Annons:
Etikettensamhet
Läst 14277 ggr
Lonely2
2013-09-25 00:14

Vuxen men sover med mjukisdjur

Det är aningen pinsamt att erkänna att man som 30+ sover med mjukisdjur. Inte varje natt men när ensamheten är för stor, då är det bara den där mjukisen som finns där att ta till. När man har för mycket ångest över sin situation, då är det som en tröst att ha något nära fastän man vet att det är ett dött ting.

Man känner sig patetisk samtidigt som man vet att man antagligen är långt ifrån ensam om att göra så här. Dock är det väl få eller ingen som skulle erkänna det för någon öppet.

Att sova med en mjukis säger verkligen något om hur ensam man egentligen är, utåt sett är det nog ingen som skulle tro det om mig.

Är det fler som upplevt detta?

Annons:
Calcifer
2013-09-25 00:17
#1

Jag är 25 och kommer alltid sova med mjukisdjur. Det är inget pinsamt och inget fel med det. Jag har noll problem med att erkänna det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lonely2
2013-09-25 00:21
#2

@1: Jag tror att det handlar mycket om varför man gör det. Att man som vuxen, i mitt fall och säkert även andras, inte har en stabil relation till vänner utan är så ensam att man sover med mjukisdjur, det ses nog i de flestas ögon som knepigt.

Det kan ju finnas många anledningar i övrigt till att sova med mjukisdjur, att det är mer en vana mer än att man känner ensamhet så starkt och att det enda man då kan vända sig till är en mjukis. Jag känner själv att det inte känns "normalt" i en så pass hög ålder.

Calcifer
2013-09-25 00:31
#3

#2 Fast varför inte? Ensam kan vem som helst känna sig, oavsett ålder. Det finns liksom ingen konkret åldersgräns där det helt plötsligt inte är ok att känna sig ensam. Känner du dig ensam och mår bättre av att sova med mjukisdjur så gör det. Inget fel i det. Inget konstigt heller. Jag har rätt många vänner i min ålder som sover med mjukisdjur. Jag gör det inte av vana utan för att jag vill, jag känner mig tryggare då och sover bättre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[NinaCrown]
2013-09-25 00:31
#4

Jag är iofs 23 men har fått en del kommentarer angående min gosedjurssamling… Som växer… Och som jag känner ångest över om jag inte har framme.

Tydligen går inte min samling hand i hand med min övriga lite rock-punk-emo-stil…

Dock sover jag inte med mina djur längre, då jag är för paranoid om att nöta på dem så jag har en extra kudde att mysa med på nätterna istället 😇

Calcifer
2013-09-25 00:37
#5

#4 Jag brukar se det så här:

Så länge man inte samlar så det förstör ens liv - t:ex att man lägger ner så mycket pengar på det man samlar att man inte har råd med mat, hygien, etc, eller man samlar på sig så mycket att man inte själv får plats att leva eller att man hellre väljer att köpa en till grej av det man samlar istället för t:ex nya skor när de man har är så trasiga att man inte kan gå ut överhuvudtaget så kör på.

Dessutom… tänk på att du samlar på GOSEDJUR. Vilket är rätt harmlöst i jämförelse med folk som samlar på t:ex konst där varje tavla kostar minst 100 000:- eller de weirdos som samlar på människohår eller typ döda hundar eller nåt. 😃


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Wony
2013-09-25 00:42
#6

Jag har i hela mitt liv sovit med mjukisdjur, oavsett om jag sover ensam eller har min partner i sängen. Det bara är så, och lär förbli så. Jag ser det inte som ett problem, hur jag sover är mitt eget val och viktigast är ju att jag själv mår bra.

Varför jag gör det? Tja, det är mysigare så.

Annons:
[NinaCrown]
2013-09-25 01:43
#7

#5 Just nu får jag bara plats med typ… 1/4-1/5 av min samling i min lägenhet, resten är i källaren 😇 Men än så länge har det inte stört min ekonomi, då jag inte haft råd med några nya nallar på flera månader och jag kunnat stå emot nya inköp… Även om det var svårt när det var 70% när leksaksaffären bommade igen 😛

Men folk reagerar mer på mina gosedjur än på alla andra underligga sakerna jag samlar på. Enda sedan jag var i 12-13 års åldern har jag fått påpekningar om att det är dags att göra sig av med dem, men ingen säger något dylikt om mina böcker, tavlor, figuriner eller glas.

Calcifer
2013-09-25 01:54
#8

#7 Det är för att folk är fulla av fördomar. Men det betyder egentligen ingenting, för de har fel och du har rätt. Så länge det inte går utom kontroll så ska du inte ens tveka på att fortsätta. Jag samlar på Bröderna Hardy böcker trots att jag i skrivande stund har dem hemma hos mamma på vinden pga min boendesituation. Men jag har aldrig köpt böckerna istället för t:ex mat så jag bryr mig inte när folk påpekar att det är ju faktiskt barnböcker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

: )) kram
2013-09-25 06:44
#9

Hej Lonely2🙂

Klart du ska sova med ditt gosedjur.                                                    Jag kramar en kudde.  Har tänkt på att istället ha ett gosedjur men jag kan drömma väldigt livligt och är livrädd för att vakna upp och känna den mjuka "pälsen" och väva in i drömmen att det är nåt annat än ett gosedjur i sängen. Så krama kudden är vad som gäller för mig. Jag har en kudde under huvudet, en kudde mellan låren och en kudde som jag kramar🙂 allt för att känna mig trygg.

Känn dig glad för ditt gosedjur att krama!! Jag tycker det låter toppen🙂

Hjärta

Mirinda
2013-09-25 07:13
#10

Härligt med folk utan behov att "vuxen-tuffa" fasader!

Jag hör till "kuddisarna". Det började med att jag var nyopererad och sov med en liten kudde för att avlasta så att inte operationssåret trycktes mot madrassen. Det var så skönt att jag fortsatte att sova med den där lilla kudden. Det blev helt enkelt en vana. När jag åker på semester i bil har jag den som nackkudde.

Kudden har inget med känslan av trygghet eller att ha något att krama att göra. Det är helt enkelt bekvämt och jätteskönt att ha den i sängen. En del köper superergonomisk madrass och kudde. Jag sussar med en gammal prydnadskudde med härligt urtvättat (mjukt) örngott.

Kanske skulle man fråga hur många som sover med hunden eller katten också. Det är varmt och mjukt med ett keligt husdjur. Det finns få så rogivande avkopplingar som att mysa med en spinnande katt. Inte behöver man känna sig ensam heller.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

: )) kram
2013-09-25 07:57
#11

Härligt!🌺

Hjärta

[T-Johan]
2013-09-25 10:03
#12

Mjukisdjur och kuddkramare! Se det positivt, Ni har en social potential att utveckla. Hur många ensamma har det, i vårt "kalla samhälle"? Att längta efter att få ge och ta emot ömhet, kärleksfull omtanke är ett känslomässigt sundhets tecken. Glöm inte de!

Biadora
2013-09-25 17:54
#13

Har du sett Ally MacBeal serien? (Eller den kanske är för gammal? x) )
Jag har bara sett några avsnitt men Ally och hennes kompis (som delar lägenhet) har nån konstig uppblåsbar mans-docka. om jag fattar det rätt ska den vara för att ha i bilen som skydd mot våldsman (dvs så det ser ut som att det är en kille med och inte en ensam tjej).
Nåja.. efter ha sett i den serien hur endera tjejen ibland hade denna docka som tröst i sängen då de var särskilt deppade över att deras kärleksobjekt inte såg dom/hade gjort slut osv, så känner jag inte längre varken skam eller skuld över alla mina extra goskuddar. (Som är vad jag har istället för mjukisdjur).

(För mig är det extra trygghet med den där kudden bakom huvudet som "skyddar" ryggen på mig mot alla otäcka tankemonster).

Annons:
[T-Johan]
2013-09-25 20:38
#14

Jo vist är det så som ni skriver. Trygghet, en längtan efter ömhet, närhet. Kudden är bra! Skulle man inte vara "iform", slår kudden inte tillbaka vare sig fysiskt eller verbalt. Vi som är ensamma får göra vad vi kan för att tillgodose våra behov. Och vi har samma behov som alla andra. Begreppet "vuxen-tufft" var något nytt för mig. Och Mirinda är så rätt ute. Har man varit ensam en tid, så får ensamheten en att bli mycket prestige- lös och ödmjuk. Fina mänskliga egenskaper tycker jag. Jag kan berätta om en vän till mig som jag brukar ta promenader med. Vi brukar dricka lite kaffe efter promenaden och sedan vila o prata en stund. Vid dessa tillfällen ska hon alltid ligga på mig. Och jag ska hålla om henne och krama/smeka henne på rygg o nacke samtidigt som hon pratar, pratar och pratar. Vi har våra "sociala behov", och vi försöker tillfredsställa dom så gott vi kan helt enkelt, med eller utan kuddar o mjukis djur. Jag tycker Ni är fenomenala överlevare!

[Zorita]
2013-09-25 23:12
#15

Jag sov med min nalle tills jag var 27, sen flyttade jag utomlands och han fick inte plats i packningen. Då hade jag heller inte behovet längre eftersom jag flyttade ihop med min sambo som jag kunde krama istället. Men är han bortrest kramar jag gärna en kudde i stället. Jag tycker inte det finns någon skam i det alls, tvärtom tror jag det är ganska vanligt. Så krama på!

Allamej
2013-09-26 17:37
#16

Jag har en liten goseråtta i örngottet som jag sover på och en Ior i örngottet till min gosekudde.

Jag hade dessa även när jag hade pojkvän.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[GoodbyeLullaby]
2013-10-19 00:37
#17

Har inte mjukdjur längre men kudden kramar jag gärna om när jag sover. Har inte tänkt så mkt på varför egentligen..

silent_angel
2013-10-22 23:23
#18

Äh, mjukisdjur är väl härligt? Ingenting att skämmas över!

vinguden
2013-12-15 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Sover med flera gosedjur och tycker att det är underbart. Letar också efter en sådan här hund ¨å är det någon som har en och vill sälja/skänka den så är jag tacksam. Finns även i andra färger.

: )) kram
2013-12-15 11:46
#20

#19 Vilken fantastiskt gosig hund!!!!!! Hoppas du får ta i någon som har en sådan!!!! 🙂

Hjärta

Annons:
[northpaw]
2013-12-15 13:40
#21

Äh, man måste väl få vara sig själv oavsett ålder? Jag är 45 och har massor med kuddar att krama om när jag sover.

[T-Johan]
2013-12-15 18:09
#22

Man ska vara sig själv. Man har inget för att "spela" en "roll". I slutänden är det bara man själv som får "äta upp" besvikelsen.

Mirinda
2013-12-15 19:34
#23

Kul att den här tråden vaknat till liv igen!🙂

Det finns annat som vuxna gillar att göra fast det av någon obegriplig anledning betraktas som "för barnsligt" eller "pinsamt".

Min f d man tittade alltid på Bumbibjörnarna när det gick på TV. Vi hade inte barn, så det var verkligen han själv som gillade de där studsande figurerna.

Själv älskar jag att åka pulka. Det har hänt flera gånger att jag tjatat på min halvt om halvt ovillige son om att vi ska ge oss ut i backarna. Nu har jag gett upp (han fyller tonåring nästa gång). Men förra julen fick jag en röd pulka av sonen. Sällskap i backen får jag om jag går till grannen och "lånar" hennes mindre barn.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

vinguden
2013-12-15 20:26
#24

Ja frågan är väl vem som har rätt att bedöma vad dom är barnsligt, beror ju en del på vad man har för intressen och behov. Att jag sover med gosedjur är för att jag tycker det är bekvämt och ger en trygghet.

[kanel123]
2013-12-15 21:39
#25

Jag är riktigt imponerad av din hjärna T-Johan. Skulle behöva en kurs hos dej hur man blir så oberoende och cool. Faktiskt så funderar jag varför inte alla bara ser sej som dom varelser vi är, vi tar vad vi behöver. Om det bara handlar om gosedjur är det väl inte något att ens tänka på, helt harmlöst alla vill överleva. Skulle du behöva kokain vore det ett problem. Nej jag tror inte en partner är någon räddningen, gosedjur är kravlösa🙂. Jag har en hund, hon är kramgo och super snäll. Hon kan inte prata men handlingar säger mer än 1000 ord och det gäller även oss människor. kramas på och bry er om varandra. Livet suger ibland bara att finnas till                    .

vinguden
2013-12-16 08:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Man blir väl inte mindre vuxen bara för att man sover med gosedjur? Är det som så att man sover bättre så är det väl bara underbart! Det viktiga är att man som person mår bra.

Hittade en annan bild på sådana hundar som jag söker efter. Har n i dessa liggandes så kontakta mig, färgen kan vara en annan bara det är samma modell.

[T-Johan]
2013-12-16 11:56
#27

"Jag är riktigt imponerad av din hjärna T-Johan".

Det ska du inte vara, min hjärna är lika sjuk/galen

som alla andra hjärnor.🤪

Annons:
Runningpikachu
2017-06-10 09:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag tycker absolut inte det är fel att ha gosedjur och de är faktiskt mysiga att sova med så du ska inte skämmas för att du gillar gosedjur och jag tror en hel del vuxna sover med gosedjur bara att de inte vill erkänna det. Jag själv sover med mitt pikachu gosedjur och det kommer jag fortsätta med .

Skogsväsen
2017-06-11 19:59
#29

Jag har min "nusse-kudde" som jag alltid sover med mot magen, fast ibland ligger den för mina ögon och så har jag en annan kudde på magen. Men nussekudden har jag haft sen jag var ett litet barn och tror det skulle bli en liten tomhet att sova utan den en längre tid faktiskt.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annielle
2017-06-12 21:53
#30

Om jag hade trivts med ett gosedjur i sängen och känt mig tryggare, mindre ensam o.s.v. hade jag definitivt sovit med det, inget att skämmas över. Jag har en granne som är 50+ som berättat för mig att hon sover med gosedjur, jag blev imponerad över att hon vågade berätta det och tycker verkligen inte att hon är löjlig eller något för det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Rosisa00
2017-06-15 18:28
#31

Kanske inte är så gammal gö jag e bara fjorton men jag sover och har alltid sovit med minst ett gosedjur. Om jag kunde så skulle jag sova med nästan alla gosedjur jag har men då jag är kvalsterallergiker så får jag stå ut med att bara sova med en. Och jag tänker iallafall just nu alltid sova med det gosedjuret för jag fick den av min mamma som gjort den själv när jag bara var en bebis och sen dess har jag alltid sovit med den :)

cirrun
2017-07-23 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jag sover inte med denna, men ser den alltid på soffans gavel och tänker på min dotter❤️ som den tillhörde före flytten hemifrån. 

Egna gosedjur hade jag inte och leksakerna var få också på den tiden.

Vet andra vuxna som har kvar sina barns gosedjur och  som verkligen ha en hög affektions värde; - vet en 60 ådrig man som bäddar sin säng varje morgon och sedan sätter en mjukisdjur på den.

Mirinda
2017-07-23 22:04
#33

Vad kul att den här tråden "vaknat till" igen!🙂

#31 När man är tonåring är det, i a f för killar en aning jobbigt, ifall man har gosedjur på sängen. Min son har sina instuvade i garderoben. Han vill inte att någon killkompis ser dem. Men än har han inte bett mig slänga dem eller lägga dem i förrådet. Kanske tar han fram sitt favoritgosedjur ibland när han känner sig lite liten och behöver hålla om något mjukt. Jag respekterar hans stängda dörr, så jag vet inte säkert.

#32 Vem vet var gosedjuren hamnar när min son flyttar hemifrån? Det skulle inte förvåna mig om jag behåller ett han inte vill ha själv. Än så länge dröjer det några år, men jag kommer garanterat att behålla den lilla nalle, som var hans allra första, om jag får chansen.

🤗 till alla gosedjursägare och kuddkramare i tråden!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Rosisa00
2017-07-25 00:57
#34

#33 jag är tjej och bryr mig inte ett dugg :) Bryr mig inte alls för mina vänner är mina vänner och respekterar mig för den jag är vilket jag är glad över punkt slut. ^^

Annons:
Thotis90
2017-09-02 17:27
#35

Jag är 27 år och har sovit med kramdjur sedan jag var 14 år. JAG SKÄMS INTE ETT DUGG! För mig innebär min kramdjurshund värme (jag fryser väldigt mycket), närhet och stabilitet till min skadade axel. Varför ska jag skämmas över det?

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

KentHjärta
2017-11-06 21:52
#36

Är 19 år. Har alltid sovit med gosedjur. Döpte alla som yngre och döper de nya om jag får någon, köper inte gosedjur längre dock. Har en panda, en värmekudde i ett gosedjur, har alltid med mig honom när jag sover borta. Och han ligger alltid i min säng. Alltså alla har någon form av sömnvana, och gosedjur är nog det vanligaste.

Annielle
2017-11-07 09:04
#37

Min syrras inneboende, en man på ca 40 år har två gosedjur som ligger i sängen på dagen åtminstone, om han sover med dem vet jag ju inte men det finns nog rätt många vuxna karlar som inte ens skulle våga ha gosedjur framme så över huvud taget.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Namiko
2017-11-07 19:04
#38

Jag var tvungen att stoppa undan alla mina gosedjur när jag skaffade hund för 10 år sen, då han tuggar sönder dom på nolltid. Så behöver jag någon att krama på nätterna är det han som åker dit. Vägrar han så kramar jag en kudde. Hade jag inte haft hund hade jag garanterat fortfarande haft gosedjur i sängen och dom åker nog fram igen när hunden är borta, och jag är 30 nu.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

molam
2017-12-03 23:30
#39

Om inte hunden/Kaninen vill sova med mig, då får gosedjuren sova med mig! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annielle
2017-12-04 09:16
#40

Pratade förra veckan med en kvinna som var runt 50-60 år i en prylbutik där hon även sålde olika typer av gosedjur för vuxna och berättade att hon hade en av dem själv (en väldigt stor)som hon alltid satt och såg på tv tillsammans med 🙂 Om hon sov med den vet jag ju inte i och…

Blev hur som helst kär i främst ett av gosedjuren, den här: https://www.papiton.de/en/sigikid-beast-dog-duchess-of-hampershire-3867538675.htm

Tyvärr framgår det inte på den här bilden hur mjuk och len den var och att färgerna varmare som jag minns det. Det charmiga med alla de här gosedjuren från den här märket är att de alla har ett namn och en egen rolig berättelse fästa på en lapp som sitter fast på dem när man köper dem ❤️

Tyvärr är de väldigt dyra, så det blir inget köp för mig 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: