Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etiketthälsningar
Läst 3318 ggr
Pelle Långlös
0

Trevlig midsommar

från lilla mig till er.

Jag kanske skall se på stångresning imorgon men jag vet inte när det blir. Vad skall ni göra?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Nisseplupp]
0

Trevlig midsommar önskar jag till dig också! 

Jag ska ha en kompis hemma så vi ska bara umgås och titta på film, äta lite gott kanske och bara prata :)

[T-Johan]
0

Trevlig helg Ylva. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Men jag vet säkert vad jag inte ska göra, åka till Öland. Mycket trafik, fylla och sex o våld. Borgholm, Köpingsvik är ökända, och det finns bara en väg dit och tillbak. Där ska alla fram. Det blir nog att stanna i lägenheten och läsa äta promenera. Ja det höll jag på att glömma, Brasilien spelar fotboll på TV. Jag tycker inte om sport på TV, men när man får se Brasilien spela är det rena "showen". Att det finns människor som kan ha en sådan koll på en boll är sanslöst.

[Zorita]
0

Vi har dragit ihop ett gäng kompisar och ska ta oss ner till medelhavsstranden, där några engagerade svenskar ska resa midsommarstång och stå för dans. Det blir ju varken snaps eller små grodorna för mig, men det ska bli trevligt att gräva ner fötterna i sanden och prata strunt med lite folk.

Glad midsommar på er!

Jess89
0

Glad midsommar! 🙂

Jag ska ut till landet och fira med en del av killens släktigar. Det ska bli skönt och göra någonting i midsommar. Trodde nästan vi skulle sitta hemma men i sista sekunden fick vi något och göra. Det som mig lite obekväm är att det är mycket folk som dricker en del…

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

bamse6311
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trevlig Midsommar alla.

Har tjatat på den enda sista kompis som jag har och som fortfarande 55-år gammal är obunden.

Han skall komma hem till mig och så skall vi sitta på min inglasade balkong och äta sill och potatis.

Han skulle ta med sig egen matjes som han köper i "lösvikt" och påstår att den är mycket godare än de som finns förpackade i burkar.

Det kommer säkert att bli väldigt trevligt.

En öl och två snapsar till midsommarmaten är min melodi.
Inte mer än så och kan även vara helt utan alkoholhaltiga drycker vare sig det är midsommar eller nyår.

Hoppas att min kompis också kan hålla sig till det.

Ha nu en fantastsikt skön och härlig midsommarafton alla sköna vänner här på Ensamhet i iFokus.

Love u all.

Bästa hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
0

Hoppas ni har lite tid över och kan "kolla av" Ensamhet. Det blir så kusligt tomt annars.

bamse6311
0

@T-Johan.

Det kan inte garanteras.
Tror faktiskt att midsommarafton är den enda dag på året då jag personligen försöker ha lite cybervila.

Gött som tusan dock att veta att alla ni finns därute i cyberrymden om man vill skriva "av" sig lite grann.

Ha det finast och bäst alla önskar,
Bertil

[Zorita]
0

Jodå jag kommer sitta på jobbet, och därmed kommer jag kunna kika in här ibland. Festligheterna börjar först på kvällen 🙂 Här i Spanien finns ju inte midsommar, här firar man San Juan som är först på lördag, som är lite av en valborg där man tänder eldar på stranden. Men vi firar ju hellre midsommar, så klart.

Pelle Långlös
0

Jag lär titta in under helgen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[T-Johan]
1

Ja det är skönt att inte vara helt singel/ensam i denna stora gemenskaps helg. Jag ska i alla fall äta rostbiff och glasstårta med marängbotten och jordgubbar. Självklart, hemkört. Rotbiffen tog jag ut alldeles nyss. Lite lagom blodig är gott. Tårtan fixar jag i morgon. Det är gott att bara öppna kylskåpet och skära upp lite när man blir sugen.

bamse6311
0

@#10 T-Johan

"Hemkörd" rostbiff och glasstårta, låter "mumma" *skrattar*.

Ha nu en riktigt härlig och skön Midsommarafton.

Hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
0

Jodå Bamse. Jag struntar i den traditionella maten och satsar på de jag tycker om. Har en liten delikatess i frysen som ska avnjutas i veckan som kommer, lutfisk. Övrigt kan jag berätta att det regna och åskade något förfärligt nu på förmiddagen. Fick ett sms från Telia att stänga av all känslig elektronik. Ja ja mycket ska man vara med om innan man lägger näsan upp. Hoppas ni har det lika gott som jag.

bamse6311
0

@#12 T-Johan

Vädret ser ungefär likadant ut för oss Skåningar som för er Smålänningar än så länge.

Angående maten på midsommar så skulle jag aldrig kunna tänka mig att vara utan sill och nypotatis.

Min kompis som skall komma har köpt matjesill som säljs i lösvikt, feta och fina.

Nu är jag en av dem som aldrig någonsin "fuskar" så nypotatis äter jag aldrig någonsin innan det är midsommarafton.

Nypotatisen skall vara en "sensation" som tillhör just midsommarafton.
Aldrig någonsin nypotatis innan den dagen och även om det knappt finns att fa tag på gammal potatis så finns det i påsar.

Nej som sagt, nypotatis tillhör midsommarafton och inte en enda dag tidigare och så skall de komma från Bjärehalvön.

Detsamma är det med matjesillen, det skall man (läs:jag) bara äta när det är midsommar och det skall som sagt inte vara sådan matjes som man köper i burkar på ICA eller någon annanstans.

Sedan så har man då midsommardagen.
Då har man kokt nypotatis i kylen, man lägger en stor klick riktigt smör i stekpannan och steker dem.

Sagolikt Gudagott när man som jag inte fuskat innan på säsongen vilket jag alltså aldrig gör.

Angående lutfisk så älskar jag också det men för min del så skall lutfisken vara på juldagen, det var så som jag och min Fd fru hade det.

På julafton så samlades vi hos oss för att äta den traditionella julmaten.
På Juldagen så var vi hos mina svärföräldrar och då var det just lutfisk som stod på menyn och så gudagott det är.

Nåväal T-Johan, alla har vi våra traditioner och jag håller fast vid mina eller rättare sagt de som genom åren har blivit mina.

Kokt nypotatis på midsommarafton och aldrig någonsin en enda dag tidigare.

Stekt (kokt) nypotatis på midsommardagen och lutfisk på juldagen.

Kanske kan många tycka att det är dumt att hålla kvar vid sådana här gamla traditioner men just för mig så har det blivit viktigt.

Faktum är att även för våra barn (Anns och mina) har det numera blivit viktigt att hålla fast vid dessa traditioner.

Sådana traditioner innebär ju en viss kontunitet vilket jag är glad att Anns och mina barn bär vidare.

Trevlig midsommarafton T-Johan och smaklig spis med lutfisk och det andra.

Angående midsommarafton så var jag inbjuden till en större fest där det finns hur mycket som helst på "bordet" med hembakar surdegsbröd samt en jäkla massa annat i matväg.

Det är de där som jag berättat om tidigare som träffas var tredje Torsdag och idag så är det en träff hos en av dem som har en bondgård.

Skulle väldigt gärna vilja åka dit och de lär bli runt 30 till 40 personer som träffas där men tyvärr så är min hälsa sådan att den inte klarar sådana resor.

Nåväl, nu är det inte så långt härifrån men mina lungor och jag är inte särskilt kompatibla om man säger så.

Bästa hälsningar med förhoppning om en trevlig midsommarafton,
Bertil