Annons:
Etiketttips-råd
Läst 13366 ggr
Blanksteg
2013-02-26 16:23

Tips på fritidsaktiviteter

Hej!

Vet inte om detta är rätt forum, men gör ett försök ändå.

Jag behöver lite tips på fritidsaktiviteter. Jag bor i Stockholm så det borde ju finnas massor av grejer man kan göra på sin lediga tid. Men hur mycket jag än tänker och funderar så kommer jag inte på något som jag skulle vilja (och kan) göra.

Jag är ganska så isolerad här hemma. Jag träffar andra människor endast när jag är i skolan (högskola) och när jag jobbar, vilket inte är varje dag i veckan. På min lediga tid så är jag en riktig ensamvarg och sitter hemma hela tiden och ser på film eller pluggar. Jag går dock på bio (ensam) när det väl finns någon film som jag vill se, vilket inte är ofta… Att jag har blivit så här isolerad är antagligen på grund av att jag varit blyg och tystlåten större delen av mitt liv (och ensam). Det är först nu som jag kan säga att jag har helt blivit av med blygheten och trivs mycket bättre med andra människor.

Jag är väldigt osäker på mina intressen. Har jag ens några?… Hm… Nja. Film är jag ju intresserad av, men inte så pass intresserad att jag vill ägna mig åt någon "filmklubb" eller något. Jag skulle vilja engagera mig i politik och i RFSL, men jag har så höga krav på mig själv att jag inte vågar gå på några möten etc., då jag inte kan så mycket. Och jag känner inte att jag har någon ork att börja läsa mer om olika ämnen vid sidan av mina studier. Orklösheten kommer väl ifrån att jag sitter still så mycket på dagarna. Skulle egentligen behöva träna eller promenera varje dag, men jag har ingen motivation. Kan ibland börja och hålla igång ett par dagar, men efter ett tag så slutar jag igen. Rör mig i och för sig en del på jobbet, men det är bara två dagar i veckan.

Jag skulle också vilja börja med någon sport (tennis, badminton, eller annan), men det kostar ju en massa pengar…

En bokklubb skulle nog ha varit perfekt dock, om bara jag hade tid att läsa oftare… Och min trötthet/orklöshet drar ned min läslust rejält.

Nu blev det mest att jag skrev av mig… Men jag skulle uppskatta lite förslag på aktiviteter som inte kräver så mycket av en, och som innebär kontakt med andra människor.

Annons:
Pelle Långlös
2013-02-26 20:14
#1

Svårt. Jag hade annars kvällskurs och intresseklubbar på listan över saker man kan göra men du ville inte så då vet jag inte vad jag kan föreslå. Kanske att du går promenader med grannars hundar?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[T-Johan]
2013-02-26 22:51
#2

Jag hänger på Ylva och fortsätter. Blanksleg (_), Du nämnde själv politik och RFSL. Ideella föreningar; religiösa, humanitära har ofta en volontär verksamhet. Detta att du inte vet så mycket är bara bra. Varför undrar du säkert. Jo du kommer in i en grupp som ett oskrivet blad. Vi kan uttrycka det såhär, som novis kommer du att vara kunskaps hungrig. Det gör att du vill lära av andra och det skapar goda för- utsättningar för sociala kontakter. Du kan genom att engagera dig skapa ett kontaktnät som här bra att ha tillgång till när du pluggat klart. Ett volontär arbete + en referens är ett starkt "kort" i din CV, glöm inte de.

Roamer
2013-02-27 07:57
#3

Först, sänk kraven på dig själv. Att ha höga krav på sig själv som du ändå inte orkar leva upp till drar bara ner självkänslan. Utgå ifrån något som är lätt i din kravbild, kanske längre promenad varannan vecka och inbokat i din kalender. Sen trappa upp det hela eftersom i sakta tempo och till sist kommer du köra varje dag och köra Ironmanloppen ;)

Samma sak med ditt intresse. Gå dit och var medveten om att du kommer vara en noob som inte kan något, men tyck att det är ok. Vet inte hur du funkar men jag lärde mig inte gå på en dag. Nu går jag hjälpligt och ramlar bara nån gång per år när det är riktigt halt. Ha den inställningen att det tar tid och att du blir bättre med varje gång. En hög kravbild kommer inte hjälpa dig må bättre även om du helst skulle vilja att det var så bra du var. Sänk ribban och må bättre helt enkelt. 

Många klubbar har ju typ prova på perioder eller ett visst antal gånger. Testa lite olika saker och träffa folk. Förr eller senare möter du ett gäng som du trivs bra i och hittar något sätt att sponsra det så du kan vara med.

Upp till toppen
Annons: