Annons:
Etikettensamhet
Läst 929 ggr
Jenveka
2017-03-19 21:14

Psykiskt ohälsa hos syskon

Hej!

 Jag har ett syskon som har psykisk ohälsa. Mitt syskon mådde mycket dåligt mellan 20-33 års ålder men har sista 7-8 åren mått bra. Jag har tidigare varit på väg att flera gånger bryta kontakten med mitt syskon men ej gjort detta då jag förstår att hen inte kommer ihåg allt som hen gör och säger och att det är pga den psykiska ohälsan som hen agerar som hen gör. Nu mår mitt syskon återigen dåligt och det är som om hela karusellen med beskyllningar och utskällningar börjar om igen. Ena dagen kan hen vara arg på allt för att nästa dag bete sig som om ingenting har hänt. Jag tycker att detta är jobbigt och framför allt är det jobbigt att vi andra runt omkring vänder och vrider på oss för att hen ska hålla sig lugn. Har bara  ett syskon, så känner mig för det mesta väldigt ensam i denna situationen. Undrar om det finns fler där ute som är i samma sits? /J

Annons:
2Sirius
2017-03-30 14:27
#1

Skulle väl mer elr mindre kunna plasera mig själv i både din och ditt syskons sitts. En av de främsta grundpelarna i konflickt, problemlösning och socialt umgänge är "Att förstå varandra." Om den ena vill pusha på, hjälpa den andra igång, genom att påminna om att "xxx" behör göras, tror du det kan ske inom 5 timmar? Så kan den andra uppfatta det som: Häxjackt, slavdrivare, överförmyndare elr dominator. Varför upplever den andre det så, den första sa ju det i lugn och vänlig ton. Väl då man förstår varandra, så kan man börja fundera på hur man kan förhålla sig till det, och kanske komma förbi det. :)

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jenveka
2017-04-01 08:46
#2

Jag håller helt och hållet med om att socialt umgänge handlar om kommunikation och att förstå varandra. Problemet ligger i att det hjälper inte att jag förstår det när vi inte kan mötas på mitten. Det gäller att både ge och ta i en relation. Mitt syskon förvränger också av och till saningen och det är inte bara min egen känsla. Jag har pratat med min läkare om ett tillstånd mitt syskon sagt att jag haft och varken hen eller jag håller med om den bilden som mitt syskon målar upp. Jag kan också förstå att mitt syskon ibland har svårt att förstå mitt agerande men om jag skulle gå in i detaljer så skulle det troligen bara förvärra situationen och därför väljer jag att avstå.

kim1980
2017-04-01 17:41
#3

Kan med förstå både dig och dit syskon faktiskt. . För mig hjälper det skriva . Även gympa alltså hemma med egen vikt kropp. Sen balans boll . Varsina såna så gör ni nått till sammans . Cykla ute ut flykt . Finns saker göra utan ska kosta en massa. Sällskap spel olika slag.. listan kan bli lång med mitt tänk. Jag hade önskat att folk kunde tänka så när jag var yngre.

2Sirius
2017-04-02 00:26
#4

Jo Jenveka, hade alla kunnat mötas på halva vägen, så hade säkert alla förstått vickten av att förstå varandra också. Har i andra kontackter också beskrivit, talat ut om ett vist problem. Och ja… De fattar… Säger de. Men efter en stund elr nästa dag, så är det likadant… Varför har vissa så svårt för att prata och förstå vad man säger.. Det handlar ju inte om att de ska byta uppfattning, bara förstå hur någon annan tänker…. Nästa gång är det samma sak, "jag förstår inte hur du tänker/känner" säger de då.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

2Sirius
2017-04-02 00:43
#5

Vi hade båda förlorat en Mamma, jag blev just 15 då, och svårt att ta mig för vad jag ville redan då, kom i underläge med mitt syskon som var äldre och i en jobbig relation, så jag kan förstå beténdetoch klandrar inte, men än idag har vederbörande svårt för att förstå mig och hur jag tänkte/kände då, än om vi har en bättre relation idag. Huruvida detta har att göra med dagerns ohällsa, är inte utrett, att jag sedan har blivit plågoanden i olika situationer, på grund av bristfällig medecin och hjälp,är det ingen som kunnat lösa än.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kim1980
2017-04-02 15:59
#6

#4 & 5 . Känner igen det där du skriver . Jag har inte vidare relation. Har bakat undan i stället. Kort peigod hade hyfsad bra relation med syrran. Men tror även för skulle ha koll på en. Var smula vild på hitig för . Fick för mig nått så körde jag på bara. Många gånger vart det inte så bra. Men hände ju nån ting rastlös ofta uttråkad för.. Gick över till ilska frustaskon. Så värden har mycket lära dem som ska ta hand om yngre har mycket lära sig anser ju jag. Även hantera folk över lag på annat sett en vad folk gör . Att lida mycket är jag van med nu mera. Får se om mina idéer går i genom. Ska på bedömning den 11 april . För att tömma ryggsäcken som ska tystas ner.

Annons:
[AprilFlickan]
2017-04-02 18:30
#7

Det är en tuff sits Ibland behöver man sätta sug själv i centrum Finns det något som gör att du kan finna lösningar gör det? För att ej dräneras Finns det möjlighet att få med ditt syskon på samtal? Just ni två Hen kanske hör dig mer med någon annan part i rummet? Och kan få insikter om hur du mår, reagerar och upplever situationer Lycka till 🍀

Upp till toppen
Annons: