Annons:
Etikettensamhet
Läst 1284 ggr
[cannibalcorpse]
2013-08-29 22:17

Hur skaffar man vänner?

Eh.. hur skaffar man vänner? någon som vet? Jag har aldrig haft vänner förut så därför undrar jag.

Anledningen till att jag inte har vänner är för att jag är en ensamvarg. Jag har alltid trott att "Ensam är stark" och liknande, tills min teori gick i krasch! 

Är nu 19 år och vet inte vad jag ska göra i livet, har aldrig haft drömmar eller mål och dylikt. Pga att jag inte vet vad jag vill så har jag hamnat i en s k "depression" enligt psykologen jag träffar(Det var psykologen som motbevisade min livsstil och fick min teori i krasch). Min psykolog och andra tycker det skulle vara en bra idé om jag kunde träffa människor och bilda bekantskap, vänskap, kärleksförhållande och liknande(smörja tycker jag!)😴.

Folk anser att jag skulle få mer insikt över vad jag vill om jag interagerar med andra människor och omvärlden. Så nu har jag valt att försöka på mig det här med vänskap och skaffa "vänner" eftersom att jag har ansett ordet vänskap vara en fiende ett ganska bra långt tag nu(hela mit liv). 

Så… Skaffa vänner….. Tjaaa.. Det är väl lättare sagt än gjort. Det finns ett litet problem i det hela, eftersom jag aldrig haft vänner förut och med tanke på att jag levt i ett mer celibat-liknande liv så är mina "sociala kompetenser" långt ifrån perfekta eller på något sätt eftersträvade enligt det människor kallar …. Samhälle….

Därför frågar jag efter Tips och rekommendationer i hur man skaffar vänner. 😴

Annons:
[Moa-]
2013-08-29 22:21
#1

"Min psykolog och andra tycker det skulle vara en bra idé om jag kunde träffa människor och bilda bekantskap, vänskap, kärleksförhållande och liknande(smörja tycker jag!)Gäspar." Så länge du har den inställningen så kan du lägga ned. Vem vill umgås med dig om du inte vill umgås med personen i fråga? Du måste själv upptäcka och uppleva behovet och viljan för att det skall vara hållbart.

I övrigt så är tipset att engagera dig i samhället och föreningar alternativt börja studera. Det är svårare att på ett naturligt sätt lära känna människor som vuxen än som ung.

Evisen
2013-08-29 22:26
#2

#0 Kanske börja gå någon kurs som du tycker verkar vara kul? En del går dit ensamma och på så sätt kan träffa vänner.

bamse6311
2013-08-31 16:24
#3

Ja, vad svarar man på det här.

(Det var psykologen som motbevisade min livsstil och fick min teori i krasch).

Kanske skulle du träffa någon annan psykolog.

19-år gammal så har du ju hela livet framför dig och du har ju här fått förslag om att börja någon kurs samt engagera dig samhällsliv och föreningar och att börja studera osv.

19-år gammal så är man ju inte stöpt i trä och det där du skriver om din Ensam är stark teori har ju för din del visat sig i att du tydligtvis inte har några närmre vänner.

Du skriver vidare:
Min psykolog och andra tycker det skulle vara en bra idé om jag kunde träffa människor och bilda bekantskap, vänskap, kärleksförhållande och liknande(smörja tycker jag:

Vad menar du egentligen med smörja?
Det är ju faktiskt riktigt goda råd.

Kan tänka mig att det finns många som skulle kalla dig egocenterad och föreslår att du byter ut det mot att vara egeostark vilket egentligen är en helt annan sak.

Enbart genom att själv vilja närma dig andra människor så kan du få andra människor som närmar sig dig.

Bästa hälsningar,
Bertil

Mirinda
2013-09-02 03:26
#4

TS (om du tittar in i din tråd, trots att ditt nick är borttaget)

Här är ett par enkla och mycket raka frågor:

Vill du ha vänner? (är svaret på frågan ja; läs nästa!)

Kan du ana några fördelar med att ha kompisar/vänner?

Skulle det vara så att dina svar på de ovanstående frågorna är nej, så kommer du inte att kunna få kontakt på ett positivt sätt med andra. Att sträcka ut handen och vara lite nyfiken på en annan person är början på att lära känna en annan människa. Men om man inte tror på det och "bjuder med armbågen" funkar det inte.

Tänk efter vad du vill, vad du innerst inne vill. Prata sen med din psykolog om vad du kommit fram till. Du är välkommen att skriva en rad här också, om du bestämt dig för att gå med i iFokus igen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: