gården i Sundborn.
Det var även kul att titta in en runda på/i Nusnäs varje sommar och köpa ytterligare en Dalahäst till samlingen *skrattar*.
Fisket i Dalälven längre upp i Dalarna går inte heller av för hackor *ler*.
Ett underbart landskap med mycket fantastiskt att se och uppleva.
strutter, Tack för ditt svar och visst skall jag säkert få väldigt trevlig och kul ikväll.
Bästa hälsningar,
Bertil
Både Dalarna och h-Borg har sin tjusning. Själv har jag nojjat in mig på Öland. Var över till Färjestaden i går. Badade från piren, bland mycket folk. Veteranbils gänget kom på kvällen. Och det är ögon godis med att gamla bilar. Dom jag gillar bäst är bilar från min barndom. DKW Opel Saab och Volvo, härligt.
#3 T-Johan
Öland är ju också väldigt fint och där har jag varit ganska mycket.
När jag jobbade som säljare så var jag där minst en gång i månaden då jag hade ett par riktigt bra kunder i Borgholm.
Intog alltid min lunch på någon trevlig restaurang i Borgholm.
Brukade bo på hotell i Kalmar och på kvällarna så tog jag ofta bilen över bron för att spaterara runt på lite olika ställen på Öland.
@Alla.
Lovade en recension av Helsingborgsfestivalen.
Kan bara komma på tre ord för att beskriva hur det var:
Festligt - Folkligt - Fantastsikt!
https://www.facebook.com/helsingborgsfestivalen?fref=ts
Ber att få bifoga en liten mobilbild.
Den har inte på något sätt som helst med festivalen att göra.
Denna blomsterprakt har jag runt hörnet i mitt bostadsområde.
Bästa hälsningar,
Bertil