Annons:
Etikettensamhet
Läst 1937 ggr
[Tess78]1
2016-04-24 00:20

Ensam men önskar inte sällskap

Jag har inga problem att träffa någon, har vänner, vissa nära och andra ytligare. Jag har alltid sökt och trott att jag vill ha en relation med någon, men när jag ser tillbaka så tror jag inte att det alltid varit så. Jag har haft flera halvlånga relationer men har aldrig trivts där, har alltid längtat efter att han ska åka iväg en helg eller så, så jag kan få lite egentid, och efter ett tag har jag förstört eller avslutat relationen för att jag inte orkat längre. Jag har en son som nu är tonåring. Vi gör små utflykter ibland och då saknar jag alltid vuxet sällskap. Är iväg och träffar vänner ibland "barnfri" och det är alltid trevligt. Min fundering är att "varför känner jag mig ensam trots att jag inte önskar sällskap"? Sitter jag själv känner jag av ren tristess att jag vill dricka vin för att "liva upp kvällen" (inte mkt då alltså:)) Och när jag i en relation och har suttit i soffan har jag känt samma sak. Jag är singel nu och känner inte att jag är sugen på att träffa ngn. Har vänner att hitta på saker med, men känner mig både osugen på att träffa folk och på samma gång väldigt ensam. Vad är det för fel på mig?

Annons:
Sindri
2016-04-24 00:50
#1

Varför tror du att det är något fel på dig?

Jag tror många känner som du, men är man i ett förhållande så lunkar man på för det är ju säkrast så. Var glad för att du inte har en relation bara för att du är rädd för att vara ensam. Har sett en del sånt, och det känns tragiskt. Man kan väl ha olika sorts relationer.

Men varför saknar du vuxet sällskap just när du gör saker med din tonåring. Det är väl bra att kunna fokusera på honom just då.

Jag vet inte  om du menar enbart vänskapsrelationer eller något annat. Vill du ha en romantisk/sexuell relation kan ju ett särboförhållande funka bra för dig. Eller ett distansförhållande.

Annars kan man ju söka vänner på olika forum, genom olika organisationer/föreningar. Du kan alltid umgås med andra på dina villkor så länge andra tycker det är OK.

Jag ser inget konstigt alls i att vilja vara ifred och göra egna saker. Det kan man göra även om man är i ett förhållande, med rätt sorts person.

Record
2016-04-24 23:16
#2

Ja ställer samma fråga som Sindri , Varför tror du att det är något fel på dig?  Inget fel.

Om vi lämnar behovet av närkontakt, tror jag att du sitter i soffan, med lite vin, och kanske ser på Svensk TV =Bottennapp !Det finns inget värre, du behöver en hobby som du gillar. Kanske kombinerat med en dator i soffan för exp. släktforskning (som aldrig blir komplett) eller andra studier. 🤔

IaMiaMaria
2016-05-05 19:38
#3

Så där känner jag med. Jag känner mig ofta ensam men jag har ingen lust att ringa nån och fråga om de vill umgås för jag tycker oftast att det är jätte jobbigt att umgås med andra människor. Så jag är helst ensam, även fast det är jobbigt det också och känna att jag nog inte klarar av att ha ett förhållande för det skulle bli jobbigt i längden.

Så du är inte ensam med att känna så.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[strutter]
2016-05-17 07:01
#4

#0
Jag känner exakt likadant som du. Man blir inte klok på sig själv.
Det är liksom nåt som skaver hela tiden.

cirrun
2016-06-21 22:00
#5

Här är en till som känner sig ensam ibland och ändå har jag en 'närbo' som dock är väldigt upptagen med sina aktiviteter och tycker om att vara själv med sina hobbyn. Det var självklart från början att vi skulle inte flytta ihop.      

I barndomen var jag mycket ensam också och var tvungen att aktivera mig själv, tonåren var svåra och utan bra sammanhang, - efter att hade börjat läsa böcker började jag också söka meningen med detta leverne;- och nu har jag fortfarande inte hittat svaren eller snarare frågorna verkar bli fler och fler…

Min ensamhet handlar mer om den existentiella nöden, fast egentligen borde jag konstatera att livet är intressant och levernet ett äventyr🌛

Soligajag1
2016-07-19 07:05
#6

Hejsan på er allihopa 🙂 

Jag har en undran ? Jobbar ni eller studerar ni ? Vad pysslar ni med på dagtid ? 

Jag jobbar på ett Café i ett Bibliotek . Visst kan jag känna mig ensam , , men det är något jag samtidigt behöver nu, för att jag har ett så stressigt jobb, har semester nu. 

Sedan tycker jag det finns så mycket olika slags "ensamheter" , även fast du lever i ett förhållande kan du känna dig "ensam" och det kan bero på så mycket , att man inte pratar med varann, har olika intressen, mm.mm.  

Har en idé till er : Har ni ett Bibliotek i närheten där ni bor ? Gå dit i såfall , man brukar alltid få kontakt med människor på det viset, men , , då måste ni börja konversationen , , säg bara Hej o sen löser det sig. . 🙂 

Det är absolut inget fel på er som känner såhär , att man har vänner o så och ändock vill vara själv, kolla film, läsa o ta en Öl eller ett glas vin , helt normalt för mig . Kramarom // Soligajag1☀️

HH 🙂

Annons:
MårtenTorpare
2016-12-04 20:15
#7

Känner delvis igen mig i din beskrivning att vilja ha sällskap men ändå inte.

Jag har varit singel ganska länge nu och vill träffa någon kvinna men samtidigt inte släppa in någon i mitt liv vilket gör det ganska komplicerat. Har alltid gillat att resa ensam både utomlands men också när jag är i fjällen och fiskar. Samtidigt som jag vill dela upplevelserna med någon så vill jag som oftast vara  ensam.

Jag har kommit på att eventuellt vid nästa förhållande göra klart att jag vill ha ett särboförhållande och träffas på helger, semester och helgdagar som jul, nyår och midsommar. Lite när man känner för att umgås.

Agafia
2016-12-07 09:06
#8

TS det är inget fel på dig 😉 En del av oss behöver ensamheten för att vila och ladda " batterierna " . Jag är jättebra på att roa mig själv och bryr mig inte längre om vad omgivningen ev. tycker om det . Det sällskap som förgyller tillvaron för mig är min hund ( tyvärr allergisk för katt ) . Lev som du vill o må bra 😀

[strutter]
2016-12-07 12:44
#9

Jag har läst en del om HSP och det verkar som att det är HSP-personligheter som funkar på det här sättet. Jag vet att jag själv är en sån.

Upp till toppen
Annons: