Trevlig midsommar.
Ber att få önska alla på sajten en riktigt glad och trevlig midsommar.
Här skall ätas skånska "päror" samt matjes köpt i lösvikt.
Naturligvis kommer även en och annan nubbe att trilla ner som tillbehör till sillen och pärorna.
Sköt om er alla!
Bästa hälsningar,
Bertil
Trevlig midsommar till Dig med. Här blir det sill o.s.v. men utan lilla nubben (tyvärr, ett par hade ju smakat förstås) har "fritidsjobbet" att sköta i dagarna tre + blir nog hundvakt och ev. även också chaufför på nattkröken (här i obygden finns det knappt ingen taxi att hitta i vardagslag, än mindre på mids. afton) i morgon kväll så det är väl bäst att "vara på hugget och i ordning".
Ha så gott Du och alla andra läsare hälsar Mrs Me
@#1 Mrs Me
Vet hur det är när man måste vara "körbar" i alla väder och på alla helger.
Själv så kommer jag nog att ta två snapsar och en öl till midsommarmaten.
Hade i och för sig kunnat vara utan också då jag är en väldigt försiktig General.
Ha det nu allra finast och allra bäst och en fantastisk midsommar.
Glöm nu btw inte de sju blommorna under huvudkudden.
Bästa hälsningar,
Bertil
Desamma till dig, man behöver inte dricka bara för att det är midsommar. 🙂
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
@#3 Jess89
Naturligvis så behöver man inte dricka för att det är midsommar.
Även om jag är en sådan där försiktig General som tar det väldigt lugnt så tycker jag att det är "gott" med ett par snapsar till midsommarmaten.
Det passar på något sätt smakmässigt ihop med sillen och potatisen.
Dock så är ju tyvärr midsommar precis som jul en väldigt tråkig högtid för många barn runt landet där föräldrarna inte kan skilja på "några snapsar" och många/otaliga snapsar vilket gör att många barn i vårt avlånga land inte kommer att få den midsommar som de borde få lov att ha.
Well, önskar er alla en fantastiskt fin midsommarafton.
Vädret här i Skåne ser än så länge kl 11:15 ganska ostadigt ut och prognoserna verkar vara lite skiftande så man får se framåt kvällen hur det blir.
Har en kompis som kommer hit ikväll men jag har inglasad balkong så där kan man sitta hur vädret än utvecklar sig.
Blir det uppehåll i vädret ikväll så kanske jag och kompisen går ner en sväng till koloniområdet som bara ligger tre minuters promenadväg härifrån.
Där brukar vara väldigt trevligt med musik och dans under hela dagen och en bit fram på kvällen.
Bästa hälsningar,
Bertil
Det är helt sant att man inte behöver dricka, men jag kommer då sakna smaken av en god snaps till sill och potatis. I stället blir det alkoholfri öl och möjligtvis en liten gin&tonic utan gin 🙂 I framtiden lär väl midsomrarna se ut ungefär likadant, man kan ju inte dricka som man gjorde förr i tiden med ett litet barn. Men då kan man smaka på nubben i alla fall!
@#5 Zorita
I Spanien så har man väl inte samma kultur med "snaps" till maten?
Där är det väl mer vin som man dricker till maten.
Nåväl, nu är det ju även så i Sverige att det har blivit ett land där man dricker vin som måltidsdryck, åtminstone när det är helg.
Du Zorita, även om man har barn så kan man ju naturligtvis ta "en nubbe".
Ha nu en riktigt trevlig Midsommar även om den inte firas på samma sätt i Spanien.
Bästa hälsningar,
Bertil
#6 Nej det stämmer att man inte dricker snaps till maten här. Ibland kan man bli bjuden på en liten "chupito" (eller hur det nu stavas) efter middagen av givmilda restauranger. På en mexikansk restaurang fick jag till och med en liten tequila fastän jag satt där med magen i vädret.
Men spanjorerna firar heller inte midsommar. De har en högtid som heter San Juan som vad jag vet infaller på måndag, då de tar sig ner på stan och grillar. Det brukar kunna bli rätt stökigt. Jag har inte riktigt firat det på spanskt vis, men när jag gått ner och tittat på festligheterna har det sett ut ungefär som svensk valborg.
Vi föredrar dock att fira midsommar, så vi beger oss till den svenska kolonins eget firande. Det är rätt mysigt, jag var där förra året. Inte heller då blev det nubbe i och för sig, för det kan vara lite svårt att få tag på här. IKEA och en svensk kiosk säljer riktig svensk snaps, men förstås blir det ganska dyrt.
Vin dricker man ganska mycket här nere, men även öl. Tex är det populärt att äta tapas med en öl till. Både vin och öl är mycket billigare än i Sverige (1.5 euro för ett glas vin eller en öl ungefär, som kanske motsvarar 15 kronor) men så dricker man inte för att bli full utan som en del av umgänget.
@#7 Hola Zorita
Tack så väldigt mycket för din replik.
Som du själv skriver så skall man ju inte dricka för att bli full utan som den del i umgänget.
Det är liksom det som är grejen och så som det skall vara.
När det är midsommar så tar jag ett par eller några snapsar för att jag tycker att det är "gott" till sillen och potatisen men det skall ju vara med måtta.
Som jag skrev tidigare så är det ju en del Svenskar och det finns säkerligen också Spanjorer som kanske tar lite för mycket vilket ju ofta går ut över barnen som inte får den högtid som de skulle.
Påt tal om IKEA så har de ju verkligen lyckats föra ut svensk mat runt hela världen.
Tror inte att det kanske är så många som vet det men IKEA säljer en oerhörd massa mat utomlands.
Till och med om jag är i Kenya så kan jag i deras varuhus i Nairobi kan jag köpa både Svensk prästost från Allerum samt naturligtvis Kalles kaviar samt en massa annat svensk mat, inte minst Svenska köttbullar att förglömma.
Jag har ett par vänner som numera bor i Spanien sedan många år tillbaka.
De är pensionärer och trivs ypperligt bra där. Tyvärr har de dock på alla de här åren som de bott där inte lyckats att skaffa några Spanska vänner utan umgås helst med andra Svenskar som bor där.
Nåväl, nu är det ju detsamma i Sverige.
Invandrare här tycks föredra att umgås med andra som kommer från samma land eller kontinent.
Ber att få önska en riktigt trevlig midsommarafton.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag hoppas ni alla får en bra midsommar.
Det är trevligt att se hur många som firar lite traditionellt denna dag.
Vad jag har sett/hört ska det vara okej väder idag, fast kallt med myggvarning på kvällen. :)
Imorgon däremot..
Fast med tanke på att alla midsommarstångsfiranden säkert är i full sving vid det här laget vet ni nog vad det är för väder ute redan. ;)
Positivt med firandet antar jag för jag har blivit väldigt lite störd av grannarna i mitt sovande idag (kom hem från jobbet kl 6.15). Blir nog att åka hem till mor och putsa fönster för mig, för även om det är ett göra som jag närapå hatar är det bättre än att sitta här och gråta. Vilket är det jag känner för då jag helst av allt vill göra något ihop med mitt X.. eller med nån vän.. Men dom är fullt upptagna med sina egna firanden. Önskar faktiskt jag hade fått jobba i helgen istället, o få extra pengar.