Annons:
Etikettensamhet
Läst 1225 ggr
SnowFalling
2/16/18, 6:14 AM

Eviga ensamheten

Hej alla! Jag är så sjukt deprimerad så jag klarar inte riktigt min vardag ordetligt. I sverige är ju alla så individualististiska och krogen är inget för mej. Vännerna jar sedean länge lämnat med för egna familjer. Min stackars mor är den som får rå om mej och det ger mej dåligt samvete. Det känns helt omöjligt att hitta någon att dela sin vardag med. Orkar inte leva så här….

Annons:
Aleya
2/16/18, 6:20 AM
#1

Fattar jag rätt: du är så dålig av depression att du inte fixar vardagen och den som hjälper dig är din mamma? Om det nu är som jag skrev uppe så behöver du hjälp av sjukvården och inte någon att dela vardagen med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Farwuq
2/16/18, 7:35 AM
#2

Du behöver någon utomstående att ventilera dina känslor med.
Kontakta din lokala vårdcentral och se om de kan ge dig någon psykologhjälp.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ivanhoe81
2/16/18, 7:36 AM
#3

Vet hur det är sitter ensam stort sett dygnet runt och det gör mig deprimerad att lägenheten förfaller, enda gången som jag orkar med att göra något är när jag har sällskap Det är deprimerande att vara ensam #1 är det inte bättre att bearbeta orsaken till depressionen än att proppa en full med medicin som mina läkare har gjort Min orsak till depression är att jag är ensam precis som det verkar som att ts har

Herveaux
2/16/18, 8:00 AM
#4

#3 Man behöver inte ta medicin för att man ber sjukvården om hjälp.
Jag vägrar medicin och har haft en underbar psykoterapeut i över ett år nu som har hjälpt mig otroligt mkt. Jag hade inte fått kontakt med henne om jag inte tagit kontakt med min VC och krävt att få en psyk-kontakt. 

Boken Handbok för oglada var ett suveränt verktyg tillsammans med psykoterapeut för mig, kan varmt rekommendera den boken.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
2/16/18, 10:59 AM
#5

#3 fast är man så pass dålig att man måste ha hjälp för att klara vardagen så bör man först be om hjälp av sjukvården. Man kan nämligen lätt fastna i depression och ha svårt att ta sig ut från det. Och då behöver man mer hjälp än att hitta någon att dela vardagen med. Kan vara samtal eller annat man kan behöva hjälp med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ivanhoe81
2/16/18, 12:01 PM
#6

#4 mig vill de bara proppa full i medicin har jag märkt för att få upp mig ur depressionen som jag har varit i ca 2 års tid #5 får man någon att dela vardagen med så får man ju någon att prata med Jag sitter fast i depressionen och det beror på att jag är ensam och enda sättet för mig är att få sällskap Allt jag orkar göra är att ligga i soffan och må dåligt Jag klarar inte av min vardag trots att jag har kontakt med psyk (har diagnoser) så läkarna hjälper en inte hemma där man behöver hjälp Det är rörigt som fan men jag får vänta till morsan kommer och städar lägenheten åt mig Visst att alla är olika men för mig hjälper inte ett läkarbesök itan jag skulle behöva ha någon som flyttar in hos mig som jag kan dela vardagen med prata och göra roliga saker med

Annons:
Aleya
2/16/18, 12:28 PM
#7

#6 fast det låter mer som att du ska ha någon och ösa hur dåligt du mår istället för att ha någon att dela vardagen med. Så det blir ju som enligt mig konstigt. Finns ju annars stödpersoner man kan få. Men då får man nog prata med vården.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
2/16/18, 12:37 PM
#8

Det blir liksom en självuppfyllande profetia att bara sitta hemma och må skit. 
Sitter hemma och mår dåligt ---> träffar ingen och känner sig ensam
Träffar ingen och känner sig ensam ---> sitter hemma och mår dåligt

Många behöver hjälp från psyk för att bryta mönster och (o)vanor för att börja klättra uppåt igen. Sen måste man ju givetvis också vilja må bättre och jobba hårt för att komma nånstans. Det kan ingen medicin eller person i världen göra åt en. 

Det sociala är absolut viktigt för att man ska må bra, men man själv måste också göra något för att få ett mer socialt liv.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

SnowFalling
2/16/18, 4:35 PM
#9

Tack för alla svar! Jag håller med ivanhoe81i ganska mycket här, egentligen behöver jag inte ventilera någon sorg eller ha KBT för attt bryta mönster. Jag har testat det mesta sjukvården har att erbjuda och just nu har jag flertalet läkemedel och ingen samtalskontakt har någonsin hjälpt mej. Däremot har jag mått helt underbart ”normalt” och nra de gånger håjag haft en vän att dela mina vardag med, det räcker med just bara en endaste vän. Men någon, att få göra roliga saker med, det är min medicin, det är min terapi. Jag är ensam och egentligen i grunden inte sjuk och mest en belastning för sjukvården, då jag ÄR sjuk, just nu, i min ensamhet…

SnowFalling
2/16/18, 4:46 PM
#10

Btw, t.o.m. icke fysisk kontakt har hjälpt mej enormt. Att ha någon online t.ex. att hitta på saler med som att spela lite eller prata.

ivanhoe81
2/16/18, 6:28 PM
#11

#7 jag behöver ingen att ösa över hur dåligt jag mår utan någon att dela både roligt och tråkigt plus att komma i väg och göra roliga saker Jag lider av social fobi och klarar inte av att gå ut bland folk så det gör att jag inte kommer ut och göra roliga saker

Aleya
2/16/18, 6:41 PM
#12

#11 som jag föreslog så skulle du behöva typ en boendestödjare och kanske en kontaktperson.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

SnowFalling
2/16/18, 7:15 PM
#13

Aleya tack för förslaget men nej jag behöver en vän, kanske tom bara online. Jag klarar livet i övrigt i så fall. Och samma ivanhoe81. Behöver inte heller nån att ösa min skit över utan bara göra avslappnade roliga saker.

Annons:
ivanhoe81
2/16/18, 7:36 PM
#14

#12 jag har boendestöd 30 minuter i veckan och kontaktperson som jag träffar 1 gång i veckan och runt 1-2 timmar mer får jag inte resten av tiden sitter jag i soffan och längtar tilla nästa gång man får komma ut och ha trevligt eller få besök Jag klarar inte göra roliga saker själv utan behöver någon med mig annars går jag snart iväg och åker hem och lägger mig framför tvn de få gånger som jag tagit mig iväg på något utan någon annan Jag är helt ensam i en folksamling

SnowFalling
2/17/18, 9:48 AM
#15

Jag har precis påbörjat behandling med Voxra/Wellbutrin. Någon som har erfarenhet av den medicinen? Hur bra är den och när kan man vänta sej någon märkbar effekt? Inga SSRI eller SNRI-preparat har någonsin hjälpt mej. Har startat på 150mg sedan en vecka tillbaks…

Aleya
2/17/18, 7:28 PM
#16

Men då kan väl ni två (snowfall Och Ivanhoe) börja umgås och bryta eran ensamhet? Då får ni ju båda vad ni vill.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ivanhoe81
2/17/18, 11:58 PM
#17

För långt bort för att lämna katterna ensamma sedan gillar inte jag att köra långt

Aleya
2/18/18, 6:25 AM
#18

#17 helt fantastiskt att du lyckades komma med något skäl att slippa. Jag börjar tro att oavsett om du skulle ha någon stående mitt framför din näsa så skulle du ha någon ursäkt för att inte träffa denna personen. Men här kommer ändå tips om du nu skulle ändra dig: Det finns ju andra färdmedel, tåg eller buss. Så slipper du köra. Och du kan väl be din mamma hålla koll på katterna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ivanhoe81
2/18/18, 7:12 AM
#19

Morsan klarar bara vara hos mig i 1/2 dag innan hon måste åka de 7 milen hem och får bli sängliggandes pga att hon är tätt (hon är allergisk men hjälper ändå mig att städa) Är personerna framför mig så pratar jag ju med dem Buss och tåg klarar jag inte åka pga att jag känner mig instängd och känns som att jag inte får luft

Aleya
2/18/18, 8:11 AM
#20

#19 vet du: jag tror ärligt efter att ha läst denna tråden att både du och ts väljer att vara ensam. Men ni klagar både på att ni är ensam. Jag kan säga att om ingen av er satsar på att ta er ur detta och slutar komma med vara gnäll men inte ens försöker lösa situationen, ja då kommer ni bli helt ensamma få era mammor inte längre är i livet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: