Kärlekens fem språk

Många av oss... vet hur man analyserar ett problem för att finna en lösning. Vi glömmer att äktenskapet är en relation och inte ett projekt som ska slutföras eller ett problem som ska lösas. Läs mer »
Många av oss... vet hur man analyserar ett problem för att finna en lösning. Vi glömmer att äktenskapet är en relation och inte ett projekt som ska slutföras eller ett problem som ska lösas. Läs mer »
Tänkte nu göra en sammanfattning om den sjukdomen jag har som heter Ehlers-Danlos Syndrom av överrörlighetstypen. Det är en av dom olika 6 typerna. Läs mer »
Under julen är det extra många människor som mår dåligt, och känner sig ensamma. Men då är det viktigt att komma ihåg att det är just därför Ensamhet iFokus finns, för att man ska känna gemenskap, och slippa känna sig så ensam. Läs mer »
(Varning för känsligt innehåll!) Självskadebeteende är ett självdestruktivt beteende som innebär att man avsiktligt utsätter sin kropp för skada, exempelvis genom att missbruka alkohol/narkotika, svälta sig, hetsäta, prostituera, skära eller bränna sig själv. Det finns många olika anledningar till varför man gör det. Läs mer »
Ibland märker man att medlemmar skriver oseriösa inlägg/kommentarer och driver med folk. Om man ser det, vad ska man göra då? Läs mer »
Ibland undrar man varför man är ensam. Är det för att man är tråkigt, inte tillräckligt cool eller att man inte har det bästa utseendet. Men det inget fel med dig. Läs mer »
Om man vet hur det känns när hjärtat brister, hur ont det gör. Lika ont gör det att ständigt gå omkring och inte bli bekräftad på ett sätt som man känner att man behöver. Människor kan bekräfta till höger och vänster och verkligen anstränga sig i att visa sin vän, partner hur mycket dom tycker om/älskar. Men så länge det inte känns. Så kan man kämpa sig blå. Därför tycker jag att det är viktigt att från början berätta vad det är man vill ha för form av bekräftelse. Läs mer »
Människor kan vara ensamma av många olika anledningar, vissa väljer att vara ensamma medan andra är det ofrivilligt. En av orsakerna till att man ofrivilligt är ensam är att man blir mobbad av andra människor. Läs mer »
Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska uppsåtliga handlingar som anses hotfulla eller störande inom en social grupp. På iFokus har vi kommit överens om att inte tolerera mobbning. Läs mer »
Normer och ideal är något som varje dag påverkar oss människor. Att passa in och framförallt få bekräftelse. Detta är något som alldeles för många människor mår dåligt av, och många vet inte hur man ska bryta mönstret. Det här är min syn på det, och min lösning. Läs mer »
Ångest är ett tillstånd av oro, frustration, rädsla, förtvivlan och/eller dåligt samvete. Ångest kan orsakas av både små och olika saker, det är olika från person till person och en sak som ofta orsakar ångest hos många människor är just (psykisk eller fysisk) ensamhet. Ångest kan komma i många olika former, och orsaka många olika beteenden hos människor. Läs mer »
Ett brev till anhöriga till personer med ett neuropsykiatriskt funktionshinder såsom t.ex. autismspektradiagnoser eller ADHD. Min beskrivning av mina problem till neuropsykologen innan NPF-utredningen. Observera att jag då inte hade en aning om vad det var för "fel" på mig. Skriven 2009-07-03. Läs mer »
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig i detta. men just nu är jag så less på att leva ensam och göra saker ensam att jag kan spy åt det. Har haft några tunga destruktiva förhållanden med några missbrukare. (Och det är så att det är inte bara jag som fallit för dem, dom har fallit för mig med). I lika långa perioder i mitt liv som jag tex har levt i ett förhållande eller haft en vän så har jag även levt ensam. Och jag mår absolut inte bra av att vara ensam. Läs mer »