Annons:
Etikettsjälvkänsla
Läst 6113 ggr
emptiness
9/15/13, 5:38 PM

Saker ni velat göra men aldrig vågat

Hej,

Självkänslan och självförtroendet styr väldigt mycket av vad vi gör med livet. De kan antingen hålla tillbaka en så mycket att man går igenom hela livet utan att våga göra någonting, eller ge en kraften att våga ta det där läskiga steget.

Det kan kännas som att man är den enda i världen som inte vågar, samtidigt som alla andra verkar kunna göra allt de vill. Det kan kännas väldigt jobbigt att inte våga, att ens hämningar sätter stopp för så mycket möjligheter och upplevelser i livet, att man helt enkelt inte vågar vara den man vet att man egentligen är.

Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som inte vågar. Ibland är det bra att ha det framför sig så att man kan kan fråga sig själv "Vad är problemet egentligen?".

Här är min top-lista på saker jag hittills aldrig vågat göra

  • - Lära mig spela ett instrument
  • - Lära mig sjunga
  • - Stå på scen och sjunga/spela/föreläsa/hålla tal
  • - Hoppa fallskärm/bungy/etc.
  • - Börja om med kampsporten och gå en fight
  • - Lära mig/köra motorcykel
  • - Bjuda upp någon till dans
  • - One-night-stand med någon
  • - Hångla med någon på en fest/krogen
  • - Visa/förklara känslor till *den* personen (innan det är för sent)
  • - Frivilligt göra saker med okända personer (tex gå med på en teaterkurs)
  • - Resa ensam och se världen
  • - Starta eget företag
  • - …
Annons:
bamse6311
9/16/13, 2:18 AM
#1

Hej.

Själv så har jag nog vågat testat på det mesta i mitt liv och kastat mig hejdlöst in i det mesta.

Det enda som jag idag ångrar att jag aldrig gjorde var när jag för ungefär 5-år sedan stod beredd att helt flytta till Kenya.

Min fd fru hade precis gått bort och jag bara ville göra något.

Jag hade och har fortfarande några goda vänner som bor där.
Någon bor i Nairobi och några andra bor i Mombasa.

Jag var alltså helt och hållet inställd att flytta till Mombasa där det för övrigt bor ganska många Européer och många skandinaver.

Nåväl, av någon konstig anledning så backade jag när egentligen allt var bestämt.

Skyllde på att jag hade förtidspension och på min dåliga hälsa.

I övrigt så har jag nog kastat mig ut i det mesta i mitt liv.
På tal om kasta så har jag naturligvis kastat eller rättare sagt hoppat bungyjump samt en massa andra vådligheter.

Faktum är att med min numera ännu sämre hälsa ändå en gång till skulle både vilja och våga kasta mig ut i ett bungyjump.

Det enda jag nu ångrar är den där flytten till Kenya som jag inte vågade fast jag visste att det är så många andra Svenskar och Skandinaver som bor där och som har vågat ta sitt pick och pack och flytta till den Afrikanska väldsdelen med sin helt annorlunda historia och kultur mm.

Jag vågade dock aldrig när det väl kom till kritan och ångrar mig än idag.

Bästa hälsningar
Bertil

M A N I N A N
9/16/13, 6:23 AM
#2

Du skulle säkert ha hjälp av kbt för att komma över dina rädslor att göra vissa saker. #1 Kenya finns kvar:-) Varför inte flytta nu i stället?

solskugga
9/17/13, 12:53 AM
#3

Det mesta i mitt liv…

Vågat söka upp killen som jag var kär i under gymnasietiden (han var tydligt intresserad men jag var för blyg och drog mig undan).

Gått ut på krogen, som "alla andra". 

Kunnat ta kontakt med folk. Inleda samtal. Skapa nya kontakter mm.

Satsat på ett arbete som jag var mycket intresserad av, men utbildningen långt hemifrån avskräckte mig.

Åtminstone jobbat med något som jag trivts med och inte bara tagit de jobb där jag inte behövde träffa en massa människor.

Skilt mig från min nuvarande man för länge sedan (han är inte är riktigt bra för mig, får mig att må dåligt, men jag är så beroende av honom).

Rest. Det är så många platser jag har velat åka till.

Och så önskade jag att jag bara kunde bli arg och säga ifrån när nån behandlar mig illa eller är allmänt otrevlig.

För min del så är det mesta för sent. Men jag hoppas att andra, kanske du emptiness, kan lyckas på något sätt att öka ditt mod och självkänsla, så att du kan och vågar göra det du vill!

Lycka till!

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

bamse6311
9/17/13, 1:05 AM
#4

#2 M A N I N A N

Dels så känner jag mig nu för gammal och dels så är hälsan betydligt försämrad än vad den var för 5 år sedan.

Har överhuvudtaget numera svårt att ta mig fram och röra mig.

Bästa hälsningar;
Bertil

M A N I N A N
9/17/13, 6:30 AM
#5

#4 Jag förstår, Bertil, men om din hälsa hade försämrats även om du hade flyttat var det kanske lika bra att du valde att inte flytta :-)

bamse6311
9/17/13, 7:55 PM
#6

#5 M A N I N A N

Jo, det var nog tur att jag stannade "himma".
Hade jag flyttat då så hade jag säker varit hemma i Sverige och den Svenska sjukvården ganska snabbt igen.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Wide Awake Dreamer
9/17/13, 8:12 PM
#7

Kan bara hålla med dig emptiness. Några av sakerna på din lista har jag iofs gjort, men de flesta har jag aldrig provat men skulle gärna vilja. Skulle tillägga: satsa på en karriär som jag är intresserad av.

Pelle Långlös
9/17/13, 8:19 PM
#8

Vill flytta till ett annat land men vågar inte.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

monstermash
9/18/13, 2:45 PM
#9

- Lära mig köra MC
- Bungyjump/fallskärmshoppning
- Åka luftballong
- Åka motocross
- Våga stå på scenen och sjunga _solo
_- Lära mig åka longboard
- Flytta utomlands

Men tanken är att jag ska ta mod till mig och göra allt det där en vacker dag!

Fialotta89
9/20/13, 2:35 AM
#10

Flytta utomlands och hjälpa till med rehab av afrikanskt djurliv. Allt från Surikarter till Lejon.

bamse6311
9/20/13, 3:36 AM
#11

#10

Fialotta89.
Det finns väldigt många möjligheter om man vill flytta till något Afrikanskt land och vill arbeta som volontär.

Man kan jobba med djur eller människor vilket man nu vill.

Kenya är ett sådant land som gärna tar emot volontärer och det finns i det landet många sådana och även från Sverige.

Bästa hälsningar,
Bertil

Fialotta89
9/21/13, 1:36 AM
#12

#11

Tack Bertil, jag vet, Har redan varit i Namibia o volontärarbetat men det var bara 3 veckor. Den stora drömmen är o flytta ner dit men nu har man ju hus o djur mm. O Kenya är ett jättefint land har varit där på safari.

Jess89
9/21/13, 5:34 PM
#13

- Bli jägare
- Gå på naturhistoriska
- Bli av med fobier.
- Ta mera plats

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
[T-Johan]
9/23/13, 5:18 PM
#14

Jag har läst tråden och funderat på frågan en tid. Det kanske låter som om jag är själv- god, men jag vet inte vad det är som jag saknar och skulle vilja göra. Och än mindre där rädsla skulle ha hindrat mig. Min känsla är att jag fått allt jag pekat på, bra utbildning, stimulerande fritids- aktiviteter mm. Jo jag vet det, jag är ensam, men det är beringat av ohälsa. Jag tror inte jag hade blivit lyckligare om jag åkt utomlands, haft fler tjejer, kunnat fler språk, varit kompis med kungafamiljen osv.

emptiness
9/23/13, 6:44 PM
#15

#14 Ja, fast poängen är inte att "vara lyckligare för man gjort mer saker". Poängen är att vara lyckligare för att man har gjort de saker man har velat, att ha varit sig själv istället för att ångra att man inte har levt en dag i sitt liv.

När man går genom livet och får höra vad man "inte kan" av andra hela tiden och sen misslyckas gång-på-gång de få gånger man provar så tror man till slut på det själv. Till slut så vågar man inte göra något alls och förlorar sig själv på vägen.

[T-Johan]
9/23/13, 9:35 PM
#16

#15 Det låter som att en person fallit offer för auktoritets förryck. Jag tror jag förstår din tanke, andar personer kan "klubba ner en". En del av mina elever har fått höra hur värdelösa dom är på matte. Och Då blir dom de! Botemedlet är uppmuntran, uppmuntran och mer uppmuntran. Men det är ju klart att göra något man velat göra och som inte är gjort. Kanske plugga mer, det som hindrat är inte rädsla utan de faktum att jag arbetat och pluggat "arbets- relaterade" ämnen. Religions-historia, och annat i den vägen har pluggats på fritid. Men å andra sida blir man kanske pensionär och kan ligga på rygg och läsa hela dagarna. Så det är inte "kört", hoppas jag.

Bläcket
9/26/13, 9:49 PM
#17

Jag hade velat ta körkort medans jag bodde hemma och hade chansen. Nu känns det som att det är försent och det grämer mej.

M A N I N A N
9/26/13, 10:44 PM
#18

Jag vet ju inte hur gammal du är, men gissar att du är ung och i så fall är det kanske en tröst att veta att jag var över 45 när jag tog körkort. Finns såklart de som är ännu äldre. Det är aldrig försent, men antagligen enklare när man är yngre skulle jag tro.

Biadora
10/4/13, 12:00 PM
#19

#18 Bra gjort Maninan!

TS -Jag börjar leka med tanken på motsatsen till det här.
De flesta saker jag vill göra antingen Gör jag, eller kan jag inte göra pga ekonomi..
Jag börjar nu fundera på om jag inte ska ta och göra Allt det där jag alltid har svurit på att aldrig göra.
Jag pratar inte om att röka eller droga eller så, även om det är något jag aldrig skulle göra. Men jag börjar inse att mycket av det jag sagt jag aldrig ska göra, är .. tja.. för att jag är motvalskärring helt enkelt.
När "alla andra" "perfekta" människor, dvs oftast dom "populära" som såg ner på mig i skolan, gjorde något eller gillade något -då hamnade den grejen på min lista av saker som jag har svurit att Aldrig göra.

Men .. med min KBT börjar jag inse att.. ja.. varför ska jag låta dom där skitarna styra över mitt liv?? För dom styr ju minst lika mycket över mitt liv genom att göra att jag vägrar vissa saker, som de fina människor jag möter som får mig att våga andra saker.

Nåja, det är bara en tanke. En tanke jag kastar ut i etern, i önskan om respons, om nån annan här känner igen sig i det jag försöker få fram.
I mina myrstegsförsök att släppa alla Borden och Måsten.

M A N I N A N
10/4/13, 5:36 PM
#20

#19 Tack! Jag är faktiskt väldigt stolt över att jag klarade det! Det var hemskt att lära sig och jag var livrädd att köra från början. Det tog nästan tre år innan jag vågade sätta mig i bilen utan att känna panik. Men nu är det bara fördelar och frihet! Bortsett från när bilen krånglar för då är jag helt lost, men det är en helt annan sak:-) Jag tycker att din idé om att göra de saker du egentligen aldrig tänkt göra låter som en bra idé, menjag tycker att du ska begränsa dig till de saker som du känner att du verkligen vvill göra så att det inte blir att du gör allt de gjorde utan att tänka efter om det verkligen är vad du själv vill.

Annons:
Upp till toppen
Annons: