Semester?
Har ni semester? Är ni förtidspensionärer? Om ni har semester vad gör ni då, resor, badstrand, museer?
Hej T-Johan, inte förtidspensionär. Har semester och är lite tung i sinnet eftersom det kommer bli ensamt som sjutton. Kämpar dock för att inte deppa ihop, har istället tvingat mig att fika själv och gått på bio. Du då?
Hej T-Johan från mig också🙂
Jag hade en veckas semester och besökte två av mina närmaste som också är ensamma; vi hade det bra men skulle inte kunna bo eller vara längre tider tillsammas. Resten av ledigheten tar jag då och då när det passar mig och dom övriga.
Jag reser inte ensam; annars hade det vart kul se lite mer av världen, men några äventyrer skulle jag inte orka med.
Jag har inte svårt att hantera ledigheter, men tycker ändå att det är gott komma tillbaks till sina rutiner igen hemma och på jobbet.
Hej T-Johan ,
Är halv förtids pensionär jobbar halvtid. Har inte så mycket sommar semester i sommar. haft en vecka då var jag i Malmö och hälsade på släkt, Malmö var fint tyckte jag fina parker. Älskar att strosa runt i parker, vid stranden och så Sol och värme är min favorit 🙂 Du då ?
Nej i år blir det ingen semester. Nu brukar jag ju inte åka på semester på sommaren heller eftersom den är så olidligt varm här nere. I stället tar jag helgerna till att göra det som svenskarna gör när de reser ner hit, sitter vid poolen och slappar. Kanske blir det stranden nån gång också. Men i år blir det i stället mammaledighet från slutet av juli till början av nästa år nån gång. Resandet får komma till jul, då vi planerar att resa runt Europa med det lilla knytet och träffa släkten. Kanske vi tar en weekend i en spansk storstad också, det får vi se. Men mest blir det att njuta av den lilla nykomlingen till familjen.
Jag då? Halvt förtidspensionnär, har sommarlov fram till den 19/8. Fast jag ska vara med på ett par föreläsningar redan den 12/8. Men nu under sommaren blir det att göra allt man inte han med under vintern. Och om vädret är bra tar jag en heldag på någon av Ölands vita stränder, Köpingsvik och Borgholm borträknat. Jag har bytt staket på uteplatsen, och ska jobba vidare på altanen, som ser förskräcklig ut. Böcker och mer böcker, svensk historia, Regionshistoria ligger och väntar på att bli lästa. Sen letar jag efter något som redogör för den svenska skolan historia. Det är många frågor som väntar på svar. Nörd? Bokmal? Trorboll? Kanske de, men varför ska man förställa sig?
Sommarlov här, det räknas som semester för mig!
Här väntas jobb, jobb och mer jobb. Blir lite utflykter med mamma och en kompis till ullared, camping ska vi hinna med och sen hittar vi på saker allt eftersom 🙂 Vi är rätt bundna då vi har hundar och andra djur men vi kommer iväg lite då och då 🙂
Reklamen under mitt första inlägg är inget som jag dragit hit. Bara så ni vet. #1 Jag vet att just semestern är en jobbig tid för många. En grej är att man förväntas berätta på kafferasten vad man gjort på semestern. Och då kan man knappast säga; "har suttit på balkongen och deppat". Hoppas att Rosea kan hitta en kompis att vara med under lediga dagar. Tjejer trivs bäst när dom får ha en "väninna" att snacka med och "fnissa" tillsammans. Eller gör jag mig skyldig till schablon- mässigt tänkande?
Nja, man (jag) är förtidspensionär och det är väl en del sådana som då tror att man har semester året om.
Jisses så fel dom tycker!
Jag skulle verkligen behöva den sociala gemenskap som ett jobb innebär.
Det hade inte behövt vara mer än några timmar i veckan.
Tyvärr så medger inte hälsan det.
Jag är ganska orörlig överhuvudtaget så jag kommer inte ut mer på sommarn än på vintern.
För mig så är det ju mycket datorn och tv:n som gäller numera.
Tycker annars om att både fotografera och redigera bilder.
När jag var rörligare så gillade jag även sportfiske.
Ivrig amatörmagiker var jag också förr tiden.
Jag har alltid också tyckt om att resa och se nya platser av både historiskt samt kulturellt värde samt även naturligtvis för rekreation och återhämtning av både kropp och själ.
Nåväl, saker och ting är som de numera är och det får man acceptera.
På tal om det där med att resa så ber jag att få bifoga en bild här i mitt inlägg.
Det här är från Tutankhamuns (kan stavas på många olika sätt) grav i Konungarnas dal utanför Luxor (forntida Thebe) i Egypten där alla de där Faraonerna begravdes.
Jag har mycket bilder från Egypten i min blogg och HÄR länk till den menyn i min blogg som heter Egypten
Bästa hälsningar,
Bertil
Du har helt rätt T-Johan. Men det behöver inte vara en tjej, kan vara lika kul att snacka skit med en kille.
Jo jag vet de Rosea, mina bästa kompisar mellan 20-30 år var tjejer. Det blev mycket snack, "hiten o diten", så de så.
Hoppla! Jag tror det blev ett liter "syftningsfel" i ovan inlägg. Jag menade att det var jag som var i åren mellan 20-30, när flertalet av mina bästa kompisar var tjejer.
Jag som är såpass ung har sommarlov, haha! Har dock sommarjobbat lite. På fredag åker jag och mamma, hennes sambo och hans barn på bilsemester till västkusten. Bodde ju där förr så ska bli kul att komma tillbaks dit en sväng igen! Blir nog en hel del fotande.
Hoppas att ni andra har det bra!
Jag är både sjukpensionär och har semester. Jag jobbar lite grann och mitt arbete stänger 4 veckor i juli. Så sen i måndags har jag påbörjat min semester.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *