Annons:
Etikettpositivt-negativt
Läst 2150 ggr
Jvive
2014-10-10 16:59

Fast vid datorn?

Är det någon mer än jag här inne som sitter alldeles för mycket vid datorn och gärna skulle vilja dra ned på surfandet men inte vet hur? 

Jag har ett vanligt jobb på dagarna men så fort jag kommer hem och alla de lediga dagar när jag inte har någon aktivitet inplanerad så sätter jag mig och surfar och timmarna går… Jag spelar inga spel eller så utan surfar bara runt på allt mellan himmel och jord. De flesta hemsidor jag besöker handlar om aktiviteter och saker som jag drömmer om att göra, exempelvis teaterpjäser, biorepertoaren, konserter, platser att besöka, resor m.m.m. Har ett fåtal vänner som jag träffar ibland men jag har inte alls tillräckligt med vänner för att kunna göra alla de saker jag läser om på nätet. Många i min omgivning blir ofta förvånade att jag har så bra koll på allt som händer på stan men det är ju inte så konstigt eftersom jag surfar dagarna i ända till skillnad från dem. 

Mitt surfande gör att andra viktiga saker skjuts upp så som städning, diskning, måltider m.m. Jag lider verkligen av mitt beroende men har jättesvårt att komma ur det. Har testat att skapa tidsregler på olika sätt men det fungerar inte. 

Kanske vi tillsammans kan skapa gemensamma regler kring vårt surfande och hjälpas åt och peppa varandra att hålla dem?

Annons:
kiwifågel
2014-10-12 15:12
#1

Låter som en bra idé :)  Känner igen det du skriver, jag surfar också ofta runt, det är som att jag inte vet vad jag ska göra med min lediga tid, samtidigt tycker jag att jag har för lite fritid: jag hinner ju inte det jag ska för att jag surfar istället! Nu trivs jag iofs inte så bra på mitt nuvarande jobb så datorn blir en slags tillflykt, ett sätt att lindra ångesten kring jobbet :(  

Jag har iaf min sambo annars skulle jag nog gå upp helt i mitt surfande, om ingen satte stopp. Jag brukar försöka skriva listor vad jag ska göra så är det lättare.

HallowKing
2014-10-19 18:50
#2

Kan känna igen mig ganska mycket tycker jag, tänker då på tidigare perioder i livet. När jag tänker tillbaka så tycker jag att där nog var x-antal år som jag kastade bort genom att sitta framför datorn eller tv (film). Jag tycker fortfarande att jag är "mindre aktiv" än många andra….även om det kanske bara är som jag tror, det är lätt att på Facebook få känslan av att människor är så jävla igång, dom är både här och där i rasande tempo, men jag skriver ju aldrig något på fejan, då hade kanske min Wall fått mig till att framstå som väldigt aktiv :) Min egen utveckling har gått sakta, sakta….jag vet att det är fel att bli för bekväm hemma, jag har väl helt enkelt tagit mig ur min comfort zone, blivit mer vådlig, mindre undvikande för diverse sociala situationer. Du har inte social fobi möjligtvis?

HallowKing
2014-10-19 18:52
#3

"våglig" skall där stå.

Jvive
2014-10-25 14:51
#4

Tack för era synpunkter!

Nä jag har inte social fobi. Grejen är den att jag har väldigt lätt för att prata med främmande människor och söker mig ofta till nya sociala konstellationer. Börjar på kurser själv, åker iväg på gruppresor etc. Här i Stockholm där jag bor finns det gott om olika forum för att träffa nya människor men tyvärr är människorna där främst intresserade av att umgås i grupp och göra planerade aktiviteter tillsammans i gäng. Jag upplever det som svårt att hitta folk som vill träffas på ett personligare plan. Har som sagt några få vänner men de flesta av dem har fått barn och kan väldigt sällan ses. Jag tror att om jag surfade mindre skulle jag njuta mer av mitt hem och att vara hemma själv och jag skulle inte känna samma brist på nära vänner som jag gör idag. Datorn får mig att känna mig ensam.

moonbejb
2014-10-25 22:46
#5

Ja hur gör man egentligen för att träffa folk på ett personligare plan? Det är som att folk är rädda för att öppna sig, för att visa sig sårbara. Det enda folk vill prata om är ytligheter som inte är ett dugg intressanta. Jag har tränat på samma gym i snart 2 år och ändå är det bara "Hej" "Hejdå" och "snygga tights" liksom.. Hur lär man känna folk? Gamla vänner är fullt upptagna med sina barn så de har knappt tid att talas vid på telefon. Att skicka ett sms går bra, men sen är det en helt annan femma om man får något svar… Kanske har de glömt, eller så tycker de man är för dryg? I min gamla mammagrupp för några år sedan var det enda mammorna ville tala om bebisallergier, bakverk och om deras nybyggda villor och dyra barnvagnar. Så himla meningslöst. De var inte ute efter att lära känna mig. De ville nog helst slippa mig för att kunna fortsätta sina dryga samtal och jämföra sina skuldsatta hem och bilar och rulltårtor med varann. Jag sitter inte så mycket framför datorn och jag har man och två barn, men jag känner mig ensam då jag saknar nära vänskaper. Vill så gärna träffa smarta och roliga människor eller bara vanliga människor med förresten, men jag vet inte hur man gör…

Upp till toppen
Annons: