Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 1301 ggr
Rosisa00
4/16/17, 10:36 PM

Är det värt det?

Jag är redan väldigt ensam och typ ingen vill vara med mig i skolan… Jag har add (enligt någon läkare) men jag får ingen hjälp för mina föräldrar tycker nt att det är värt det… Det går inte alls bra i skolan för mig. Det fick mig att tänka att jag ska plugga hemma varje dag i veckan förutom på Fredag och Lördag. Men är det värt det? Kommer jag bara bli ännu mer stressad eller kommer jag bli ännu mer ensam? :( Jag vill bara göra mina föräldrar stolta, men jag är rädd att jag kommer att stänga ut alla till slut och bara plugga i mitt rum och typ bli galen… 😔 Är det värt att plugga hela tiden hela dagarna?

Annons:
[AnimeV4]
4/16/17, 11:14 PM
#1

Hur gammal är du? Om du har en diagnos så ska du ha rätt till mer stöd ifrån lärare!

Rosisa00
4/17/17, 8:04 AM
#2

Snart 14…

[AnimeV4]
4/17/17, 11:22 PM
#3

Ja, du borde få stöd ifrån läraren oavsett om du har en diagnos eller ej. Nu när jag tänker efter så låter det dock konstigt att en läkare påstått att du har ADD. Att utreda sig för neurologiska diagnoser tar tid och en hel del engagemang, så det kan knappast vara diagnos satt på ett läkarbesök.

Jag tycker att du ska börja med att prata med kurator, vårdcentral eller ungdomsmottagning. Då kan du säkert få en remiss till BUP om du behöver det.

I mina öron låter det som att du borde prata med en psykolog (BUP) för att få ordentlig hjälp med dina problem. Inte tusan ska du behöva gå runt och ha problem i skolan och må dåligt över det! Du kommer antagligen att få svart på vitt om du har en diagnos eller ej, men oavsett så har du rätt till det stöd du behöver för att klara skolan! Detta är förskräckligt.

Kan du få ett samtal med studievägledaren och/eller specialpedagog så att ni tillsammans kan lägga upp dina studier på ett bra sätt så att du klarar av det du behöver? Har du någon lärare du kan lita på?

Hoppas inte att inlägget är rörigt. Jag har ätit socker🤪

Rosisa00
4/18/17, 7:18 PM
#4

Problemet är det att jag inte vågar prata med någon.. Bara mina bästa vänner vet hur jag mår osv. Men dem vet inte vad dem kan göra :( Dessutom är skolkuratorn precis bredvid våran korridor/ljushall. Så alla är där hela tiden och jag vågar inte prata med någon där för då kommer dem att blanda in mina föräldrar och jag vill inte att dem ska bli arga på mig…

[AnimeV4]
4/18/17, 8:06 PM
#5

Förstår sig dina föräldrar inte på dina problem? Om du vill hålla detta lite för dig själv (vilket du inte borde, men kanske behöver de inte förstår) kan du gå till en ungdomsmottagning och prata eller ringa stödlinjer bara för att få prata av dig. Dock så kanske det blir svårt att få konkret hjälp om du inte blandar in dina föräldrar och psykolog.

[7w875]
4/23/17, 3:31 PM
#6

Ingen blir arg på någon som tar tag i sin situation. Du kan be om att få träffa skolkuratorn på en bestämd tid t.ex. direkt på morgonen. 

Du ska väl inte plugga "hela dagarna" bara lite mer, kanske en timme per dag, utom fredag, och tre timmar på lördag förmiddag. Det kommer du långt med.

Annons:
Upp till toppen
Annons: