Annons:
Etikettensamhet
Läst 1807 ggr
Summer1995
2018-12-26 15:55

Det gör ont

När man ser bilder på glada människor som firade julen med sina nära och kära på Instagram och Facebook ……det känns som att den här förbaskade ensamheten följer bara en viss del människor Känns som ett jävla öde eller ett plåster som sitter fast på vissas liv. Vad har vi gjort för fel i livet???

Annons:
Honestyisdead
2018-12-26 16:30
#1

Det är bra att tänka på att det mesta folk lägger ut är en fasad och återspeglar inte verkligheten.

_Fisken
2018-12-26 16:42
#2

Förnya dig och kasta bort Facebook och Instagram. Du ser en filtrerad verklighet i dessa medier och där matas du med hur mysigt "alla" andra har det och vips jämför du din verklighet med den bilden. 
Jag ska berätta att jag hade banne mig ingen fridsam julafton - utom på slutet!  Jag lyckades avstyra total härdsmälta mellan mina döttrar. Höll på o sluta riktigt illa.

[SuperNaturalBeing]
2018-12-26 17:29
#3

Kollar man på det jag la upp på facebook på julafton ser man bilder på mig, mamma och pappa där vi ler och är glada, och mannser smileys och julklappar och hela köret. Allt ser fint och mysigt ut. Det man inte ser är min grava depression, all ångest, det faktum att jag inte har en enda vän. Att vi i år firade ensamma eftersom min syster bestämt att hon avskyr oss, vilket gjort alla mycket ledsna. Att jag inte sovit på hela natten pga ångest och ledsenhet över hur ensam jag känner mig samt alla tankar om att inte duga. "För om jag dög hade jag ju haft vänner." osv osv. Inget av det syns. Man ser bara "hur bra allt är." Det är som de andra skriver, de där bilderna återspeglar inte människors liv på ett verkligt sätt. Försök att inte tänka på dem så mycket, och går inte det: ta bort facebook. ta bort instagram. Logga ut och se inte tillbaks. Det hjälper fsktiskt en del.

Peter i Nrk
2018-12-26 17:50
#4

Hej vännen,

det fanns en tid då jag tog väldigt illa vid mig av att se andra personer lyckliga. T ex om  jag mötte ett ungt par i gallerian - hållandes varandra i handen. Jag är lika ensam idag som jag var då. Vi föds ensamma och dör ensamma. Vare sig du eller jag har någon aning om vad som döljs bakom dessa glättiga fasader, som sk "lyckliga människor" visar upp. Alla är inte så lyckliga som det verkar.

Efter att ha varit hemma från jobbet i drygt en vecka nu, så kan jag bara konstatera att julen är klart överskattad. Alla påklistrade leenden, människor som önskar varandra "god fortsättning" utan att mena det.

Det fanns en tid då jag varje dag, varje sekund, stördes av att vara ensam - i den tanken att "det måste vara något fel på mej". Med åren har jag kommit att acceptera den jag är. I samma grad har jag kommit att respektera mig själv.

Därmed inte sagt att jag stortrivs. Det är en annan sak. Julledigheten har, precis som alla andra sammanhängande ledigheter, den bieffekten att man blir sysslolös. Då påminns man om sin ensamhet i högre grad. Sommartid har jag min stuga och min trädgård, men så här års går jag bara här hemma och "studsar mellan väggarna". Det jag saknar nu är kanske mera ett tidsfördriv än ett sällskap?

Men det leder ibland till att jag ibland får en knuff som startar den nedåtgående tankespiralen. Med åren har jag lärt mig att känna igen dessa varningsklockor. I de flesta fall kan jag stoppa tankarnas onda cirkel i tid.

Det finns ingen absolut verklighet - det är en illusion. Verkligheten skapas av var och en av oss, genom våra egna tankar. Det kan låta cyniskt att säga till en ledsen  person att "försök tänk på något positivt". Var och en måste nog göra den inre resan själv.

Men visst vore det skönt att ha en axel att vila sitt tunga huvud emot. Och jag är inte så duktig som jag verkar…

kramar från
Peter

Lussan20
2018-12-26 18:23
#5

Håller med de andra, mycket är bara fasader. Vår Jul skulle kanske sett fantastisk ut utifrån. Men ack nej. Det blev mycket sorg och bedrövelse för vissa anhöriga. Som en sade-det bästa med Julen är när den är över-.

ensam är man ändå alltid även om man det är många, olika typer av ensamhet. Ensamhet i sjukdom, nybliven änka, utan pengar, boende ensam i annat land, gammal och ointressant, det finns alltid ensamhet.

Minst ensam är man om man hittar sammanhang att fylla ut tiden med.

Många visar en bild av hur de önskar att julen varit. Vi fick några fina timmar, idag är vi genomförkylda och ganska trötta på allt med Julen.

Fortsätt framåt, fortsätt hoppas och drömma….Mvh/WL🌺

SnowFalling
2018-12-27 04:35
#6

Jag är själv nu under jul & nyår, fast inte ensam. Har en mycket fin kontakt med en person online och det gör otroligt mycket för mej och min livskvalitet. Vi brukar snacka, kolla film, spela spel ihop, göra lite av varje ihop, fast på varsitt håll. Många kanske inte tror det ger något men det är helt avgörande för välmåendet skulle jag vilja säja… Du är välkommen in i vår lilla gemenskap om du vill =)

Annons:
sosor
2018-12-27 12:31
#7

#6 är det rabb.it? Min film Buddy övergav mig!

Dimocarpus
2019-01-02 20:06
#8

Livet är aldrig svart eller vit, det består av olika färger och nyanser.  

Om man vill sysselsätta sig så kan man faktiskt arbeta som volontär. Jag var själv och hjälpte till i Jul i Gemenskap på juldagen där vi både håller gästerna sällskap och förbereder maten till dem. Alla är välkomna och allt är kostnadsfritt. Det kan göra vid alla högtider och fester. Även vardagar. Det du gör är en god gärning och får en möjlighet att lära känna alla möjliga människor. 

Alla volontärer har valt att vara där och det är glädje på en annan nivå som man inte kan få någon annanstans. 

Kanske finns det något liknande där du bor? Annars går in och kolla på volontärbyrån.se så finns det olika uppdrag runt om i landet.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: