Annons:
Etikettträffpunkten
Läst 1973 ggr
haschtag singel
2/2/17, 6:47 PM

Ofrivillig singel och saknar vänner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag heter Maria och bor i Stockholm, en liten bit utanför. Jag är född på sextiotalet och har två stycken vuxna barn, varav en fortfarande bor kvar hemma, men flyger nog ur boet till hösten. När barnen är hemma känner jag mig inte ensam, men  de dagar de inte är hemma (oftast på helgerna), kan det ibland vara lite tomt.

Jag är singel sedan ett par år och har tidigare levt i två längre förhållanden. Jag gillar tvåsamheten, men har inget behov att vara hopklistrad med en annan person. Anledningen att jag kan känna mig ensam, den är att jag har dåligt med vänner, alltså vänner som jag kan träffa och göra saker tillsammans med. Jag vet inte varför, men jag har ibland lättare att tala med män än kvinnor.

Jag har profiler på olika dejtingsidor och får en del svar från män som vill ha kontakt med mig. Tyvärr tycker jag inte att det är så lätt eftersom de personer som jag får svar ifrån oftast inte är personer som jag känner mig intresserad och attraherad av. 

Det är många olika detaljer som ska stämma. Oftast är det också så att de som tar kontakt med mig är ett antal år äldre än jag är. Större delen av mitt liv har jag fått höra att jag ser yngre ut än min ålder och därför har det också blivit att jag känner mig mest hemma med personer som är några år yngre.

Det som gör att jag kan tycka att ensamheten kan vara lite jobbig, det är att jag på mitt jobb också ofta är ensam och jag har bara en kollega som är min chef. Vissa dagar kommer det personer som har möten i våra lokaler, men de kommer man ju inte in på livet direkt.

Vad ska man ta sig till?

Gissar att någon kanske säger att jag ska gå med i olika grupper, men jag kan tyvärr känna mig ännu mer ensam när jag är ute och "minglar" bland människor. Tycker att det är väldigt svårt att ta kontakt med andra ute i det "riktiga livet".

Mina bilder på Instagram: https://www.instagram.com/mestmia/


Annons:
[7w875]
4/24/17, 7:01 AM
#1

Någon av de som tar kontakt med dig kanske också är sådana att de trivs med yngre personer? Då är ni två som båda är lite äldre men ändå ungdomliga, så att säga.  Det kanske är så med de flesta, att man är yngre inuti, än utanpå.

Facebook-grupper inom ditt intresseområde? Om du t.ex. gillar fotografering kan du lägga ut bilder i en sådan grupp. Samma med akvarell, sömnad, att snickra osv. Blir väl inga starka vänskapsband, direkt, men är ändå lite sällskap.

Grannarna är annars ett av de säkraste tipsen enligt undersökningar bl.a. av SCB. De äldre umgås nästan bara med familj/gamla vänner och mer sällan med grannar, men än mer sällan med arbetskamrater. Så om du inte hittar någon bland familj/gamla vänner så är ditt starkaste kort att titta bland dina grannar. Om du bor i bostadsrättsförening eller villa med t.ex. vägsamfällighetsförening har du en chans till kontakter genom att engagera dig den vägen.

Jag tror själv inte på att gå på kurs (t.ex. kvällskurs) du kan göra det för att det är roligt att ägna sig åt sin hobby, men de som är där är oftast inte öppna för nya kontakter - i alla fall inte just då. De som går en kurs i t.ex. silversmide är där för just den saken, och går sedan hem till sig (och umgås med familj/gamla vänner och i någon mån grannar och någon enstaka arbetskamrat).

Många säger att gymmet är en bra väg till att bygga upp nya kontakter, och det fungerar ju bevisligen för många.

Upp till toppen
Annons: