Annons:
Etikettifokus-info
Läst 2485 ggr
Grodan
2/10/14, 8:29 PM

Använd #

Det är förvirrande här i en del trådar, där folk inte refererar till ett speciellt inlägg som de svarar på, utan bara skrivet sitt svar. Hur ska man då kunna ha en diskussion/debatt om man inte vet vilket inlägg som svaras på???

Så tips/önskemål:

Svarar Du på någons inlägg, var vänlig skriv då siffran för det inlägget. Skriv #0, #1, #2 osv


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[T-Johan]
2/10/14, 8:44 PM
#1

#0 Ja…..jag slarvar allt för ofta Ska skärpa mig.

Kalendula
2/10/14, 8:50 PM
#2

Nä, då föredrar jag att man skriver namnet/nicket, för jag är dyskalkylektiker och kan inte sätta samman siffror till den det gäller.  Om inte det är bort taget så tror jag att det står med i sitens regler att man refererar tillbaka till namnet/nicket, just för dem som är just dyskalkylektiker.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Grodan
2/10/14, 8:52 PM
#3

#1 ❤️

#2 Detta är bara mitt önskemål.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kalendula
2/10/14, 8:55 PM
#4

Man kan ju göra både ock också om man känner för det. Både namn och siffra på inlägget. men jag kommer inte att använda mig av siffror utan skriver i så fall hellre namnet till den jag svarar om jag inte kommer in i en tråd o svarar trådskaparen.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Nyponsoppa]
2/10/14, 8:58 PM
#5

#3 Är ny på den här sidan, så tack för tipset och den nya lärdomen Grodan :) 

Edit: Woho, det fungerade! *ej teknisk människa*

Kalendula
2/10/14, 9:12 PM
#6

Nyponsoppa: Vem är #3?

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Kajsami
2/10/14, 9:16 PM
#7

Jag tycker det är synd att man inte kan citera någon på denna sajt. På andra diskussionsforum kan man citera precis det man vill svara på, blir mycket tydligare då och så slipper man hela tiden backa i inlägget för att kolla upp dessa nummer som det hela tiden refereras till.

Är det en lång tråd med många refererat till olika inläggsnummer blir det jättejobbigt att gå fram och tillbaka i sju evigheter för att få en klarhet i vem som citerar vad. Så jag gillar inte alls riktigt detta system.

Eftersom det nu inte finns någon citeraknapp här så tycker jag att det isåfall skulle vara enklare om man istället skriver användarnamn på den man citerar och kanske typ "….skrev: "….". Då slipper man ju backa och gå fram och tillbaka i texten hela tiden.

Kalendula
2/10/14, 9:21 PM
#8

Kajsami: Tycker om ditt tänk ☀️

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Nyponsoppa]
2/10/14, 9:26 PM
#9

#6 Kalendula: Tänkte mig att #3 var svar till Grodans inlägg. Men lär göra en kombo av användarnamn och siffra som du föreslog. Såg även nu att du skrivit om sajtens regler om att användarnamn är att föredra så använder väl mig av det i förstahand :)

[T-Johan]
2/10/14, 9:33 PM
#10

Jag har sett att det är allmänt brukligt att använda # när man svara något inlägg. Men min mobil som jag ofta skriver ifrån måste man tryck en extra gång för att få just #. @ behöver man inte dubbla tryck, som ofta används på samma sätt som #. En liten poäng med #0 är att den blir blå och då klickbar så man hamnar på de inlägget, inte alltid fel! Bara det blir enhetligt och alla lätt fattar så spelar en dubbeltryck mindre roll.

Kalendula
2/10/14, 9:33 PM
#11

Tack Nyponsoppa 🎂

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Nyponsoppa]
2/10/14, 9:37 PM
#12

Kalendula: Så lite så! :)

Grodan
2/11/14, 12:06 AM
#13

Känner mig nerröstad och mobbad. 😕

Men men… något jag saknar nu när jag varit lite på fb ett tag (är inte där mkt) är "taggning". Att kunna dra in vissa människor i konversationer genom att skriva deras nick.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Kalendula
2/11/14, 12:17 AM
#14

Ja, taggning saknar jag också Grodan. Men vi kan väl köra en kombo då. Både en siffra och namn, vad säger du om det? 🤦‍♂️ ❤️

För blir det bara siffror i svaren, så bryr jag mig inte ens om att läsa eller ens ge en kommentar. Men sån är jag, jag blir hel väck när det kommer till siffror … 🤪

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Kajsami
2/11/14, 12:37 AM
#15

#13 Med risk för att uppfattas som att "mobba" och "rösta ner dig" (vilket aldrig varit min avsikt, jag hoppas du bara skojade)  så måste jag även här uttrycka annorlunda åsikt.

Det som händer när man taggar på facebook är ju att personen får ett meddelande att den blivit taggad och att det syns på även dennes sida. Vad jag har förstått så är det ett sätt att "påkalla uppmärksamhet", för att se till att personen man pratar med skall se det. Men man ser ju det ändå!! Är man med i en facebookdiskussion så får man ju meddelande när någon har svarat i diskussionen, så det finns ju liksom ingen risk för personen att missa det. Så jag tycker att taggning vid diskussionen blir något onödigt. Personen kommer att se inlägget man skriver ändå, så att tagga känns lite som att skrika nästan. Att man inte litar på att personen kommer att läsa, så att man tar till kraftmetoder för det.

Men oftast så tänker inte personerna så långt. De vet om att man kan tagga och då taggar de bara för sakens skull. Utan att egentligen tänka efter varför man gör det. Varför man känner ett sådant behov att ta till dessa kraftmetoder. Dvs okynnestaggning. Gäller det liv och död, så javisst, men oftast så gör det ju inte det.

Och det är ju inte säkert att personen man taggar vill att diskussionen skall synas på dennes sida. Jag kanske vill diskutera saker med facebookvänner på deras sida utan att vilja att det skall synas på min. Så varför skall man tvångstagga folk? 

Jag tycker det är jätteirriterande att man hela tiden skall bli taggad till höger och vänster, så fort man bara skriver minsta lilla kommentar. Varför kan inte folk tänka efter lite grann innan?!

Grodan
2/11/14, 12:47 AM
#16

#14 Kalendula, visst. Kombo. Fast det är jobbigt. Jag är inte heller säker på att mitt korttidsminne räcker för att minnas hur nicket jag ska skriva stavas när jag väl är i kommentarrutan och skriver…

#15 Ja i trådar där folk redan skrivit så behövs ingen taggning, men trådar lever inte så länge och jag vill kunna kalla in folk till nya trådar..

Titta här Kalendula *tagg*, Kajsami *tagg* och Grodanboll *tagg*. Är inte det här en sådan x som ni pratade om. Tycker ni att det är rimligt att….


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kajsami
2/11/14, 1:05 AM
#17

#16 På ett sånt här forum skulle säkert taggar fylla en funktion, det håller jag absolut med om. Det är på facebook jag ofta tycker det är överflödigt (vid diskussioner). Jag har haft svårt att föreställa mig hur taggning här skulle kunna fungera, men ditt exempel var belysande.

Grodan
2/11/14, 1:06 AM
#18

#17 👍 Det var exempel på en ny tråd alltså, hur man med hjälp av taggning kan bjuda in folk.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mirinda
2/11/14, 1:13 AM
#19

#13 Har inte Facebook så jag kan inte jämföra.

Resten av mitt inlägg är en kommentar till hela diskussionen. 

Tycker att # funkar bra för att hänvisa till ett helt inlägg. Är det något särskilt i ett långt inlägg så är det bättre att skriva hela meningar om vad i kommentaren man syftar på, så att de som vill gå tillbaka inte behöver läsa hela inlägget. 

Vill man citera så går det ju utan att  kopiera delar av texten i ett inlägg och sen svara. Sånt kan missbrukas av en del. Tycker själv illa om när någon citerar delar av vad jag sagt och sen svarar på sin egen tolkning (ibland medveten förvanskning) som sällan blir riktig. Om man istället använder # så kan den som vill läsa ordagrant vad personen sagt hoppa tillbaka i tråden. Svaret skulle ju kunna bli ungefär så här: Apropå det du säger om A så tycker jag B.

Visst kan man skriva både nr på inlägg och namn om det underlättar. Det Grodan tog upp som ett problem var när deltagare i en diskussion inte hänvisar alls. Då kan det bli lite rörigt och risken för missförstånd ökar.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Kalendula
2/11/14, 1:14 AM
#20

Grodan 

Det går att copiera o klistra in också så som jag 

har gjort med ditt namn nu ☀️

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Grodan
2/11/14, 1:32 AM
#21

#19 ❤️

#20 Kalendula, japp jag vet… men det ger inte mig någon blänkare/reprimand eller pm  om att du pratar om mig och vill ha in mig i diskussionen… Till den här tråden kommer jag ju ändå när någon skriver i den eftersom den poppar upp under "mina inlägg". Skulle du göra en ny tråd och kopiera in mitt namn och skriva något så skulle jag inte hitta den tråden om jag inte letade efter den. Dvs jag får inget pm eller upplysning på något sätt om att du skrivit mitt nick där…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kalendula
2/11/14, 1:43 AM
#22

Grodan, detta kanske är ett förslag att ta upp med ägarna av iFokus också 😎

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Grodan
2/11/14, 2:06 AM
#23

#22 Kalendula, mja, jag gör det nog inte. De har aldrig gillat mina förslag. Men vem som läser detta och gillar idéen kan sno den o prata m killarna


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[T-Johan]
2/11/14, 10:00 AM
#24

Ja, men Grodan! Diskutionen hamna lite, lite snett. Själva Din grundtanke om att vara tydlig med vilket inlägg man svara på, är föredömligt bra. Sen att man kan göra de på flera sätt, och att alla sätten har olika för och nackdelar är en annan "pilsner". Det viktiga är att det blir som Grodan för fram; en rätning i ledet.

Grodan
2/12/14, 8:39 PM
#25

#24 👍❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emo
2/14/14, 8:17 AM
#26

 En aspekt, som inte tagits upp här, är att citat är bra ibland. Då finns texten man svarar på kvar. Tyvärr händer det ibland att någon kommenterar något och den som skrivit texten, som kommenteras, ändrar. Då ser kommentaren konstig ut om man inte citerat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[EvisLevis]
8/13/14, 11:44 AM
#27

#25 provar ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: