Ensamhet iFokus

Ensamhet

Etikettensamhet
Läst 178 ggr
Swedishdolphin
2025-07-28 13:22
3

Någon som vill prata

Hej!

Jag är en 33-årig kille som bor i Värmland. Egentligen är jag väl ganska nöjd med mitt liv. Har ett jobb som jag åtminstone trivs ganska bra med och har skaffat bostadsrätt.

Däremot känner jag mig extremt ensam. Vännerna jag haft har flyttat långt bort eller glidit ifrån mig på andra sätt. Försök att skaffa vänner har inte lyckats så bra för mig, har visserligen några online-vänner som bor i andra länder, men inga här i Sverige.

Har även testat dejting-appar i flera år utan att lyckas matcha med något annat än bottar och scammers. Nu menar jag inte direkt att den som skriver till mig ska dejta mig, och tycker egentligen det är en anledning till att dessa appar inte passar mig, jag vill hellre lära känna någon som en vän först, innan man går vidare till ett eventuellt nästa steg eller alternativt förblir vänner. Känner mig inte direkt desperat, men självklart vore det trevligt att hitta den stora kärleken. Men ni behöver inte skrämmas av att jag är ute efter ett förhållande med någon härifrån, utan det är i första hand vänskap. Om det sedan kan leda till något mer är en sak, men som sagt, inte det jag är ute efter i första hand.

Så kom jag ihåg denna sida där jag tidigare pratat med trevliga människor.

Mina intressen är att gå på loppis. Samlar på vinylskivor och till viss del även CD. Min musiksmak är ganska blandat, alltifrån hårdrock till synthpop till Jugoslavisk 80-talsmusik till 50-talets rock n roll och så vidare. Gillar antikviteter och dekorerar mitt hem med antika möbler, föremål och tavlor så gott det går. Tycker om att läsa en del, och det kan vara alltifrån Strindberg till gamla geografiböcker, gamla kokböcker (och jag brukar laga en del recept därifrån ibland) eller varför inte en serietidning med Fantomen. Älskar gamla svartvita filmer, särskilt Film Noir men även pilsnerfilm kan vara kul. Annars anser jag att Miami Vice är den bästa tv-serien som någonsin gjorts. Tycker även om 80- och 90-talet väldigt mycket. Letar hellre upp ett gammalt avsnitt av Jeopardy på youtube än att zappa på tv:n eller titta på någon Netflix-serie.

Även om jag är hemmakär av mig så tycker jag ändå om att göra små utflykter, gärna i kombination med loppisar, museum eller att äta något gott någonstans. Har inte rest särskilt mycket utomlands, mest för att jag inte riktigt velat resa ensam.

Vulcan69
2026-03-21 14:36
0

#0: Hej! Jag känner igen mig lite i det du skriver. Jag är ganska nöjd med mitt liv men jag känner mig också lite ensam ibland. Jag är 30 år o jag har nästan aldrig haft några vänner bland annat pga jag flyttade runt mycket som barn jag gick på 7 olika skolor o tyvärr har jag utvecklat svår social fobi jag vågar knappt prata med folk. Jag har inte mycket till familj heller men jag är lyckligt gift o trivs på mitt jobb men jag pratar knappt med nån kollega eftersom jag har så svårt för det.
Jag kände också igen mig i dina intressen faktiskt 😅 jag samlar också på vinylskivor och gillar jeopardy o museum.