Annons:
Etikettsjälvkänsla
Läst 2352 ggr
romperstomper
2012-08-29 18:59

Tävlingar....

Det tävlas ju nu i allt möjligt på TV, konst, mode, modellande, mat, bantning, musik etc.

Jag har blandade känslor för det här. Det är underhållande att titta på och man kan följa sin "favoritmedverkande", tävlingsmomentet kryddar det hela.

MEN, jag tycker samtidigt att man missar den enskildes värde som människa, att vi alla är värda lika mycket i grunden, oavsett prestation. Jag tycker att det finns för lite motvikt till den här typen av program, det är som om vi tillsammans givit upp inför fenomenet och det tycker jag är sorgligt.

Jag minns att jag blev vald sist på gympan när vi skulle spela t.ex. fotboll i skolan och på nåt sätt så är dom här programmen en förlängning på det, upp i vuxen ålder. Jag förstår att deltagande är frivilligt såklart, MEN jag saknar som sagt en motvikt…

Vad tycker ni?

Annons:
DesK
2012-08-29 19:05
#1

Jag instämmer helt med dig! Därför tittar jag aldrig på den här typen av tävlingsprogram, anser att de endast är ett slags förnedringsprogram som varken skänker nöje, lärdom eller glädje!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Betleguise]
2012-08-29 20:01
#2

Vissa former kan man naturligtvis tävla i eftersom det finns en klar vinnare - typ den som kom först över mållinjen, gjorde flest mål eller liknande men tävling i ex musik, dans, konst med mera tycker jag inte man klart kan säga att det finns en vinnare. Sådana tävlingar är högst subjektivt bedömda och det enda de (enligt min mening) finns är för att underhålla oss vanliga dödliga på något bisarrt sätt.

Ovanstående är kanske inte förnedringstävlingar men tänk Big brother, Biggest Loser, Super Model och you name it, de om något är väl förnedringstv. Visst från början kanske dessa var lite kul men i dagens samhälle där de svaga redan ligger ner och ändå blir sparkade på tycker jag vi har för mycket av sådant.

Men, det är ju så svenskt att glädjas åt andras fel, framförallt i dagens Sverige så det är inte konstigt att TV plockar fram sådana här program.

Så, med andra ord håller jag i stort med dig.

Pelle Långlös
2012-08-31 09:28
#3

Det är därför som jag har slutat att se på tv. TV-programmen ger mig inget.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

indra-bus
2012-08-31 11:46
#4

#3 De precis samma här.. De ger ingen ting..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: