Ensamhet

Ensam med katt, eller ha ett liv utan?

2018-08-06 18:19 #0 av: [Puupää]

Jaha, då har ännu en dag gått snart. Det sista året har jag varit ensam varje kväll, på dagarna har jag gått promenader, och gör inget på kvällen Jag har haft stora problem med nacken bl a, så att sitta på fik t ex, det har inte gått bra. Går aldrig ut och äter själv. Har pratat med lite folk på nätet, men det visar sig att de flesta killar bara vill ha lite skoj vid sidan om. Blir så trött när de beter sig på det viset.

Vete fasen vad jag ska göra.. har lekt med tanken på att träffa några som är 20-30 år yngre, men det känns knepigt då jag har barn som är 25 år. Vägrar träffa någon som är mer än 5 år äldre än mig 😂

Tyvärr är jag låst också då jag har katt. Hon blir 10 år snart, och jag har ingen kattvakt, så jag kan inte åka bort. Men är det bättre att inte ha något liv eller att vara utan katt och kunna resa? 🤔 Visst har jag haft funderingar på det. Hon är ett sällskap, men hindrar mig i livet. Låter hemskt, men sant. Hade familj när jag köpte henne, så det var inte planerat att vi skulle bli själva.

Får se till våren vad jag gör.. såhär kan det inte fortsätta. Hur skulle ni göra/tänka? Undanber mig pekpinnar, de besvaras inte.

Nu blir det tv. Igen.

Anmäl
2018-08-06 18:29 #1 av: silverfiisk

Tråkigt att du känner dig ensam och att din katt begränsar ditt liv. Jag tycker dock inte att man gör sig av med ett djur om man inte verkligen måste. Man vet ju ändå innan man skaffar djuret att man kanske inte kan göra exakt vad man vill. Finns det inga katthem där du bor? I min stad kan man lämna in katterna där medan man åker bort. Annars kanske du kan lägga ut en annons om kattvakt till exempel på facebook? 

Anmäl
2018-08-06 18:43 #2 av: OberonsMatte

Har man ingen vän, granne eller anhörig som kan ställa upp som kattvakt finns kattpensionat.  Att hitta nytt permanent hem till en 10-årig katt är inte lätt.

Anmäl
2018-08-06 18:48 #3 av: [Puupää]

Det är självklart inget lätt val. Nej jag släpper inte in okända människor i mitt hem, så det är inget alternativ. Det finns inget kattpensionat här.

När jag köpte henne och hennes syster (som tyvärr fick avlivas för två år sedan pga sjukdom) så kunde vi resa, vi hade kattvakt då.

Men livet kan förändras, inget man kan förutse.

Anmäl
2018-08-06 18:49 #4 av: [Puupää]

#2 Jag har inte pratat om att omplacera. Det skulle jag aldrig göra. Och som jag skrev, har ingen kattvakt.

Anmäl
2018-08-06 18:54 #5 av: silverfiisk

#3 Kanske du kan hitta någon som kan vara kattvakt i sitt eget hem? Så du kan lämna katten där ibland. Hittar du ingen som kan hjälpa till så får du väl vänta med att resa tills katten inte finns mer. Jag tycker personligen inte att man avlivar ett djur för att man vill resa.. Det är ett stort ansvar att ha djur, och det är man medveten om när man skaffar dom. Jag vet inte hur ditt liv har förändrats, men att skaffa katt är ändå ett val du gjort, och då tycker jag att du får ta ''konsekvenserna''. Har du provat att lägga ut annons om kattvakt eller sätta upp lappar? Det finns säkert någon som vill ställa upp.

Anmäl
2018-08-06 19:00 #6 av: [Puupää]

Jag vet vad du tycker, du har sagt det några gånger nu.

Anmäl
2018-08-06 19:04 #7 av: silverfiisk

#6 ''hur skulle ni tänka/göra?'' skrev du. Jag säger bara vad jag tycker och tänker. Vill du göra precis tvärt emot så gör det, du bestämmer själv. Jag ville bara hjälpa till med tankar och idéer, sen behöver du inte ta till dig det om du tycker att jag har fel. Be inte om tankar och input om man inte får svara vad man tycker. Jag skriver inte mer här nu, gör som du vill.

Anmäl
2018-08-06 19:38 #8 av: [Puupää]

Jag trodde att folk skulle förstå vad jag menade med frågan.

Helt enkelt: Fortsätta som jag gör, eller om livet är viktigare än att bara hemma med katten. Svårare är inte frågan. Det är tydligen bäst att förtydliga det.

Behövs inga andra utläggningar, jag vet mycket väl vad det innebär att köpa en katt. Men jag avlar inte och skickar iväg katten sedan, efter att den gjort sitt, som många gör.
Min katt har ett väldigt bra liv, aldrig varit utekatt, har en egen säng (jag köpte dubbelsäng bara för hennes skull), mm. Det är bara tankar jag har än så länge. Men skulle hon bli sjuk, då finns det inga alternativ.

Det är väl klart att jag gör som jag vill 🙂.
Ha en bra kväll.

Anmäl
2018-08-06 19:53 #9 av: Lavine

Om det skulle kännas som att saker och ting blev enklare om du inte har ett djur att ta hand om  (vilket ju kan ske, saker och ting förändras som du sa) så tycker jag att du åtminstone kan höra dig för om någon vill ta över katten.  Jag vet om en person som funderar på att skaffa hund eller katt och som VILL ha ett äldre djur, så de personerna finns, menar jag. 

Tycker absolut inte det är fel, finns ingen anledning att du ska sitta hemma och i slutändan kanske bli bitter på katten för att du inte kommer iväg på saker som du känner skulle utveckla dig.  Men om du fortfarande gillar att ha katt hoppas jag att du hittar ett bra pensionat att lämna på. Har du Facebook finns en grupp som heter Kattvakt i Sverige också. 

Edit: ser ditt inlägg ovan nu, du behöver inte lägga energi på att läsa mitt, men jag låter det stå kvar. Ler

Anmäl
2018-08-06 19:59 #10 av: [Puupää]

Som sagt, jag anlitar inte okända människor.

Anmäl
2018-08-06 20:08 #11 av: OberonsMatte

#4 Vad är det då du pratar om egentligen? Undrar du om jag skulle avliva en 10-årig frisk katt så är svaret  självklart NEJ.

Anmäl
2018-08-06 20:52 #12 av: [Puupää]

Jag skrev ju faktiskt vad frågan var.

Du tycker att det är bättre att vara hemma med en katt, och inte ha något socialt liv.

Tack för ditt svar. 🙂

Anmäl
2018-08-06 20:58 #13 av: silverfiisk

#12 Det går ju att ha ett socialt liv även om man har djur. Du kan hitta på saker i din egen stad, eller så kan du resa inom Sverige och då kan du kanske ta med dig katten?

Om killar du skriver med beter sig illa eller är ute efter något annat så kanske du kan försöka hitta kvinnliga vänner? Jag vet inte om du vill ha vänner eller en kärleksrelation, men oavsett vad du söker så bör det ju finnas några vettiga människor på nätet.

Anmäl
2018-08-06 21:13 #14 av: [Puupää]

Nej jag kan inte resa med en katt som blir åksjuk. Och dessutom så skulle det inte passa att ta med djur bland människor som är allergiska. Jag skulle inte vilja åka någonstans med en hund bredvid.

Jag har alltid haft mest killkompisar, det är så mycket enklare och roligare med dem.

Sen finns det ju de jag fastnar för, som utgett sig för att vara singlar, men inte har varit det, eller har väldigt märkliga saker för sig. Tror ofta gott om folk, men det kan bli så fel. Det finns folk till allt.

Nej, tyvärr så har jag inte pratat med några vettiga som bor i närheten. Och jag kan inte åka långt. Jag har tänkt på det mesta.

Nu är det bara svar på frågan jag efterlyser...

Anmäl
2018-08-06 21:39 #15 av: OberonsMatte

Hur tror du att du kommer att må efter att du avlivat din friska katt? Kommer det göra dig lyckligare tror du? Hur tror du andra människor i din närhet kommer reagera när de får veta?

Anmäl
2018-08-06 22:06 #16 av: [Puupää]

Jag struntar väl i vad andra tycker? Lever du ditt liv efter andras åsikter? Uppfödare struntar väl i vad jag tycker om att de gör sig av med katterna när de "utnyttjat" dem till avel, och det bör de strunta i. Mina åsikter alltså.

Att jag frågade här, det var bara en fundering om vad folk skulle välja, att vara ensam eller att kunna göra annat?

Och jag skulle inte må dåligt, hon är inte 100% frisk, och inte jag heller, med astma/allergi. Har inte bestämt mig, det gör jag i vår, om inget ändrats här.

Anmäl
2018-08-06 22:12 #17 av: OberonsMatte

#16 Stackars katt som hade oturen att hamna hos dig...! 

Anmäl
2018-08-06 23:04 #18 av: Herveaux

Jag tycker det låter som att det är du som sätter hinder för dig själv och skyller din ensamhet på kattstackaren. 

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2018-08-07 06:33 #19 av: [Puupää]

Ni bevisar bara att det inte går att lita på folk. Och så skulle jag skaffa kattvakt som jag inte känner? Skulle aldrig vilja att någon som ni skulle ta hand om henne. Tycker synd om era husdjur, och om er själva faktiskt.

Ni har just hjälpt mig med mitt beslut. Tack 🙂

Anmäl
2018-08-07 06:56 #20 av: [Puupää]

En sak till.. när ni inte vet något om människan som skriver, inte vad denna varit med om, inte om denne har skyddad identitet och fått lämna allt den haft i livet.. ni dömer utan att veta. Hoppas det känns bra.

Att omplacera finns inte på kartan när det finns folk som ni. Så förändras inte läget, då blir det veterinären i vår. Och det pga er. Så det kan ni ju ha på era samveten. Bra jobbat.

Anmäl
2018-08-07 07:52 #21 av: Herveaux

TS: Du har ingen aning om vad jag eller någon annan här i tråden har i vårt bagage.
Ditt liv (och din historia) kommer inte magiskt förändras bara för att du gör dig av med ditt husdjur, det kommer du inse sen om du väljer att ta bort katten.
Det kommer du få ha på ditt samvete. 

Att inte vilja lämna bort katten till någon som oss, som bryr sig om djur och värderar djuren högre än resor säger mer om dig än oss. 

// Harley

Anmäl
2018-08-07 09:16 #22 av: Wonnalesan

Inte ska du väl ge dom vänliga människor som ägnat tid åt att ge dig tankar och förslag skulden för ditt beslut att ta bort din katt? Det känns som du redan fattat det beslutet?

Jag hade en vän som tog en övergiven katt hon var 10 år då han fick cancer och dog tre månader senare. Han tog sista krafterna av kärlek till sin katt och åkte och avlivade henne för han ville inte hon skulle omplaceras igen. Han hade inga anhöriga. Men det var ett hemskt beslut för honom.Jag bodde 50 mil bort och kunde inte hjälpa honom. Men det var ett beslut av kärlek.

Vad vill du vi ska svara dig? Det känns inte som något är ett alternativ vad vi än svarar?

Min son omplacerade en 8 årig katt pga att hankatten gjorde henne illa, så det kan gå.  Hoppas det löser sig för kissen.

Anmäl
2018-08-07 16:06 #23 av: silverfiisk

#19 #20 Ursäkta men nu får du väl för fan ge dig? Nu har jag och flera andra försökt vara snälla och hjälpsamma, och du är bara negativ till allt man skriver och föreslår. Vill du inte ha tips och idéer så be inte om det. Sen kan du ju inte säga att det är vårt fel att du avlivar katten, när vi har sagt precis tvärt om, att du INTE borde göra det. Och du skulle inte vilja att någon som oss tar hand om din katt? Varför då om jag får fråga? Det vi har skrivit tyder ju bara på att vi bryr oss mer om katten än att resa, hur är det fel? Vi vill ju kattens bästa. Då tycker jag faktiskt mer synd om den att bo hos dig som verkar vara så självisk att du överväger att avliva katten bara för att du ska bli mer ''fri''. Sen är det ingen som har dömt dig heller, och hur ska vi veta din historia om du inte berättar? Du vet inget om oss som har svarat här i tråden heller. Ursäkta mitt otrevliga inlägg, men nu får det fan vara nog. Ganska fegt att ta bort sitt konto också bara för att folk inte håller med dig och skriver det du vill höra. 

Anmäl
2018-08-08 14:16 #24 av: Robinn

Gör vad du känner för! Det är ditt liv och din katt, ingen annan bestämmer hur du ska göra. Katten lider inte av en spruta om du väljer det. Det är bättre än att den hamnar hos någon kärring som ska ha kvar katter till varje pris även om de är sjuka och måste gå på smärtstillande. Det är djurplågeri. Lycka till! Kom ihåg att det är ditt liv och ingen annans.

//Kattägare

Anmäl
2018-08-08 18:42 #25 av: Wonnalesan

Det står inte att katten är sjuk? Du tycker inte man har ansvar då man skaffat ett djur kanske? Slit och släng mentalitet även då det gäller små liv som är utan röst.

Personen frågade om råd, men allt som alla föreslog slogs ner med konstiga kommentarer. Skulle döden vara bästa alternativet för katten anser du?

Vi människor ser väldigt olika på ansvar, har olika stort samvete, ser på liv som något vi äger. Klart det finns någon god människa som skulle kunna ta hand om denna katt också. Varför förutsätta att alla andra är sämre ägare än man själv.

Jag har själv arbetat med omplaceringar och hittat många bra hem. Bara att konstatera det vi redan vet. Kattens status är fortfarande i botten.

Anmäl
2018-08-08 19:40 #26 av: Robinn

Jag har en vän som tagit hand om en katt. Den är fem år. Fem omplaceringar. Hur tror du den katten mår idag? Inte bra alls.
Finns många uppfödare med mig, som tycker att det är bättre att söva en katt än att lägga ut den på Blocket. Och ett djur räknas faktiskt som en vara, och den äger man. Och gör vad man vill. TS kan göra precis som hen vill. Och det är inget ni kan göra något åt.

TS, om du läser: Du vet att du kan göra vad du vill. Ditt liv, din katt, du känner den bäst. Och strunta i vad andra säger. Finns alltid folk som tror sig veta bäst. Ditt liv, din katt.
Jättetråkigt att du fick ett sådant bemötande. Men tyvärr är många "kattmänniskor" sådana. Stort lycka till i framtiden! Du kommer att göra det rätta för er.

Och ni andra. Skäms!

Anmäl
2018-08-08 19:53 #27 av: Herveaux

#26 Jag kommer aldrig skämmas för att jag står upp för att djur inte är något man bara tar livet av bara för att man vill kunna resa eller tror att en katt gör att man inte har ett liv.

// Harley

Anmäl
2018-08-09 06:43 #28 av: Wonnalesan

Där ser man!

Det är vi som bryr oss om katten som ska skämmas. Varför be om råd , då man redan bestämt sig?

Kattmänniskor är väl ingen egen ras? Vi är djurvänner som ser till ett liv, en frisk katt. Vore det ett barn kanske tankarna skulle bli annorlunda?

Ingen var elak, utan gav råd som inte passade. Jag själv surnade till över svaren till dom som ville hjälpa med goda råd  fick ,otrevliga svar tillbaka och gavs skulden för avlivning. Läs en gång till är du snäll!

Jag var med och startade upp Dris(djurens rätt i samhället), det är nerlagt idag, vi gick upp i en annan djurorganisation. Det var mest katter vi hjälpte för omplacering. Det går bra att få en katt att känna sig hemma i ett nytt hem. Klart att man reagerar på tanken att avliva friska djur, det är helt naturligt enligt mitt sätt att se på livet!

Anmäl
2018-08-09 07:38 #29 av: Robinn

Nämnde TS att katten är frisk? Att den är sjuk? Är det något ni antar? Lider katten av en spruta? Nej.
Men ni tycker alltså att det är okej att en katt omplacerats fem gånger på fem år. Jättebra ägare där.
Men nu har nämligen TS kontaktat mig. Katten är inte helt frisk. I samråd med veterinär så finns en tid nästa vecka för att avliva katten.

(Vem bryr sig om att du varit med och startat någon förening?)

Anmäl
2018-08-09 07:43 #30 av: Wonnalesan

Nej erfarenhet är ju en bristvara här i tråden!

Skönt för katten känner jag. Att bli en bricka i ett spel. Jag är 70 år och har hjälpt djur hela mitt liv, det ser jag som en bra sak att berömma sig av. Inget i trådstarten sade att det var fel på katten utan en fråga om att kunna resa. Men bra att personen har dig som är ett så bra stöd.

Anmäl
2018-08-09 08:38 #31 av: OberonsMatte

#29 Det enda TS "nämnde" i det här fallet är att han /hon anser att det är kattens fel att han/hon lever ett trist liv.  Att TS har svårt att hitta något annat än skitstövlar och har svårt att hitta personer som är tillräckligt unga i sina kontaktförsök via nätet verkar också ha blivit kattens fel.  Att TS får ont i nacken av att sitta på ett fik är kanske också kattens fel för allt skulle tydligen se HELT annorlunda ut om han/hon bara slapp den där katten som han/hon levt med i 10 år.

De flesta kattägare med normalt känsloliv får starkare band till sina katter ju äldre de blir, särskilt kattägare som lever ett i övrigt ganska ensamt liv och med en enda katt. Inte i det här fallet. Katten ska inte bara bort, den ska DÖ.  Inte för att den är sjuk, utan för att den står i vägen för det underbara liv som TS genast skulle börja leva om han/hon bara slapp den här katten. Då skulle det gå bra att sitta på caféer igen utan att få ont i nacken och unga människor skulle stå i kö för att få inleda seriösa förhållanden. Och SOM det skulle resas till världens alla hörn där det finns ännu fler unga fräscha människor att inleda seriösa förhållanden med.

Och det finns tydligen INGEN i hela världen som kan ta lika bra hand om den här stackars katten som den som med berått mod är beredd att avliva den enbart  för att den inte är rolig längre.  Kattägare FÅR låta avliva sina egna katter närhelst de vill och av vilken anledning som helst. Är anledningen  hänsynslös egoism,  uppblåst självbild  och bristande empati så är det också fullt tillåtet, men är det rätt? Nej, det är det inte.

Anmäl
2018-08-09 09:23 #32 av: Tant Grön

#29 Risken är nog stor att livet inte blir så fantastiskt som du tror när du gjort dig av med katten. Då kanske du sitter där ensam och bitter utan ens en katt som sällskap. 

Förstår inte hur man kan vara så känslokall mot ett djur man haft i 10 år.

Anmäl
2018-08-09 11:30 #33 av: Robinn

Livet är kort och det ska man ta vara på. En katt ska inte få bromsa livet för någon. Inte något annat djur heller. TS är verkligen glad nu för att ha tagit ett beslut och har bokat en lång utlandsresa.
Om någon inte tycker era förslag är bra, så finns det orsaker, men det struntar ni i. Skäms på er bittra kärringar. Nu mår TS bra, och det är väl förunnat efter den bakgrund som finns. Jag kommer att hålla kontakten med denne. En människa som har fötterna på jorden och haft ett helvete. Ni är patetiska.

Anmäl
2018-08-09 12:07 #34 av: Herveaux

#33 Tänker fortfarande inte skämmas och jag är varken patetisk eller kärring.Skämtar

// Harley

Anmäl
2018-08-09 12:12 #35 av: Wonnalesan

Hårda ord utan att du vet vad vi haft för liv. Men seriöst är era inlägg  IRL?

Jag har haft ett jättesvårt liv och kämpar med sjukdom, men djuren i mitt liv har fått leva sina liv ut. Jag har nu en 12,5 år gammal hund som jag kämpar att ge ett värdigt slut på sina dagar. Synskadad som jag är så är varje promenad svåra för oss båda, men vi har varandra. Vi har glädje varje dag.

Hur gammal är du egentligen? Är ni samma person, för kan man skriva på IF till folk som loggat ut eller tvärtom? Jag är ganska ny här, men på andra forum går det inte att göra så? Någon som känner forumet kanske vet?

Klart du ska hålla kontakt om du funnit en vän med samma värderingar.

Surkäring har jag aldrig varit, jag är positiv, glad och gör det bästa av mina dagar.

Anmäl
2018-08-09 12:14 #36 av: Herveaux

#35 Helt rätt. Personen som startade tråden har tagit bort sitt konto så det låter ju lite märkligt att trådstartaren gjort ett nytt konto för att kontakta Robinn. Funderar
Men som du skriver, roligt om dom hittat en annan med samma värderingar, hur unkna dom värderingarna än är. 

// Harley

Anmäl
2018-08-09 12:46 #37 av: Tant Grön

#36 Och Robinn startade sitt konto samma dag som TS tog bort sitt. 

Anmäl
2018-08-09 13:03 #38 av: Herveaux

#36 Aha, där ser man... Cool

// Harley

Anmäl
2018-08-09 14:03 #39 av: Wonnalesan

Som synskadad är andra sinnen skärpta. Jag kände att det var mer under ytan också! Mvh/WLBlinkar

Anmäl
2018-08-09 14:22 #40 av: Tant Grön

Ser att Robinn skrivit ett inlägg på katter ifokus som blev borttaget. Vet ju inte vad hen skrev, men svaret var: Varför ska just djur vara gratis?

Det märks att du inte är så insatt i kattaveln. Hoppas att du får en bra mentor till din raskatt som du har tingat.

Anmäl
2018-08-09 15:09 #41 av: Wonnalesan

Kanske trollvarning? Oskyldig Mvh/WL

Anmäl
2018-08-09 16:06 #42 av: Robinn

#40 Jag har en raskatt idag. Och jag är registrerad uppfödare sedan 8 år tillbaka.
Och katter kan ges bort. Det var någon som påtalade att katter inte fick skänkas bort. Självklart kan de det.

#41 Troll? Bara för att folk har andra åsikter? Ja det är ju enklast att tro det. Men mår du bättre av det så.

Det enda jag bryr mig om här, är att TS har fått ro, vet vad som väntar i framtiden. Människan är alltid viktigare än djur. Ska ni fortsätta tjafsa i en tråd om Ensamhet? Ja ni gör ju ett bra jobb. Inte.

Anmäl
2018-08-10 09:03 #43 av: Puupää

Hej igen!

Nu har jag tagit itu med mina bekymmer och ni behöver inte prata om mig längre. Jag har bokat en lång semesterresa, och vet ni vad? Katten ska vara hemma så länge! Tiden hos veterinären är avbokad. Så nu kan ni lugna ner er. Katten stannar alltså kvar hos mig.

Ha en bra dag!

Anmäl
2018-08-10 09:22 #44 av: Puupää

Robinn är en ängel som hjälpt mig med praktiska saker.
Har världens bästa kattvakt nu. Som känner min katt dessutom. Trots det var fem år sedan de träffades sist, men denne kommer till mig i helgen så de får bekanta sig igen. Det är väldigt tråkigt att läsa era kommentarer på en sida om Ensamhet. Det är inte konstigt att folk drar sig för att prata med okända.

Case closed.

Anmäl
2018-08-10 16:13 #45 av: Aleya

#44 fast du har ju fört ett otroligt konstigt resonemang kring katten. Som att den skulle vara skulden till att du är ensam.
Som vuxen borde du inse att det är DU som har ansvar för DITT liv. Inte någon annan.
Men något jag har sett som är ganska gemensamt för dom som anser sig vara ensam är att man skyller på någon annan eller hoppas att någon bara ska stå utanför deras dörr och önska att umgås med dom.
Men man måste faktiskt arbeta för att ha och få relationer.
Bra att det löste sig och att du kan komma iväg.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-08-10 16:20 #46 av: Puupää

Ni har inte varit speciellt trevliga heller. Ni kanske har svårt att se saker från andras perspektiv. Jag vet inte. Men att tro att man inte tänkt på allt i förväg, det är ju bara dumt.
Ja jag kommer iväg, och sedan får jag se vad som händer framöver. Och visst är det kattens "fel" att jag varit fast. Jag kan inte lämna den ett dygn ensam precis. Men nu tänker jag inte gå in på det igen. Och tänker aldrig någonsin nämna något om katten igen. Nu vet jag hur det kan bli.
Så "diskussionen" är slut, trådfrågan är inte aktuell längre, jag har sagt mitt.

Anmäl
2018-08-10 16:50 #47 av: Aleya

#46 kom just in i tråden.
Sen är det konstigt hur andra kan ha katt och aldrig se det som ett problem eller skylla på att man är ensam p g a den. Men du gör det?
Jag har läst dina trådar från innan och jag måste säga att det är du själv som är problemet för hela din situation och inte katten. Men uppenbarligen är det lättare att skylla på någon/något som inte kan försvara sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-08-21 21:15 #48 av: Dimocarpus

Utan att läsa andra inlägg.
Försök att se möjligheter än begränsningar. Kan du resa med bil så kan du i princip tar med dig din katt var du vill? Min kompis som är ensamstående förälder körde bil ner till Italien med sitt barn och tre katter själv varje år. Där de möter andra. Alternativ flyga kan man också, skaffa pass och vaccinera rabies. Med en katt är det enkelt. Jag ser inte mitt liv som begränsat även om jag inte kan resa så ofta som jag velat längre. Tvärtom, deras kärlek ger mig mer enormt mycket. Jag kan fortfarande resa men det handlar bara om planering. Inte lika spontant som förr men planera jag väl så blir det så socialt som jag vill det.
Ens djur är ens familjemedlem. De är livet!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Anmäl
2018-08-22 08:04 #49 av: Puupää

Jag kan inte åka bil, har ingen bil. Har färdtjänst. Och jag vill kunna ha semester utan katt, precis som många har utan barn..

Det är ju det jag behöver semester ifrån, det vardagliga. Bryta min tråkiga vardag. När livet mest består av vårdbesök, promenader och hemmakvällar, då måste jag göra annat. Nya bekantskaper, jag lämnade allt när jag separerade för snart tre år sedan.

Men det mesta är fixat nu. Sen till våren får jag se vad som händer. Det tar jag då. Skulle jag mot förmodan träffa någon med kattallergi, ja då blir det knivigt. Men det tar jag då som sagt.

Anmäl
2018-08-25 15:38 #50 av: Pyttelite

För oss är vår katt en älskad familjemedlem. De gånger vi är på semester utan henne är saknaden stor. Numera följer hon med så mycket det går även på utlandssemestrar i Europa.

Känns som att du ska fundera ordentligt om du ska ha djur överhuvudtaget.

När man skaffar en katt vet man att ansvaret för katten sträcker sig långt - vår förra katt blev över 20 år faktiskt ungefär lika länge som för barn med skillnaden att katten aldrig blir självständig.

Vet heller inte att det skulle vara en rättighet att åka på barnfria semestrar när man har hemmavarande barn.

Man väljer och då innebär det att det finns för- och nackdelar - så är det med det mesta och har man katt är man aldrig ensam.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-08-25 15:54 #51 av: Wonnalesan

Men kära någon!

Min syster är den största djurälskaren, men nog åker dom på semester. De har ett bra kattpensionat med humana priser, en vecka ledigt är inget katten far illa av. Kanske rent av att den får mer stimulans då katthemmen ,ofta har utomhusutrymme kopplat till inneburen.

jag inbillar mig inte att det inte finns någon på vår jord som kan ge katten samma vård som jag gör! Men nu är de borta mina katter av hög ålder 17 år den sista.

Vi har hund och bara haft hundvakt för begravning och bröllop på 12,5 år på denna hund och 13 år på den förra. Dit hunden inte varit välkommen dit har vi inte åkt helt enkelt! Hon är en familjemedlem.

Man måste se djur som levande varelser, inte en sak som vilken som helst! Klart att man inte hittar alternativ då man är så anti mot alla råd.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.