Annons:
Etikettensamhet
Läst 2969 ggr
Kizzyou
2014-12-01 09:42

Julafton.....

Får jag fråga er hur ni gör på jul för att hantera ångest och ensamhetskänslor på julafton? Vilka olika sätt har ni att hantera det på? Hur lägger ni upp dagen och vilka tankar surrar inom er?

Annons:
Kizzyou
2014-12-02 08:34
#1

Ingen? ….. Jag har alltid en massa ljud på omkring mig. Tv, dator, radio. Och i SYNNERHET om det är någon slags högtidsdag. Blir det tyst i någon sekund så förstärks tankarna och ångesten och allt. Hu. Ljud ljud ljud och så äter jag. Och det som hjälper mig bäst är ni. Ni som skriver era inlägg och känner som en annan så man vet att man inte är ensam i sin bubbla. Jag läser inlägg efter inlägg och tänker " - Åh vad skönt, hen känner som jag i just detta nu. Då är vi ju iallafall två. Eller tre. Eller fyra." Det hjälper mig.

[0123]
2014-12-04 09:41
#2

Musiken hjälper mig att på sätt o vis "glömma" bort allt men när den tar slut så kommer det tillbaka ^^ annars tar jag bara dagen som kommer o lever efter det…

molam
2014-12-10 01:17
#3

Umgås med vänner och familj, och som ovanstående sagt, musik.

Om jag kunde skulle jag personligen Bjuda hem alla som kände sig ensam på jul att komma hem till mig Byta presenter samt äta mat, och såklart kolla på Kalle, bara så ingen skulle behöva vara ensam.

Du tror inte att du skulle kunna hålla i nån sin tillställning?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kizzyou
2014-12-10 09:09
#4

Allt är så kluvet. Jag blir trött nästan direkt av att umgås men kan känna mig så oerhört ensam när jag är sitter själv. Allt kallprat och bla bla bla får mig att vilja avlägsna mig fort och jag kan känna hur det kryper under skinnet på mig. Ja samtalsämnen som för mig är blaha känner jag mig provocerad av. Det är frustrerande att jag är sådan. Jag kan bara sitta med och lyssna och le om jag tycker det är nåt för mina öron. Är det inte det så känns det som om jag inte kan komma fort nog därifrån innan jag säger nåt fult och på ett fult sätt. Jag har så många " exakt såhär måste jag ha det för annars dör jag" - knycker för mig så jag har svårt för att umgås. Man vill ju att andra ska må bra och inte behöva utsättas för det att jag inte klarar av deras samtalsämne och närvaro. Nämen nu känns det som att jag förklarar jättekonstigt. Bäst att jag sätter punkt : ))

n00bArtWork
2014-12-11 21:46
#5

Jag skulle vilja volantär arbeta på julafton för andra som är ensamma m.m eller hemlösa men verkar som att alla dessa organisationer inte vill ha folk för de är inte enkla att hitta

Kizzyou
2014-12-13 06:33
#6

#5 precis de tankarna har jag också. Volontärarbete på julafton för hemlösa eller liknande. Men som du säger, det verkar vara många som tänker likadant (och det är ju jättefint) så därför behövs ingen hjälp för de organisationerna för det finns redan så många som redan hjälper till.

Annons:
dave76jkpg
2014-12-13 12:58
#7

Halloj! Hade sjukt jobbigt när det gällde julafton tidigare,men såhär har jag gjort:)ha gjort julafton till min alldeles egna dag och skiter fullt i annat!brukar börja morgonen med en god frukost med rikligt med glögg:)sen tar jag dagen som den kommer,men allt jag gör är det kag själv känner för! Brukar alltid finnas någon som vill avsluta kvällen med att mötas upp i någon backe,grilla korv å dricka gott….

n00bArtWork
2014-12-13 17:57
#8

#6 Skokartongsapellen i sthlm behövde mer folk så jag ska volontär arbeta för dem 24/12 och informationsmötet är 23/12

ToniaMV
2014-12-13 22:04
#9

Jag brukar oftast vara utan behå hemma och när det känns extra jobbigt - typ storhelger - så smeker jag mina bröst extra mycket - dom blir mina kompisar - känner mig mindre ensam….

Knäppt tycker nog ni nu…..men så är det.

Kizzyou
2014-12-14 05:09
#10

#9 What the …. ?! Ha ha ha!! Det har jag aldrig hört om innan att man kan göra så mot ensamhet men det kan ju vara värt att prova.

[0123]
2014-12-14 12:51
#11

"petterniklas" kankse funkar oxå

marika_
2014-12-14 16:37
#12

I år är första julen som jag äntligen får vara i fred. Annars är det alltid en massa släkt som förväntar sig att man ska vilja träffas en massa och umgås men i år har jag sagt ifrån. Jag är helt enkelt ingen "umgås-människa" Jag tänker njuta här hemma i jul. Jag har pyntat och gjort fint, jag ska lyssna på julmusik, äta gott, se på precis den TV-kanal som JAG vill se på och inte anpassa mig efter andra hela tiden.

Helt ensam ska jag njuta av den mysiga julen och det ska bli helt underbart❤️

Kizzyou
2014-12-14 21:08
#13

#12 det låter fint. Riktigt fint med din inställning till att fira jul på alldeles egen hand. Ska anamma dina tankar.

Annons:
Record
2014-12-14 22:56
#14

På julafton träffas vi på denna sidan och trivs så gott det går.

God Jul  ! , Gott Nytt År !

Kizzyou
2014-12-15 07:30
#15

#14 så fint sagt!!!!!! Fin ide' !!!!!!!! : D

Kizzyou
2014-12-24 07:58
#16

God jul alla ni fina här på tråden och iFokus!!!!!! Nu ska jag dricka kaffe och klappa katten och chocka magen med godis ; )))

Record
2014-12-24 09:57
#17

#16 Kizzyou

AAAAAAAAAAA….jjjjjjjj  😃

Tanken var inte att misshandla magen, du har bara en hoppas ja, om du tittar tidigare i tråden, det är bättre att äta riktig mat, men inte för mycket.

Önskar ALLA en God Jul & Gott Nytt År.

linda88
2014-12-24 14:18
#18

God ju på er alla. Sitter själv i år igen. Var nyss o handlade men de var verkligen en tragisk syn. De var bara massa ensamma människor som köpte sig lite julmat som tyvärr allt för sällan finns i små förpackningar. Hade lust o bara bjuda hem alla till mig :P

Ska käka lite jullunch nu snart o sätta på en film innan de blir paketöppning för hunden.

Kizzyou
2014-12-24 19:11
#19

Hoppas ni mår bra än ; )) nu är det bara kvällen kvar av denna afton. Blir mer film och surr från tv:n och mer mat o godis. Kel med djuren och sen sängen……fina inlägg av er här : ))))))

Record
2014-12-24 22:12
#20

#19 Kizzyou

Jo alldeles förträffligt efter en stor bit rökt ål och en Wiskey, blev allt lugnt när barnen åkte hem igen.

Annons:
Kizzyou
2014-12-26 08:30
#21

Det lät fint Record : ). Men ål? Blä!! Ha ha ha : )) Nu kanske jag låter knäpp men jag har varit förkyld och krasslig sen dagen innan julafton och är det än - och fasen vad det är skönt!! För då känns det som om det är okej att låta tragisk med att bara få ligga och vara om man pratar om julen. Som att det är en orsak som är okej för "vanliga" människor när man inte firar loss och umgås och allt det där. Jag har kollat så mycket film och fortsätter i den banan….det enda som är avledande och hjälpande liksom.

Record
2014-12-30 23:05
#22

#21 Kizzyou

Ål är nyttigt. med många fina fettsyror vilket vi behöver, men Wiskeyn kunde ja undvikit, för man somnar så lätt. 🤔

Kizzyou
2014-12-31 16:47
#23

Gott nytt år alla fina här : )) Sitter ensam och njuter. Hoppas ni mår bra och får en fin nyår. #22 Record vänta med whiskeyn till 12-slaget så du håller dig vaken he he : )

Record
2015-01-04 15:39
#24

#Kizzyou

Det gick inte att sova, blev väckt vid 12-slaget av fyrverkerier här i stan, stackars djur, det måste bli ett stopp för detta skjutande, ja sov ju……..!😊

Kizzyou
2015-01-06 10:41
#25

#Record. Jag håller så fullkomligt med dig. Önskar att fyrverkerier totalförbjuds. Nu! Kan man inte sända upp rislampor eller nåt annat som är djur och milövänligt istället. Tror inte rislampor är miljö och djurvänligt så den tanken tar jag tillbaka. Men what the f##k!? Det måste väl finnas nåt annat för de som tvunget vill lysa upp himlen vid 12-slaget.

Nannie70
2015-01-14 15:17
#26

Förrförra året var jag helt själv och skulle blivit knäpp om jag satt hemma själv. Så jag bokade en resa till Prag. Tränade på hotellet, åt god mat och var ute och utforskade stan!

Kizzyou
2015-01-14 21:09
#27

#26 Modig du äääääär!!!! Åkte du dit helt på egen hand? Jag hade aldrig vågat. Ser typ en mördare i varje främling om kvällarna.

Annons:
Nannie70
2015-01-15 09:10
#28

Jo jag var först skraj för att åka själv. Men det gick bra och stärkte mig! Var inte ute sena kvällar och nätter. Njöt god mat och dryck o var hihi ensam på gymmet på hotellet!

Kizzyou
2015-01-15 09:21
#29

#28 Jag bugar inför dig. Så modig du är! Helt fantastiskt : D . Jag vill knappt ens gå utanför min dörr. Och jag håller den låst- alltid. Den dagen jag skulle göra en resa på egen hand är det nog för att jag blivit dement och inte vet om vad jag gör.

Nannie70
2015-01-15 10:40
#30

Hihi..men du skulle må bra av att se lite av världen. Min systerdotter sporrade mig till att göra denna resa på egen hand! Och idag Jan jag tänka mig göra fler resor på egen hand!

Record
2015-01-15 11:22
#31

#29

Man får inte klaga på "ensam" om dörren är låst, men alla är inte välkomna in.

#30

Du får ta med dig Kizzyou till Prag o visa Borgen o Kruttornet eller varför inte bjuda på en "Star-Opramen"  ? kanske en "Knödel", det finns dessutom fin kristall på den tiden jag var där.

Däremot var infarten till Prag inte lämplig för kvinnor som inte fick sitta på fönsterplats i bussen. 😊  😂

Nannie70
2015-01-15 14:16
#32

Jag tog flyget och tog taxi från flygplatsen. Jo Prag är en billig stad och staropramen…mums. det blev det några stycken + god wiskey och underbart god mat!;

Kizzyou
2015-01-15 16:48
#33

#31 Åh nej du! : ) jag klagar inte på ensam. Jag vill hitta SÄTT att klara av överväldigande tomhetskänslor. Få höra andras sätt och tankar att klara av när det gör ont att man är som man är.Jag är nästan alltid ensam för jag klarar inte av att vara med människor. Men jag klagar inte. #32 Jag undrade faktiskt hur du tog dig till hotellet från flygplatsen men nu ser jag svaret : )) ……..vågar knappt säga att jag nojar fullkomligt om jag åker ensam i taxi och en man kör…..jag har sett för mycket " Mord i paradiset" . Än en gång - du är modig och jag hoppas din nästa resa blir lika härlig som du tyckte denna var ; )) och jag ska inte komma med fler katastroftankar nu hi hi hi. Men ja….jag är en orolig själ.

Record
2015-01-15 22:27
#34

#33 Kizzyou

Kanske tog jag i när ja sa att inte låsa, i dagens samhälle kan allt hända, själv har jag larm om någon öppnar ytterdörren på natten när ja sover, se vilka illdåd i Paris. Det hela förstärks när man ser på hemska filmer, tystnaden kan vara skön ibland.

Ditt val av rislampor är farligt då de kan vålla brand när de landar. på nyår fanns det många i luften.

#32 Tog faktiskt fram mina kristallglas från Prag, men StarOp har jag inga kvar, "det är bröd på burk" och bröd äter jag ej.😉

Annons:
Kizzyou
2015-01-16 08:34
#35

Record : ) . Ja du tog i när du sa så - " inte låsa dörren…….." . Larm så som du har låter toppen! Man är väl ett resultat av allt man varit med om och allt man sett både på tv och i verkliga livet. Och tankarna på rislampor tog jag tillbaka : ) . Hoppas det kan kommas på något annat alternativ till alla slags helvetesfyrverkerier bara.

Record
2015-01-16 10:55
#36

#35 Kizzyou

Ja visst tog ja i, men "smilen" missade jag tyvärr, men tomtar går inte in när det är låst…. I jultid kanske man kan skämta lite oxo, varningen  för rislampor var riktad helt allmänt då jag själv var utsatt för dessa vilka kom farande mot mitt hus ner från stadens centrum. Men det behövs något som lyser upp de mörka dagarna.

Kizzyou
2015-01-16 20:10
#37

Record. Hi hi hi okej…..visst får man skämta i juletid så som du säger : )) jag har ofta bara en oförmåga att förstå skämt. Det är sant. Jag får höra det när jag väl är med folk. Skrattar dom inte till sina egna skämt så tar jag det som fakta typ. Det blir helt crazy ibland kan jag säga. Får höra: Men duuuuuh….IRONI! Och när det är förklarat kan jag tänka en gång till och sen skratta åt det. Nu blev det ett längre utlägg om min ena oförmåga ha ha men jag ville bara förklara mig om jag inte skulle förstå skämt igen : ))) . Hur som helst…..hoppas du Record och alla som läser här på tråden har det bra ikväll : ))

Record
2015-01-16 22:22
#38

#37 Kizzyou

Tackar, men du har väl hört att "Julen varar ända till Påska". Så det blir att byta trådrubriken till "Påskafton" hi hi

Kizzyou
2015-01-16 23:00
#39

Vet du Record : )) - jag tänkte just nu när jag gick in på "Julafton" igen att kan undra om vi skriver på denna tråd även i juli hi hi….. fast vi får väl göra som du säger och döpa om rubriken ; ) …….till påsk då : ))

Record
2015-01-17 11:31
#40

Det blir bra med ett aprilskämt den 1 april tätt följt av påskens godsaker.

Kizzyou
2015-01-17 11:42
#41

Gulp : / aprilskämt?! Okej men om du drar ett så skratta gärna åt det samtidigt ; D så hänger även jag med he he : )) …….godsaker ja…..mmmmmm……det är det en ständig längtan efter ; )))

Annons:
Upp till toppen
Annons: