Annons:
Etikettpositivt-negativt
Läst 3929 ggr
Pelle Långlös
6/9/13, 11:09 AM

Måla med gamlingar

Hade stormöte i torsdag och jag ville då måla med skolbarn men det slutade med att jag skall måla med gamlingar på äldreboendet. Det skall bli spännande. Det blir en gång i veckan.

Vad gör ni i sommar?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[T-Johan]
6/9/13, 5:50 PM
#1

Hej Ylva, kul att har dig tillbaka här på Ensamhet. Måla kan du ju, och det är trevlig med hobby som tillför en något. Jag tror äldre kan "ge tillbaka" något som inte barn kan, livserfarenhet och att känna uppskattning för naturen tex. Målar man naturmotiv är det ett klart pluss. Har dom stängt på Pelaren under sommaren? Vad ska jag göra i sommar? Mitt sommarlov börjar nästa måndag och slutar 12 augusti, tror jag. Det blir nog mycket Öland och kollonistugan för min del. Min uteplats måste också göras klar, snickerijobb. Ja så måste jag läsa en massa, i solen på en badstrand förstås.

Jess89
6/9/13, 5:57 PM
#2

Tycker det låter givande att måla med gamlingar. Som #1 skriver kan de dela med sig av en massa. Är du duktig på att måla eller tycker du bara det är roligt och fördriva tiden med? har du gått några kurser för att "lära" dig att måla? Hade bild i skolan och tyckte att man lärde sig en del nytt hur man exempelvis kan måla människor lättare.

I sommar kommer det säkert bli en tripp till mamma, Ullared, njuta av sommaren, läsa, kanske vara barn/hundvakt, cykelturer till landet. Vad som mer händer återstår och se, tar dagarna som de kommer.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

bamse6311
6/9/13, 8:56 PM
#3

Hej Ylva.

Precis som både T-Johan och Jess89 skriver så kan det ge väldigt mycket att inte enbart måla med utan även diskutera och prata med äldre människor.

Vet inte om jag själv kan kalla mig gammal 61-år som jag är men känner mig verkligen inte på något sätt gammal utan fortfarande ung i sinnet.

Min morsa är dock 87-år och att prata med henne ger väldigt mycket och hon har ju sådan stor livserfarenhet. Hon kommer från början från Finland och var 13-år när andra världskriget bröt ut 1939.

Hon har en massa minnen från krigsåren och hur det var i Finland som ju var involverade i kriget.

Dessutom så har hon också mycket minnen från sina barndomsår och kan berätta från den tiden då det inte fanns något som hette social trygghet eller jämlikhet.

Som sagt var Ylva så finns det mycket som man både kan lyssna på och också lära sig av från äldre människor.

Skulle du sedan ändå också få en möjlighet att måla med barn Ylva så ta även den möjligheten.

Barn har ju också mycket att berätta och som man kan ta till sig genom att lyssna och tala med dem. 
Barn är ju så oföreställda, de är ärliga och rättframma och har inte ännu lärt sig det "sociala spel" som vuxna genom erfarenheter lär sig.

Hoppas att du får kul Ylva och lycka till på målerikursen.

Bästa hälsningar,
Bertil

Pelle Långlös
6/10/13, 7:00 AM
#4

Tack alla. Jag har varit på en konstgrupp i tre terminer men invet avancerat. Jag är inte så duktigt på människor och jag målar helst på hobbynivå. Gruppen jag skall hålla kommer att vara något tidsfördriv för både mig och gamlingarna på äldreboendet. Social samvaro helt enkelt.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[T-Johan]
6/10/13, 12:05 PM
#5

"Social samvaro helt enkelt".

Det fina med dig Ylva är att du är okomplicerad och har fötterna

på jorden. Det är uppskattat att ha dig här på Ensamhet.

Pelle Långlös
6/10/13, 3:22 PM
#6

Tack Johan. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[Zorita]
6/10/13, 4:44 PM
#7

Jag gick på en målarkurs med äldre en gång, det var väldigt givande 🙂 Dock blev jag inte mycket bättre av att måla för det… Men kul är det fortfarande.

I sommar ska jag sova, vila, flåsa och klaga på hela världen, för i sommar är jag höggravid! All mysig ledighet sparas till augusti nån gång då den lille ska ta sig ut.

Men det är som det brukar på somrarna, för jag och spansk sommar går inte ihop riktigt. Det blir alldeles för varmt och fullt med turister. Fast nu har jag bott här tillräckligt länge för att hitta bortglömda platser dit inte turisterna hittar, och där kan man njuta av den där kvällsvärmen som inte finns i Sverige. Och så ska jag njuta av att ligga i poolen hela dagarna, för där är man viktlös och smidig, inte stor och otymplig som en strandad val 😉

Pelle Långlös
6/11/13, 7:05 AM
#8

Nä inte är jag duktig trots att jag gått med i gruppen men det är roligt som du säger. :-) Har varit några somrar i Spanien och det är varmt. Jämfört med Norden iaf. :-) Lycka till med bebisen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[haku]
6/11/13, 12:07 PM
#9

Det låter jättekul!
Själv jobbar jag hela sommaren, på gott och ont.

PiganX
6/11/13, 11:36 PM
#10

Åh härligt, då får både du och dem något att se fram emot varje vecka! Och så vet jag ju att du är en himla trevlig människa, så de kommer nog stortrivas med dig 🙂

Pelle Långlös
6/12/13, 7:10 AM
#11

Tack Felicia. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Tuulikki]
6/12/13, 1:03 PM
#12

Vad roligt!🙂

Pelle Långlös
6/12/13, 3:11 PM
#13

Tack Sofia, jo det kommer att bli både spännande och roligt.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Upp till toppen
Annons: