Annons:
Etikettpositivt-negativt
Läst 4748 ggr
[northpaw]
1/13/14, 6:08 PM

att hantera människor som säger att du är negativ

Jag har i stort sett hela mitt liv fått höra att jag är negativ av personer som jag själv upplever är sådana som gnäller på precis allt och alla hela tiden. Jag själv har aldrig i mitt liv sagt så till någon. Anledningen till detta är att jag tycker att man trycker ner folk genom att säga så. Om en person inte tycker som jag, så får de väl gärna ha en annan åsikt, man blir ju inte negativ i sitt sinne bara för att man inte tycker om allt? Till saken hör att de saker som jag säger att jag tycker om, rackar dessa personer gärna ner på.

Jag har börjat med att så fort jag fått kommentaren om att jag när jag sagt vad jag tycker i en fråga blir kallad för negativ hålla en lång utläggning i att jag inte ser världen i svart och vitt och ej heller kan dela in människor i positiva eller negativa då jag tycker att människor är betydligt mer komplexa än så. Det har funkat vid vissa tillfällen, för då har ju helt plötsligt den som anklagade mig för att se saker i bara svart helt plötsligt avslöjats som en som delar in människor i positiva/negativa.

Har ni råkat ut för liknande? Irriterar ni er också på detta?

Vore intressant att höra hur ni har hanterat sådana påhopp!

Annons:
Sjöstjärna
1/13/14, 6:18 PM
#1

Visst har jag träffat på den typen av människor. Jag brukar göra en kort avstämning med mig själv för att kolla om det ligger något i vad de säger. Ibland har det gjort det och då tar jag det till mig och funderar över varför jag hamnat i ett negativt synsätt och hur jag kan ändra på det. Men oftast har de fel och det handlar inte alls om mig utan om dem själv. De projicerar sina negativa tankar och känslor på mig och då brukar jag säga det, det här handlar inte om mig utan om dig själv så var snäll och ta inte ut det på mig. Om de är mottagliga för själransakan brukar det fungera bra och är de inte det så undviker jag dem i fortsättningen. Den sortens inställning tillför ingenting positiv till mitt liv och det är inte den sortens människor jag vill omge mig med.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[northpaw]
1/13/14, 6:29 PM
#2

Jag vill hävda att de som säger till en att man är negativ gör anspråk på att veta hur du tänker. Och det kan de ju överhuvudtaget inte veta. De kan möjligen uppfatta dig som negativ baserat på hur du uttrycker dig, vilket är en enorm skillnad. 

Självklart ska man rannsaka sig själv, men det finns även en möjlig oförståelse kring dialektala skillnader i språket som gör att folk anmärker, om du har örebrodialekt, eller så. Dessutom har jag märkt att åsikter som inte är socialt gångbara, kan vara riktigt löjliga. Tex, ALLA måste tycka att New York är en underbar stad,för annars är man negativ. Ja, liknande saker har då jag råkat ut för.

Sjöstjärna
1/13/14, 6:36 PM
#3

Okej, men det där med att folk säger att man är negativ bara för att man inte tycker som de gör är ju rent skitsnack och en attityd som många håller sig med. I mina ögon säger det betydligt mer om den personen som säger det än om den som den säger det om. Tråkig attityd helt enkelt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[northpaw]
1/13/14, 6:38 PM
#4

Javisst är det men alldeles för utbredd, och det verkar vara dem absolut mest förekommande härskartekniken som gör att om man lyckas utmåla någon som negativ, då kan man sen exkludera dem från inflytande i andra diskussioner.

Kajsami
1/14/14, 12:23 AM
#5

Jag har också stött på människor som klagat på att jag "negativ" och jag har också uppfattat det som ett sätt att trycka ner en. Det du skriver om härskarteknik och att det är ett sätt att exkludera folk tror jag det ligger mycket i. Då tycker folk att de inte behöver lyssna eller ta till sig vad man sedan säger. 

Jag brukar iallafall svara att jag är sanningsenlig. Om saker i mitt liv är negativt så måste jag ju få uttrycka mig negativt. Jag kan ju inte ljuga och säga att saker är bra när de inte är det.

[northpaw]
1/14/14, 12:33 AM
#6

Ja jag har också försökt med att säga att det är sanningen som jag beskriver, men det har inte nått framgång. Snarare har det bara givit mig en ännu hårdare negstämpel. Jag har för mig att en nobelprisad författare en gång sa att nej jag är inte negativ, jag skriver bara som det är. 

Numera delar vi hela tiden in folk i positiv och negativa, istället för förr i vredens goda/onda, men numera sker det så slentrianmässigt att det slinker igenom omedvetet hos en del människor, Otäckt tycker jag. Det var länge sedan jag hörde någon kallas för realist..

Annons:
arkipelag
1/14/14, 11:04 AM
#7

Jag brukar ofta få höra att jag är negativ av en speciell person i min omgivning (inga andra). Det känns som att det räcker med att jag öppnar munnen för att jag ska få höra ett skrockande "jaha, du är alltid så positiv!". Otroligt irriterande och nedsättande.

Tänker att det liknar hur man uppfattar kritik. Om jag säger en sak som är negativ krävs det att jag säger tio saker som är positiva för att väga upp det.

[northpaw]
1/14/14, 11:57 AM
#8

ja arkipelag, det där känner jag igen på pricken

Upp till toppen
Annons: