Annons:
Etikettdin-historia
Läst 3462 ggr
[rememberme]
2014-07-14 22:03

Ett öppet brev

Hej världen!

Jag heter Evelina och ljuger om mig själv hela tiden. 
Klarade inte grundskolan, klarade inte gymnasiet. 
Gick aldrig ut som student. 
Fick IG i  stort sett alla ämnen. 
Ljög för allt och alla, fick därför inga vänner. 
Min barndom bestod av en pappa som drack och slog oss. 
Jag blev sjukskriven i 2 år. 
Fick gå IV på gymnasiet klarade inte det heller. 
Hatade IV programmet kändes som om jag var dum i huvudet när jag gick där. 
Jag var aldrig dum i huvudet, jag var egentligen smart. 
Jag ville inte ljuga egentligen men hade inget val. 
Min dröm var att vara som alla andra, jag ville känna mig normal. 

Jag hade en fruktansvärd barndom. Jag erkänner.
När jag träffade min nuvarande pojkvän fick han mig och inse vad livet betyder.
Efter alla sanningar jag lyckats safta ur mig har han inte lämnat mig en enda gång.
Han vet att jag har ljugit om saker, men han stannar kvar hos hemska mig.
Han tänker inte gå, för han vet att inombords finns en mycket fin tjej.
Jag håller med, jag är en väldigt trevlig tjej som alla borde lära känna.
Jag är snart 20 år och försöker sluta ljuga. 
Det enda jag inte ljuger om är min kärlek till min pojkvän.
Konstigt va? Det är väll det man ska ljuga om? Otrohet.
Jag klarar inte av och svara på frågan om vart jag gick i gymnasiet.
Det är fruktansvärt hemskt av någon anledning.
Jag vill inte verka misslyckad. Jag har redan varit misslyckad.
Jag har fått en fantastisk framtid framför mig, har klarat grundskolestudierna nu.
Jag ska läsa in 2 år på folkhögskola med en inriktning jag verkligen drömt om att gå.
Sanningen är nu att jag kommit in utan att behöva ljuga.
Har läst upp varenda poäng jag bara ljugit om tidigare.
Sanningen är att jag nu kommer ta nästa steg i mitt liv.
Livrädd såklart. Rädd för och hamna i skiten.
Jag har inget och skämmas för egentligen.
Var inte tjejen som skolkade, jag levde ett förjävligt liv och hade inte så många val som barn.
Var inte tjejen som bråkade och slog sönder saker.
Klarade inte av att inte ha någon familj att vända mig mot.
Sanningen är att jag fortfarande inte har någon familj.
Är ganska ensam fortfarande.
Men berättade för en vän jag hållit kvar länge, hur det ligger till.
Han accepterar mig, han har inte dissat mig. Han är glad att han får vara vän med mig.
För jag är världens bästa person.
Jag måste bara våga och öppna mig på riktigt.
Min personlighet är omtyckt.
Jag är omtyckt.
Utan lögner har jag ett liv framför mig fyllt med kärlek.
Jag måste bara släppa taget om mitt förflutna. 

Jag är fortfarande rädd.
Men jag försöker. 

Hejdå världen, tack för att ni läste!

Om någon annan vill fortsätta med sin historia under min så välkommen öppna upp dig med din historia så blir vi fler! :)

Annons:
Stallmima
2014-07-14 22:12
#1

Jag tycker det är väldigt starkt av dig att dela med dig av allt, fortsatt lycka till!  🌺

[T-Johan]
2014-07-14 22:58
#2

Du skriver: Det enda jag inte ljuger om är min kärlek till min pojkvän. Konstigt va? Det är väll det man ska ljuga om? Otrohet. Nä….inte ett enda dugg konstigt…… Är det så att du notoriskt ljuger om ditt liv……….så är det bara en form av verklighets flyckt. Att man inte klara skolan bottnar ofta i andra faktorer än IQ. Ja ja "kommihågmig", hade jag fått haft dig i matte skulle du säkert haft betyg från 2b eller 3b, det lovar jag dig. Elever med särskilda behov är inte unikt i dagen Sverige.

[rememberme]
2014-07-15 05:45
#3

åh alltid är det någon som ska klanka på en. Jag skrev ner det som jag kände och tänkte. Det här har varit jobbigt för mig i livet, jag gör det här för mina vänner och min pojkvän. Jo då du anar inte hur starka band vi har tillsammans.
 Vi ska flytta ihop snart. När han läste det jag hade skrivit.. du skulle sett hur stolt han var över mig.. för 1 år sedan.. haha hade detta varit ett skämt. 
Och mitt användarnamn..sorry.. det är en jävligt bra låt av en artist jag bara älskar… jag är ledsen om ni blev upprörda. Attans att jag inte tänkte på det.

[rememberme]
2014-07-15 06:02
#4

Läs texten igen vetja och försök och slappna av. Det är ett liv jag beskriver.

Det finns inga rätt eller fel i texten.

Det har varit förbannat jobbigt för min del, och jag skämms för att jag har ljugit om små saker som inte ens är viktiga.. därför jag skriver

''Konstigt va? Otrohet?''

För det är vad jag har hört att folk … bråkar om.. sviker en om. Men jag har ljugit om skola, livet.. för jag ville vara normal. Jag skämms över den delen ändå gick det så pass lång tid att jag förstörde mycket.

That's my simple story. 

Men det är ingen stor grej för er som läser, men för mig å de som känner mig var det ett stort framsteg att ens våga ge mig ut och skriva det och jag förstår.. att någon skulle se det..som om jag skrev allt för och få uppmärksamhet.. alla texter i hela världen få så sjukt mycket kritik.. dock väljer jag och ta åt mig lite av dig T-johan för du har missförstått hela texten och det var ju förstås inte meningen.. men som sagt det finns inga rätt eller fel. 

-  Absolut T-Johan det har varit en undanflykt för mig..det har varit en stor fet undanflykt för mig. Det tog mig år, men idag är jag vuxen och ha en fantastisk bra framtid framför mig och jag är tacksam att jag får vara med och dela den med vänner och min kommande familj.  Föresten, jag hatar matte. Mitt favoritämne är engelska! Ha en bra dag, det ska i alla fall jag ha!

[rememberme]
2014-07-15 06:04
#5

Stallmima: Tack för din kommentar den uppskattades! :)

KimE
2014-07-15 06:50
#6

Vad bra att det rätat upp sig för dig lycka till med studierna.

Annons:
[T-Johan]
2014-07-15 08:14
#7

Näääää……………klanka på Dig……. Jag försöker se positivt. Det finns mycket positivt. Alla passar inte in i vårt traditionella sätt att undervisa i grupp om 25 30 elever. Det är alltid några som inte klarar det, och dom måste fångas upp av special pedagoger. Inget konstigt, vårt samhälle ser ut så. Att Du ljugit ser jag som en "sund reaktion". Jag skulle inte heller vilka berätta om min bakgrund såg ut som Din. Vi har en självskänsla, och det är sunt att vilja bevara sig värdighet. Alla vill bevara sin värdighet, Du liksom jag och alla andra som skriver här på Ensamhet. Vad tycker Du själv är positivt i det Du skrev?

Besserwissern
2014-07-15 14:17
#8

#3 Lägg inte för stor vikt vid vad T-Johan skriver, han tycks sakna förståelse för att andra inte riktigt ser på saker och ting som han själv, och dessutom tror att alla andra ser på saker och ting på samma svart/vita sätt som han själv. 

Å andra sidan får du ju naturligtvis räkna med kommentarer när du väljer att skriva på ett form där tanken är att kommentarer och diskussioner ska äga rum.

[T-Johan]
2014-07-15 15:07
#9

Jag får säga till Er som jag brukar säga till mina elever: "Bry Er inte om vad jag säger, för jag lär bara ut en massa dummheter".

[rememberme]
2014-07-17 16:43
#10

Absolut, det är internet. Då får man räkna med allt i princip. 
Jag ville bara ha en chans och förklara texten för jag kan förstå om man missförstår vissa delar. Den är väldigt poetisk skriven, och det är många meningar som direkt kan tänkas betyda något annat. Som jag skrev.. jag beskriver ett liv, i ett öppet forum…. om någon har nån fråga.. bara ställ den istället för å skriv att jag söker uppmärksamhet.. jag svarar gärna på era frågor.

[T-Johan]
2014-07-17 20:30
#11

Ja då är det kanske inte så konstigt att jag fel tolkat Ditt inlägg. Jag räkna inte att det skulle vara "poesi". Men vist de, hoppas det finns någon annan på Ensamhet som förstår sig på poesi. Omöjligt är det inte.

portera
2014-07-17 22:23
#12

#7 T-Johan: att inte kunna tillgodogöra sig skolan på grund av en otrygg miljö, kan inte likställas med inlärningssvårigheter, typ ADHD. Det är en miss du gör. Hon hade inte varit hjälpt av specialpedagoger, då det inte var hur det lärdes ut som var haken. 

Rememberme, starkt att du delar med dig och god fortsättning!

[T-Johan]
2014-07-18 09:03
#13

Det funkar så att innan en elev får möjligheten och tillgång till skolan special pedagoger så gör man en lite utredning om orsaken till inlärningsproblemen. Den gör inte jag, utan en kunnig person. Sedan träffas vi alla tre och diskuterar orsak och verkan, eleven är med alltså och talar om hur hon/han vill att vi (jag och eleven) ska jobba. I detta specifika fallet är ingen 'utredning' gjord. Utan jag utgick från det hon skrivit. Mellan 3-7 av mina tilldelade elever har snarlik bakgrund per läsår. Alla utan undantag gör nationellt prov i matte 2a - 3c och klara det. Nästa alla elever har haft en dålig studiemiljö/studiekultur + någon form av inlärnings handikapp. Lite OT, tillbak till tråden.

Annons:
indra-bus
2014-07-22 19:45
#14

Adhd personer har inte inlärnings svårigheter utan konsentrations svårigheter. De de är intresserad av lär jag mig allt o fort. De jag inte är intresserad av orkar inte järnan hålla fokus på. Ot. 

Ts. Vad starkt av dig att skriva detta. Hoppas att de känns som en tung ryggsäck ramlade av.

Missbrukare ljuger o vrider lovar saker de inte håller. Barn till dem ljuger ofta för att skydda dem o de lär sig att leva med en lögn.

Starkt av dig att vända detta!! Kör hårt tjejen!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

portera
2014-07-22 20:17
#15

#14 My bad, olyckligt ordval. Jag menar svårigheter att tillgodogöra sig kunskapen på grund bristande koncentration. Jag har troligen den lugna formen av ADHD, vi lär oss det vi känner oss motiverade att lära oss, precis som indra-bus säger.

Nu ska jag sluta vara OT.

Upp till toppen
Annons: