Annons:
Etikettjobbiga-känslor
Läst 861 ggr
nathaliebraberg
5/26/14, 11:04 AM

Mina vänner och familj ber mig söka hjälp

Hej! 
Jag är en tjej på 17 år som lidit av depression en lång tid, men nu mår jag mycket bättre och depressionen börjar avta. 

Men nu har jag något annat som är jobbigt; jag lider av panikångest och den tar verkligen över mitt liv. 

Jag hade praktik för några veckor sen och det slutade med att jag gick hem efter lunch då jag fick en jobbig panikattack. 
Jag har märkt att när jag äter med människor jag inte känner så väl så utlöser sig en panikattack. 

Jag klarar inte av att gå hem varje gång något är jobbigt, och nästa termin (jag börjar andra året måleri då) så har vi 8 veckors praktik och jag vet inte om jag kommer klara av det.

Snälla hjälp mig, jag vill inte sitta instängd i mitt hem och vara rädd för att gå utanför dörren, jag vill kunna leva som vilken person som helst!

/en väldigt oroligt tjej

Annons:
[T-Johan]
5/27/14, 7:14 AM
#1

Du måste gå till en läkare! De är dom enda som har de resurser som kan vara Dig till nytta.

KimE
5/27/14, 7:38 AM
#2

Prova gå runt och hälsa på de på arbetsplatsen en och en så du avdramatiserar lunchen.

Kalendula
5/29/14, 1:17 AM
#3

Eller utsätta dig för sånt du är rädd för.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[rememberme]
7/12/14, 7:15 PM
#4

Läkare är inte alltid det bästa alternativet. Jag tycker du ska skriva ner de känslor eller tankar som uppkommer när du får din panikattack. Varför får du panik? Är det blickarna? Är det människorna? Är det hur jag rör mig? Försök och hitta grunden till varför paniken kommer. 

Sen när du har gjort det. Så ska du börja med att försöka utmana dig själv MEN inte för snabbt. Du måste ta det i steg du klarar av. Tex.. gå in i matsalen du äter på när du praktiserar.. bestäm dig för och sitta där i 5 minuter och äta. 5 minuter ska du sitta där inne och du ska fokusera på hur din mat smakar.. vad det är för färg på väggarna. Jag vet det låter helt galet, men jag får panikattacker när jag åker flygplan.. då brukar jag öppna en anteckning i mobilen och skriva ner allt jag ser i ett flygplan.. efter 10 minuter har du glömt av att du har panik för hjärnan fokuserar sig på annat. 
När du har suttit i 5 minuter, då provar du 5 minuter nästa dag också.. efter en vecka kan du testa 10 minuter.. du gör det DU klarar av.. men 5 minuter är ju fantastiskt bra. 

Du kan ju testa i alla fall… det tar tid och hantera panik och ångest.. detta var mer akuta tips.

Pialinn
7/12/14, 8:00 PM
#5

Ibland måste man ha annan hjälp än att försöka själv. En utbildad person som vet vad som kan hjälpa.

Man kanske måste få medicin för att "lugna ner" sej. Man kanske behöver en "pratkontakt" som man känner förtroende för.

Kan du tala om för de personer du ska jobba med att du har svårt för nya människor? Tala om att du kan få ångest o.s.v. Själv har jag svårt att äta med andra människor, så jag försöker att aldrig göra det.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: