Annons:
Etikettpositivt-negativt
Läst 1619 ggr
[AprilFlickan]
4/1/17, 1:13 PM

Leva utan bil - Leva med bil

Hur tänker ni? Plus eller minus? Att vara utan Vilka plus ligger det i det? Vilka minus? Att vara med bil Vad är plus Vad är minus Jag hade bil för fem år sedan Blev utan vid en livsförändring Lite plus för mig: -Har cyklat mycket de tre första åren Jätte bra för mina sjukdomar, rörligheten och den själsliga delen av mig Enkelt att handla En kasse i korgen En på pakethållaren Behöver bara serva och fixa min cykel 2017 -Saknar ju ej bilkostnaderna -Känns bra för miljön att vara utan bil Saknar bil till detta: •Fara till mitt barn •För kvällsbad på somrarna •Kunna fara till havet med •Till bastun •Till naturen och promenader •Kunna fara till platser för fotografering •Hälsa på vänner på landet (som själva är för lata och bekväma med att ta sina bilar in till stan) •Resa till familjen Bara några lördagstankar från mig

Annons:
[AprilFlickan]
4/1/17, 1:25 PM
#1

Jo glömde ju detta minus: -Jag har många ggr blivit bortvald för dejting Eller ev relation Pga att jag är utan bil Killar/Män tycks tycka det är negativt att jag får fara med buss/tåg/spårvagn eller flyg om det är längre resor Detta trots att jag ej har issues med det Känslan blir att dem mer söker en livsstil Någon som matchar deras egna Jag har körkort Och kanske har jag något litet fordon en dag Men inte här och nu Tänker själv detta plus: -Är det ej bra att jag som kvinna reder mig utan bil? Att jag anpassar utgifter för mina inkomster? Att jag dessutom ser mervärdet i det? Och att jag är realistisk, flexibel och har framtidstro? Detta kändes viktigt att få med till min text ler

Aleya
4/1/17, 1:39 PM
#2

Har inte ens körkort så har inte bil. Jag har klarat mig i 30 år utan bil (min mamma har inte heller haft körkort) och det går att gå eller använda cykel. Det enda minuset är när det är kallt och man har storhandlat och måste kånka allt till bussen. Men under sommaren är det underbart att bara gå eller cykla. Inte har jag blivit bortvald av män för att jag inte har körkort. Låter konstigt att man ens gör det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kim1980
4/1/17, 2:00 PM
#3

Har inte körkort heler. Jag sån inte gillar värmen så jag lider på dag tid kånka . Men löser det genom vända på dygnet. . Och även bunkra upp innan värmen kommer.. Klart fördel med körkort bil. Men jag skulle inte välja bort nån på grund av det .. Så oseriös är inte jag.. Bil kostar mycket pengar. Så jag hade inte haft råd..

kim1980
4/1/17, 2:22 PM
#4

Personligen tycker jag det är jätte bra att du klarar av vara utan bil. Trotts du har körkort. Det är plus tycker jag, ser det positiv i stället . Så sträck på dig . Har nog med annat göra en bil saken skull. Om inte så är dom inte mycket hänga upp sig på. Dem är för lata i så fall. Så vänd på tänket . Det gör jag ofta vänder på tänket . Lättare se möjligheter då tycker jag lösningar blommar ofta upp då, med i samma sväng. Lätt fastna i mönster om man inte har frit flöde. Se allt som ett öppet hav . Så går man inte miste om saker ting. Så tänker jag . Delar med mig hur jag tänker.

Maria
4/1/17, 2:49 PM
#5

Jag är 55 år och har aldrig haft körkort.

Jag gissar att det beror på hur man bor också. Jag bor i Göteborg och har alltid haft spårvagn eller buss runt hörnet så behovet har inte varit så stort.

Numera har vi bil i familjen, min man kör,  vilket vi inte hade i många år och det fungerade ändå.

Visst är det skönt att kunna ta bilen och handla något mer spontant men jag tror det blir en vanesak.

Bor man i glesbygd så gissar jag att förutsättningarna är annorlunda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AprilFlickan]
4/1/17, 3:35 PM
#6

Åh tack Så roligt med respons! Och att ni delar med er Tacksam ler 🌳🌳🌳

Annons:
Upp till toppen
Annons: