Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2782 ggr
Anonym
Anonym
2014-06-20 10:20

Ska det kallas vän?

Idag är det Midsommarafton - tanken var att jag skulle åka till min såkallade vän och fira. När jag ringde dit nu på morgonen och hörde mig för om jag skulle ta med någonting (knytkalas) mer så fick jag svaret.
- Ja kudde och tandborste blir väl bra om du ska passa hundarna inatt.

Jag blev lite förvånad, vadå passa hundarna?
Då kom det fram varför jag hade blivit bjuden - min såkallade vän ville bjuda mig på lunch idag, mot att jag ska passa hennes hundar så hon kunde åka och fira med sina vänner!

Hon hade alltså tänkt att lämna mig ensam med hennes tre höglöpande tikar och en hanhund (som sjunger efter tikarna) för att hon skulle kunna fira med sina vänner…

Jag blev jätteledsen och sa att jag inte kommer, sen la jag på.
Beter man sig verkligen så?
Hon vet mycket väl att jag är helt ensam typ 24/7 och alla högtider varje år 😢

Annons:
KimE
2014-06-20 10:28
#1

Det var tråkigt hitta på något annat i stället.

Anonym
Anonym
2014-06-20 10:30
#2

#1 jag har inget att göra, det har jag aldrig - därför så ville jag ju verkligen åka. Men att bli utnyttjad som hundvakt var inte det jag förväntade mig =(

VildaVittra
2014-06-20 10:32
#3

Men fy så vidrigt! Och svaret på din fråga är nej, det är verkligen inte en vän utan en enormt egotrippad socialt inkompetent person. 

Det är inte dig det är fel på, jag förstår att det kanske känns så just nu. 🤗

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2014-06-20 10:33
#4

#2 I vilken landända bor du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Gurkskal]
2014-06-20 10:33
#5

Klart det inte är ok att bete sig på det sättet.

Om nu planen var att be dig vara hundvakt så borde ju det vara klart och tydligt redan från början :/

Hoppas du lyckas göra det bästa av dagen iaf!

Anonym
Anonym
2014-06-20 10:36
#6

#3 Tack, bor på västkusten

#5 Eller hur, när vi bestämde att vi skulle fira så var det just vad vi sa - vi ska fira ihop med god mat och varandras sällskap!
Hon sa ingenting om att hon blivit bjuden på fest eller undrade om jag kunde passa hundarna =(

Annons:
[VGN]
2014-06-20 10:36
#7

Jag håller med andra - själviskt och inget man gör om man är en bra vän. Frågan är om hon hade tänkt att åka överhuvudtaget om hon inte hade förväntat sig att du skulle passa hundarna. Inte schysst att säga att ni ska träffas och sedan förvänta sig att du ska passa hennes hundar för att hon själv ska åka iväg och ha det trevligt. Du ska inte konfrontera henne då och fråga varför hon gör som hon gör? Säg att du blev ledsen eftersom du trodde att ni skulle träffas och ha det trevligt och att det inte alls ingick från början att du skulle passa hennes hundar.

Anonym
Anonym
2014-06-20 10:40
#8

#7 Frågade henne vart hon fått idén om att jag skulle passa dem ifrån - svaret jag fick var
- Nej, jag antog att det var ok eftersom du ändå är själv, det är du ju inte med mina hundar och jag bjuder ju på lunch.

VildaVittra
2014-06-20 10:45
#9

#6 Vad synd, hade det varit Uppsala hade du varit varmt välkommen hit, är också ensam. 

#8 Suck, det där är som när folk med barn säger till en att man ska ta deras pass på jul osv för att man inte har barn. Mitt svar på det brukar bli att jag tar semester hela julen och då jag har företräde (har alltid på tok för många semesterdagar sparade) så får de sonika sitta hemma och jobba hela julen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VGN]
2014-06-20 10:47
#10

#8

Du ska se upp med så att hon inte använder en sån här situation mot dig. Hon kanske kommer använda det för att ge dig dåligt samvete i smyg och få dig tro att det är du som inte är schysst som inte ställer upp. Det är lätt att hamna i en beroendeställning och speciellt när man är väldigt ensam. Precis som någon tidigare skrev så skulle hon ha berättat från början om hundpassning. Jag skulle själv inte tycka det vore kul om min vän åkte iväg för att ha det kul och vara hundvakt. Jag skulle själv fråga mig varför hon inte stannar kvar hemma istället och umgås med mig. 

#9

Det måste vara irriterande när folk förväntar sig att man ska ta hand om deras barn. Man undrar varför de skaffade barn från första början om de nu inte är beredda att själva ta hand om dem.

[Gurkskal]
2014-06-20 10:53
#11

#8  Man ska ju inte ta sina vänner för givet på det sättet ><

Hade gärna bjudit hit dig jag med men det är liiite för långt bort tyvärr :)

KimE
2014-06-20 10:57
#12

Du är välkommen hit en tågresa norrut bara.

Fialotta89
2014-06-21 04:39
#13

Nej henne är det inte värt besväret o kalla vän. Det var väldigt pissigt gjort av henne. Om man är en vän så frågar man om du vill följa med på fest.

O om du nog mot all förmodan du inte skulle vilja det, då kanske man kan fråga om du vill vara hundvakt.

Annons:
Kalendula
2014-06-21 12:46
#14

Nej, det är inte okej att bli behandlad så. Och jag hade förutom lagt på luren också sagt vad jag känner på ett trevligt och sakligt sätt Sedan hade det varit upp till vännen att ta kontakt med mig igen.

Jag hade blivit så arg.

Men jag hoppas av hela mitt hjärta att det löser sig för dig. 🌈

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Maria
2014-06-21 12:47
#15

Jag hoppas innerligt att din Midsommar blev OK i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2014-06-21 12:48
#16

Tack ska ni ha allihop🌺

Hon ringde upp imorse och var piss-sur då jag ''pajat'' hennes planer för midsommaraftonen.
Jag la på, och nu ska framtida kontakt med henne övervägas väldigt noggrant.

- Tänker fan inte ta att jag skulle gjort fel när det är hon som ljugit och haft dålig planering =)

VildaVittra
2014-06-21 12:53
#17

#16 "Stackars henne" säger jag medan jag fnittrar ondskefullt. 😎

Personligen skulle jag inte ens övervägt att ha en framtida kontakt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2014-06-21 12:55
#18

#16 Det gjorde ju rätt i🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2014-06-21 12:55
#19

#17 Att jag ska överväga är för att vi har varit vänner mer än 5 år och detta är egentligen enda gången något sånt här hänt - så hon är inte genom ond.

Men i detta fall kan hon vara sur så länge hon vill, hon kanske inser tillslut att den som gjort fel här inte är JAG. 🤪

Kalendula
2014-06-21 13:01
#20

Enligt mig sabbade hon ju för sig själv, för hade hon frågat från första början. Så hade det sett annorlunda ut. Även om du då hade sagt nej. För då hade hon ju fått söka hundvakt någon annanstans. Eller fått avstå i allfalll från att åka dit hon skulle

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Arthedain85
2014-06-21 17:58
#21

Nej usch! Verkligen inte ett beteende man ska godta från någon som kallar sig för ens vän!

signemo
2014-06-21 21:31
#22

Jag håller på Dig. Man skall inte behandla vänner som hon gjort. Låt henne vara hur sur hon vill. Det är hennes problem. Hon skall inte utnyttja Dig.  Fräckt gjort av henne och oerhört okänsligt o fult.

Var rädda om varandra

nickiee
2014-06-22 13:46
#23

du har inte gjort nå fel . å hon är ingen vän utan en j*vla ego skit så den personen ska du ej ha någon kontakt med .du gjorde helt rätt med å lägga luren i örat på henne hoppas hon vaknar upp hur hon behandlade dej istället och förstörde din midsommar .ringer hon igen å du ser det på tele  så svara ej  å hälsa ej ute heller om ni råkas .förhoppnings viss förstår hon hur illa hon gjort mot dej …all lycka i framtiden å hitta nya vänner Blomma

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Anonym
Anonym
2014-06-22 13:47
#24

Tack ska ni ha 🌺

Kalendula
2014-06-22 17:04
#25

Jag hade givit en chans att be om ursäkt. Att heja trots att man är skitförbannad på någon talar ju bara om vilken styrka man har som faktiskt kan säga hej ändå. Får man inget hej tillbka, så är det ju deras problem.

Men jag hade hållit huvudet högt med ett leende. Fast det är jag det 🌈

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[VGN]
2014-06-22 17:34
#26

Jag håller med inlägg 25 - du kanske kan ge henne en möjlighet till att be om ursäkt och om hon inte tar chansen så är det hennes problem. Däremot tycker inte att du ska behöva tvinga dig till att vara glad när du ser henne om det tar emot jättemycket. Du kan försöka konfrontera henne genom att säga sanningen - att du blev sårad och känner dig arg och ledsen för att hon betedde sig så. Om din vän inte bryr sig eller fortsätter bete sig illa trots att hon har bett om ursäkt då är det någon som är en energislukare.

Anonym
Anonym
2014-06-22 17:37
#27

Jag kommer att bete mig som vanligt och endast ignorera henne om hon beter sig otrevligt eller surt. Hon ska få chansen att be om ursäkt och att förklara sig, men våran vänskap kommer garanterat att ha en repa efter detta.

Annons:
Arthedain85
2014-06-22 18:08
#28

#27 Jag tycker inte du ska ödsla någon mer energi på någon som först försöker utnyttja dig och sen ringer och ska skälla på dig för att du inte lät henne… Finns mycket snällare människor än så där ute… Du har ju ett helt gäng här som säkert mer än gärna skulle vara dina vänner! 🌺🙂

Dioramabyggare
2014-06-22 18:21
#29

Jag var med om en lite grann liknande händelse för några år sedan då jag och en kompis till mig (vi lärde känna varandra 1977 då vi jobbade på samma företag) bestämde att vi skulle ses på en viss plats på ett flygfält då vi var på samma flygdag utan att veta om det. Han ringde till mig, och han berättade för mig att han stod vid en helikopter och väntade på mig.

När jag gått dit såg jag inte till honom, så då skrev jag ett sms-meddelande till honom och berättade att jag stod vid helikoptern. Men då hade han gått iväg till "bajamajorna" ett hundratal meter bort, och sedan såg jag inte till honom.

När jag sedan kommit hem skrev jag e-post till honom och förklarade att jag inte gillade att han gick iväg utan att meddela mig vart han gick och när han tänkt gå tillbaka till helikoptern. Men något svar kom aldrig, och efter det bröt han kontakten… jag tror mig åtminstone veta anledningen till att han gjorde så, men den är lite kännslig, så jag vill inte berätta den här på forumet.

Det gjorde ordentligt ont i min själ att han bröt kontakten utan förklaring, men jag tänker trots allt ändå att han "förlorade" mera på att göra så än vad jag gjorde.

lollonr4
2014-06-27 22:59
#30

Men uch så hämsk :( blir lite ledsen då jag själv nästan kan förstå hur du känner dig iaf när det gäller ensamheten att alltid vara utan (social kontakt med vänner).

J0554N
2014-06-28 20:16
#31

#8 verkar mer som att hon försöker utnyttja din situation, hade någon sagt sådär till mig hade jag direkt sagt upp kontakten, hellre ensam än att bli lurad till att passa någons hundar. (såvida ni inte hade kommit fram till det från början)

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Upp till toppen
Annons: