Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 4457 ggr
bamse6311
2014-01-09 01:38

Morsan.

Har inte skrivit här på sajten på några dagar och vet inte heller egentligen om jag borde skriva nu men jag gör det ändå.

Nu senaste både lördagen och söndagen så ringde jag min mor utan att hon svarade.
Nåväl, nu är det inget konstigt med det då hon den senaste tiden har haft allt svårare och svårare att ta sig fram med sin rullator.

På Söndagen så var jag på det lokala näringsstället vilket inte ligger mer än några fåtal hundra meter (om det ens är hundra) från där jag bor och dit till det där centrat där även Willys samt konditoriet samt tobaksaffären som är postombud ligger så kan jag ta mig dit även med mitt fysiska handikapp.

Nåväl, satt där två timmar med några goda vänner som hade både ringt samt messat mig om vi skulle kunna träffas där för ett par öl.

Jag tog mig dit och ärligt sagt så blev det faktiskt tre öl istället för ett par sådana.

Nåväl, dom stänger där kl 22:00 och när jag kom hem ca 20 minuter senare så ringde jag då ånyo morsan som inte svarade.

Jag tänkte att något måste jag göra och eftersom jag har en nyckel till hennes lägenhet så ringde jag efter en taxi som med tanke på att det var söndag kom väldigt snabbt.

När jag kom in i hennes lägenhet så hade jag de värsta farhågor och säger "hej mamma, det är jag".

Då hör jag från henne från hennes sovrum där hon säger "Bertil jag är här".

Där inne ligger hon på golvet och har då alltså legat där i två dagar.

Visserligen så har hon ett sådant där larm som hon skall ha runt handleden eller i ett halsband runt halsen men det har hon alltid vägrat att ha på sig.

Det första jag då gör att ringa ambulans som kommer och hämtar henne och jag åker med till akuten på Helsingborgs sjukhus.

Jag åkte med till akuten och satt där fram till kl 05 på morgonen.

Nu är det så här men morsan att för det första är hon 87-år gammal och dessutom rent fysiskt sett egentligen bara skinn och ben så det var inte så konstigt att hon inte ens med rullatorns hjälp kunde ta sig upp.

Nu har hon alltså legat på sjukhus sedan då i söndags natt och jag har varit och hälsat på henne några timmar varje dag.

Jag har ju tack och lov väldigt närma till busshållplatsen och sedan så stannar bussen precis utanför sjukhuset.

Angående morsan så kommer hon inte tillbaka till sin lägenhet utan nu så skall sjukhuset sätta igång en vårdutredning där jag skall vara med och få säga mitt.

En sådan var redan planerad sedan tidigare då biståndshanläggaren (det heter så även om man inte är i något som helst  behov av ekonomiskt bistånd då morsan har pengar så att det räcker) skulle ha kommit hem till henne nu i onsdags för att reda ut hennes situation och vårdbehov.

Nu tar alltså sjukvården över och jag skall då företräda både mig själv samt mina två syskon och mycket kommer de då också att ta hänsyn till vad morsan säger då hon som sagt var är helt klar i skallen men kroppen utsliten och förbrukad.

Hur det kommer att gå vet jag inte men det som för närvarande ligger närmast till hand är ett sk korttidsboende i väntan på plats på ett vårdboende.

Var som sagt hos henne tre timmar senast idag då jag satt och höll hennes hand samt smekte henne över kinderna medan vi pratade.

Ibland och just nu så undrar jag egentligen vilket som är värst.

Att som morsan nu ligga som ett fysiskt kolli fast hon är helt klar i huvudet/hjärnan eller om…..

Nåväl alla, det var bara det som jag ville ha sagt och skriva av mig om.

Imorgon så skall jag till morsans lägenhet och hämta en "nalle" som hon vill ha i sin sjukbädd samt ett Ankarkors och det där senaste eftersom hon är väldigt troende.

Resten återstår fortfarande att se.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[T-Johan]
2014-01-09 09:00
#1

Ja du Bertill, jag har inga ord som kan ge dig styrka.

Men måste säga att du gör en mycket god och föredömlig

gärning som tar hand om din mamma.

Jag högaktar dig för de. Kommer ibland kontakt med äldre

vars barn inte bryr sig över huvud taget om sina föräldrar.

Din mamma uppskattar nog dig mycket efter som hon kan

se hur du anstränger dig för att vara henne till hjälp.

Mantissa
2014-01-09 11:17
#2

Tyvärr kan man ju inte skicka riktig styrka och ork via datorn, men jag hoppas ni får ett riktigt bra boende till din mamma och att det ligger så att du lätt kan ta dig dit. Du låter som en riktigt fin son.

Raija Danielsson
2014-01-09 11:36
#3

Jag minns hur det var. Min mor fyller 95 i februari så hon har redan varit i behov av vård några år. Det var ett litet helsike innan vi fick allt ordnat. En ständig oro för att något skulle hända. Från början var det också planerat att hon skulle till ett boende som var längre från oss, hennes döttrar, än vad hon tidigare bott. Men det ordnade sig till slut. Hon finns nu på ett boende i samma stad där jag bor. Sen är ju jag själv sjuk så jag kan inte besöka henne ensam. Dessutom så hör hon dåligt och något speciellt måste det vara med mitt röstläge, för hon hör mig inte. Men jag har sällskap dit ibland som får upprepa vad jag säger. Då går det bra. 

Du ska se att det ordnar sig. Jag tycker att det låter hoppfullt för din mor. Och för dig också.

Raija

[JeanetteK]
2014-01-10 17:20
#4

Jag hittade min pappa på liknade sätt och vet hur ont det gör i ens hjärta. Att hon har dig hjälper henne. 🌺Hoppas hon hittar ett bra ställe att bo på.

Kajsami
2014-01-11 01:07
#5

Jag hoppas också det går bra för din mamma. Uppdatera gärna. Jag beundrar dig som tar så väl hand om henne. Det måste vara en enorm trygghet för henne att hon har dig.

[babsaan]
2014-01-11 13:27
#6

Kram till Dig och din Mor❤️

Annons:
cirrun
2014-01-12 20:34
#7

Kram från mig också till dig och morsan din❤️, önskar att hon kommer till trygghetsboende så fort som det går och att det inte blir för långt från sina nära och kära; för det är viktigt om man skall ha ett värdigt liv.

bamse6311
2014-01-24 02:48
#8

Hej alla och ett stort TACK för alla inlägg jag fått samt inte minst för de blommor jag också har fått.

Har inte varit inloggad här på ett tag då jag har haft en ganska jobbig period.

Angående morsan så har hon legat kvar på sjukhuset på olika avdelningar och imorgon/idag (fredag) så skall non flyttas till Pålsjö Park vilket är ett korttidsboende innan hon kan få plats på ett på ett permanent vårdboende.

Fysiskt sett så ligger hon fortfarande som ett kolli men mentalt sett så är hon fortfarande helt klar i huvudet och har koll på saker och ting så långt det nu går och är möjligt.

Vilket som är bäst det där med sängliggande som ett kolli med klart huvud eller om….?

En annan sak som har gjort den här tiden jobbig är att min bästa vän har gått bort i en ålder av endast 52-år gammal.

Allt det här hände samma dag söndagen den 5:e.
Som jag skrev i mitt ts så skulle/var jag på den lokala puben.

Min gode vän skrev ett sms på eftermiddagen om vi skulle ses där runt kl 19.

Jag skrev tillbaka att jag skulle komma runt 19:30 och att han kunde slänga iväg ett sms när han skulle cykla dit.

Kl 19:02 får jag ett sms att han strax skall ge sig iväg.

Kl 19:10 får jag ett sms att han mår dåligt och inte kan komma.

Strax därefter så ringer han mig och säger att han måste till akuten.
Jag hör på hans andhämtning att han inte alls mår bra och att han måste absolut till akuten och att han skall höra av sig så att jag och hans andra vänner vet hur det har gått.

Tyvärr så går han bort i ambulansen i en kraftig hjärtattack innan ambulansen hunnit fram och hans liv gick inte att rädda vilket jag inte fick veta förrän några dagar senare.

Det här händer alltså samma dag som jag senare på kvällen när morsan inte svarar i telefon tar taxi hem till henne och hittar henne på sovrumsgolvet.

Morsan lever som sagt fortfarande där hon ligger som ett kolli och skall till ett kortidsboende innan dom hittar plats på ett permanent vårdboende.

Min gode vän skall begravas nu på fredagen den 31:e och naturligtvis skall jag dit.
Han var min bästa vän och jag kan fortfarande knappt varken fatta eller förstå.

Tänk så skört livet kan vara.
(Ögonen tåras).

Bästa hälsningar,
Bertil

[JeanetteK]
2014-01-24 08:06
#9

Beklagar din sorg. 🌺😕

[T-Johan]
2014-01-24 09:42
#10

Beklagar sorgen Bertill. Ja livet är mycket skört, fast vi har benägenheten att gå genom livet med skygglappar.

[Tuulikki]
2014-01-24 10:39
#11

Beklagar din sorg. Styrkekramar!🌺

Mantissa
2014-01-24 11:49
#12

Men vilken fruktansvärd prövning! Ta hand om dig <3

[Juel70]
2014-01-24 12:31
#13

oj, det var mycket på en gång.❤️😕 Jag beklagar sorgen av din bästa vän och jag hoppas att din mamma kommer att både få leva längre och må bra.  KRAM

Annons:
signemo
2014-01-24 19:33
#14

Får man skicka en kram bamse6311. Att mista sina vänner är jobbigt Har jag tyvärr varit med om.

Skall också på begravning till veckan. En fin kvinna har avlidit alldeles för tidigt i  sjukdom.  Hon ville verkligen leva.

Var rädda om varandra

Raija Danielsson
2014-01-24 22:36
#15

Nu har du det jobbigt. Det förstår jag. Jag har själv förlorat många vänner under åren och de är förfärligt. Jag hoppas att du orkar med allt, både det praktiska med din mors flytt. Det blir ju flera gånger dessutom. Och sen att ha sorgen efter din vän. Jag önskar dig allt gott. Raija

VästkustFia
2014-01-26 22:27
#16

Usch, fy, det är hemskt när livet plötsligt tar en sån vändning. När den ena tråkigheten kommer direkt på den andra. Har själv varit i en väldigt liknande situation och jag önskar dig och din mamma allt gott.

bamse6311
2014-02-02 15:22
#17

Hej alla och TACK för all Er sympati.

Angående morsan så är jag hos henne på kortidsboendet så ofta jag kan.

Så länge hon låg på sjukhus så var jag där varje dag då jag kunde ta buss direkt dit.

Nu när hon är på korttidsboendet så ligger det i en annan del av staden så när jag skall dit så behöver jag byta buss ett par gånger både dit och hem men jag försöker vara hos henne varannan dag.

Jag har ju själv svårt att röra mig med mitt i detta sammanhang egentligen väldigt lilla handikapp.

Som äldsta barnet så har jag och morsan haft ett väldigt bra förhållande/kommunikation och under de senaste åren så är det jag som har fått sköta hennes post/räkningar mm inte minst eftersom hon med åren ser allt sämre.

Alla hennes räkningar lade jag redan fört tre/fyra år sedan in på autogiro så att det skulle sköta sig själv.

För några år sedan så genomgick hon en starr-operation men tyvärr så misslyckades den och på det ögat så är hon numera helt blind och på det andra så ser hon mycket dåligt.

Jag har ju tidigare skrivit att hon bara är skinn och ben och när hon skrevs ut från sjukhuset till vård på korttidsboendet så berättade en läkare att hon väger enbart 31 kilo.

Angående min gode vän Mikael så var jag nu i Fredags med på begravningen av honom.

Han var ateist så begravningen ägde rum i Cermonihallen vilken ligger i en neutral byggnad avsedd att kunna användas av alla trosinriktningar liksom av icke troende.

Det var en väldigt vacker och mycket stämningsfull begravning vilken inleddes med "Air" av J.S Bach.

I övrigt också väldigt vacker musik så som "Som en bro över mörka vatten" med Tommy Körberg samt "Där rosor aldrig dör" samt även annan väldigt vacker och stämningsfull musik.

Hans föräldrar hade skrivit ett minnestal med dom var båda totalt nedbrutna så Officianten läste upp det och det gjorde hon men en fantastisk känsla.

Jag förstår hans föräldrar väldigt väl, det måste vara när man har ett barn som går bort i en ålder av 52-år då livet är på sin höjdpunkt.

Nåväl mina vänner, så här ser det ut just nu för min del.

Imorgon så är det ånyo dags för mig att besöka morsan på korttidsboendet och så avvaktar vi en ny vårdutredning för att se när det kan finnas plats på ett permanent vårdboende.

Tyvärr så försvinner det ju många vårdplatser på vårdboenden hela tiden och detta trots att människor blir allt äldre och verkligen behöver sådana vårdboenden.

Finaste hälsningar,
Bertil

[T-Johan]
2014-02-02 17:45
#18

Vi känner med Dig, Bertil. Livets törnar är inte lätta alla gånger. Det man inser när man begrundar det hela är att livet är skört. Man har goda skäl att göra något gott av varje dag. Hoppas dom tar väl hand om din mamma. 31 kg borde få personal att vara lite extra noggrann med att se till att hon äter och dricker ordentligt. Vi tänker på Dig, Bertil.

cirrun
2014-02-02 18:01
#19

Angående vårdboende som många anser som absolut tryggare tillvaro för sig och sina närstående, så undrar jag nu om det finns någon politisk program som föreslår eller driver frågan om flera äldreboenden? Aktuell tanke i Valåret🤔 

Styrkekramar till din mor och dig Bertil🤗

bamse6311
2014-02-02 21:51
#20

@ T-Johan.

Visst så är livet inte bara ibland utan alltid väldigt skört vilket man inte minst märker när en god vän som Mikael hastigt i en ålder av 52-år går bort.

Han och jag skulle den kvällen gå till den lokala puben och ta en bit mat samt ett par öl som vi alltid gjorde på Söndagar.

Har förstått att jag var den sista vännen (människan) som han ringde till samma kväll som han senare gick bort.

Angående morsan så äter hon väldigt dåligt och väldigt lite och lever nu mest på näringsdrycker som i sig själv är väldigt bra då dom innehåller samma näring som man får i en måltid.

@Cirrun
Faktiskt är att jag alltid har röstat på S men tycker att dom numera har slagit in på en helt annan linje vilken inte stämmer in på mitt sätt att se på vare sig vård och omsorg eller för den delen överhuvudtaget omsorg om människor var de i livet än befinner de nu än befinner sig.

@Alla.

Tackar så enormt väldigt mycket för all sympati som jag fått i mitt inlägg.

Känns så tryggt och fint att känna att man har vänner här.

Finaste hälsningar,
Bertil

Annons:
Mantissa
2014-02-02 22:26
#21

S är ju lilla m numera. Jag röstar V i valet denna gång :)

[VSK]
2014-02-04 06:06
#22

Styrke och bamsekramar till dig Bertil 🤗

Tarotstollan
2014-02-06 00:24
#23

Jag beklagar verkligen Bamse, både din mamma och din bästa vän som också då gått bort.
Hoppas att du har någon mer vän som du kan prata med!

Vad skall jag säga? Det finns inga ord som hjälper dig men som du märkt är det många som tänker på dig i denna svåra tid.
Bamsekram till dig Bamse.🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

bamse6311
2014-03-21 02:26
#24

Om nu någon undrar hur de har gått med morsan.

Jo, hon ligger där som ett kolli i sin säng även om hon är helt klar i sitt huvud och inga som helt tecken på demens.

Det är ju det här som jag egentligen själv tycker att hon ligger där klar i huvet men ändå är så utsatt för de som jobbar i vården.

Jag hälsar på henne väldigt ofta och ikväll så skulle jag vara där lite senare då jag därefter skulle träffa vänner (hårdrockare) nere på stan.

Döm om min förvåning då jag kom in i morsans "lägenhet" klockan 18:45 och det var helt nedsläckt och helt mörkt i morsans lägenhet.

Till saken hör att min morsa alltid och alltid har velat att önska att det alltid är ljust och att både tv:n och radion är på .

Så var det alltså inte då när jag kom in klockan i morsans lägenhet enbart klockan 18:45.

Dom hade "nattat" henne och morsan har ju alltid varit en nattmänniska.

Tro att jag blev riktigt förbannad!

Har talat om för de där olika personalen hur många gånger som helst hur min mamma vill ha det men alla de där skyller alltid på att det var en personal på morgonen, en annan personal på dagen och en annan personal på kvällen för att inte säga en annan personal på natten och inga av dessa verkar tydligen ha någon kommunikation med varandra om vad som händer eller har hänt med vårdtagarna.

Jag blir så innerligt riktigt förbannad och ikväll så läste "läste jag lusen" av de som var där och lät min mamma ligga i totalt mörker klockan 18:45.

Alla av dem skyllde på varandra och nu skall jag jävlar de till att ringa hon som är enhetschef på det här boendet.

Nu är det inte bara enbart detta som har retat upp mig på det här boendet utan även en massa andra saker.

Min mamma har jobbat i hela sitt liv och hon har en jäkligt bra pension och en stor del av hennas pension kommer nu att gå till det här boendet och då tycker jag faktiskt att hon skall få valuta för en del av all de pengar som hon betalar.

Dessutom så har jag noterat att den enda mat som serveras där är potatismos, potatismos och åter potatismos.

MIN mamma hon KAN äta annat än potatismos och hon älskar lax och mycket annat men det som jag har sett serveras där är enbart potatismos och potatismos samt potatismos.

Det boende som min mamma hamnade på drivs av Carema Care  och även om jag personligen inte tycker att någon form av offentlig sektor skall drivas av vinstintressen  så är det så som det fungerar idag vare sig det gäller skola, sjukvård eller äldrevård mm.

Här nedan en länk till vad som hände år 2023 på den vårdinrättning där min mamma ligger idag.

http://hd.se/helsingborg/2013/03/15/vardboende-drojde-tio-dagar-med/

Tro FAN att man blir konfunderad och inte minst förbannad när man ser hur det fungerar än idag och när man hittar sin morsa i ett helt släckt rum klockan 18:45 på kvällen.

Bästa hälsningar,
Bertil

cirrun
2014-03-21 06:40
#25

#24 av bamse6311 

Troligen är du inte den enda anhörig där som ser bristerna, ni bör kontakta varandra utanför anhörigträffar på boendet.

Styrkekramar till dig och mor din🤗

VästkustFia
2014-03-21 11:25
#26

Stå på dig, Bertil! Din mamma har tur som har dig. Blomma

Raija Danielsson
2014-03-21 13:25
#27

Förfärligt. Jag har min gamla mor på ett demensboende. Där har hon det bra. Ingen tvingar henne i säng om hon inte vill. Det har hänt att hon varit uppe hela natten ibland. Någon annan gång har hon valt att ha pyjamas på sig nästan hela dagen. Då får hon det. I så fall får hon in sin mat på rummet, då gör det inget att hon äter med pyjamas. Jag skulle önska så att din mor fick ett bättre ställe att vara på. Där hon kan välja själv hur hon vill ha det. Ljust eller mörkt, ljud eller tystnad. Ingen annan ska bestämma över henne och ändra på hennes vanor. Bråka, bråka. Raija

Annons:
[T-Johan]
2014-03-21 16:12
#28

Ja det är bedrövligt, nedrustningen av välfärds Sverige, vår folkhem. Man fokuserar på pensionens storlek när det är mer fråga om mänsklig omvårdnad. Dom rika kan alltid köpa extra omvårdnad. För oss vanliga, är våra sociala relationer det som fäller avgörandet hur vi blir behandlade som äldre. Bertil är ett bra föredöme för oss andra.

Tarotstollan
2014-03-21 20:48
#29

Bra Bamse, bråka på för alla våra gamla!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kajsami
2014-03-24 00:04
#30

Jag har tänkt på dig ibland, Bertil, och undrat hur det gått. Men vad hemskt att det är sådant du har att uppdatera. Jag har själv jobbat inom hemtjänsten på ett privat vårdbolag och där var det minsta möjliga omsorg till största möjliga vinning som gällde och där skulle vi säga "god morgon" och hjälpa pensionärerna upp och ge dem frukost vid två på eftermiddagen. Det var inte värdigt, så jag slutade jobba där. Jag har alltid varit tveksam till privata omsorgsbolag efter detta.

Men det är bra att du står på dig. Alla har inte anhöriga som kan och har mod att göra det. Så när du hjälper din mor så hjälper du indirekt de andra som bor där också. Det tar tid, energi och mycket jävlar anamma att våga bråka för bättre vård för sina anhöriga, men det är jättefint att du gör det. Din mamma har verkligen tur som har dig! 

Lycka till och stå på dig!

indra-bus
2014-03-25 17:27
#31

Oj detta var ingen rolig läsning.

Jag beklagar o skickar dig massor av styrke kramar🌺🌺🌺🌺

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

signemo
2014-03-26 18:22
#32

Man blir så ledsen. helt olikt när jag jobbade som hemsamarit o på sjukhem på 80 talet. Kan undra hur man får de styrande att förstå hur illa det är.

Var rädda om varandra

bamse6311
2014-05-14 16:33
#33

Ber att få tacka för alla fina kommentarer.

Morsan bor fortfarande kvar på samma vårdhem och jag är där minst fyra gånger och ofta också fem gånger i veckan för att hälsa på henne och se efter att hon har det så bra det nu går och stannar runt tre timmar varje gång.

Hon har berättat att det första hon tänker varje dag när hon vaknar är om "Bertil skall komma idag också" och jag är glad att jag har möjlighet att hälsa på henne så ofta.

I söndags så ringde en sköterska som vårdhemmet kallat in mig och berättade att morsan inte kunde röra vänster arm så den där sköterskan hade ringt efter ambulans.

Jag tog mig till sjukhuset och det visade sig att hon hade fått en mindre stroke. Dock så hade den bara påverkat att hon inte kunde röra armen nämnvärt och att hon inte hade någon kraft kvar i den.
Hon har fått propplösande så att det inte skall bli mer.
Jag var på sjukhuset i sju timmar på söndagen samt tre timmar på måndagen och tisdagen.

Då sjukhuset här i stan oftast är överbelagt så fick hon sjuktransport tillbaka till vårdhemmet idag onsdag.
Har inte hälsat på henne idag då jag själv känt mig lite dålig men skall dit imorgon som vanligt.

Tackar ER ALLA för alla era fina hjärtliga och styrkande kommentarer.

Finaste hälsningar,
Bertil

signemo
2014-05-14 17:33
#34

Din mor har en fin o omtänksam son.

Var rädda om varandra

Annons:
[VSK]
2014-05-14 17:46
#35

Håller med signemo här ☝️

Tarotstollan
2014-05-14 21:31
#36

Håller med ovanstående, du är en fin och omtänksam son!🌺
Hoppas att du själv också mår bättre nu!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[Boris Sager]]
2014-05-20 14:47
#37

Hej Bertil!

Jag är ny här, men då jag är här läser jag dina inlägg.

Du beskriver allt omkring dig på ett sånt sätt, att man helt enkelt måste fortsätta att läsa.🌺

Jag förstår exakt din situation med personalen på boendet, eftersom jag själv jobbat inom vården.

 Fortsätt att kämpa för det vi alla borde göra, eftersom alla blir äldre och många i behov av hjälp, verklig hjälp, inte förvaring.

Kram till dig, Bertil!🙂

Celia

bamse6311
2014-07-28 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Maj 1926 - Juli 2014.

Sov i Ro kära rara underbara älskade lilla Mor.

Han har öppnat pärleporten så att du kan komma in.

Din,

Bertil

[VSK]
2014-07-28 22:00
#39

Beklagar verkligen…. 🤗

bamse6311
2014-07-28 22:27
#40

#39 VSK

Tackar så väldigt mycket.
Det har varit en väldigt tung dag.

Bästa hälsningar,
Bertil

Tarotstollan
2014-07-28 22:32
#41

Beklagar  Bamse, den enda trösten är att hon inte behöver lida mer.🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
bamse6311
2014-07-29 00:43
#42

#41 Tarotstollan

Tackar så väldigt mycket.
Visst är det skönt att hon inte behöver lida mer.

Jag och min lillasyster satt hos henne i ett par timmar efter att hon hade gått bort.

En gul ros hade de lagt vid henne samt tänt ett ljus, lagt fram en psalmbok och satt fram en lite nallebjörn.

Jämfört med alla tidigare dagar och timmar som jag den senaste tiden suttit vid hennes säng på sjukhuset så såg hon idag så rofylld ut.

Även om jag nu har varit förebredd på detta under ett par veckors tid så tar det väldigt hårt ändå.

Bästa hälsningar,
Bertil

Raija Danielsson
2014-07-29 08:11
#43

Jag är ledsen för din och dina syskons skull. Det spelar ingen roll hur mycket man tror att man är förberedd. Aldrig går det att föreställa sig hur de kommer att kännas. Svårt och tungt och oförklarligt.

Raija

[T-Johan]
2014-07-29 08:51
#44

Beklagar sorgen, Bamse. Din kärlek och omtanke har Du givit henne när hon som bäst behövde den.

signemo
2014-07-29 13:58
#45

Vill bara beklaga att Du mist Din mor. Ta hand om Dig

Var rädda om varandra

Pialinn
2014-07-30 10:07
#46

Vill beklaga din förlust.   🌈

En engelsman har skrivit nåt fint när man förlorat ett djur, men det gäller nog för människor oxå. Texten har trösta mej i alla fall några ggr.

http://www.medialt.se/text1_24.html

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Kajsami
2014-07-30 14:29
#47

Jag beklagar verkligen förlusten, Bertil. Förstår att ni har det jobbigt och tungt nu i familjen. Jag har också förlorat en förälder, för några år sedan, så jag vet hur det är. 

Hur gick det till, fick hon en ny stroke? Hade ni turen att vara med henne när hon somnade in?  Om du orkar berätta… 

En väldigt jobbig sak som jag upplevde när min pappa gick bort var folk som sade "Men han blev ju gammal" (79 år), ungefär som om man inte får sörja en förälder om den uppnått en hög ålder. Din mamma hann ju också bli gammal och det var ju positivt, men att förlora en förälder är extra tungt, hur gammal personen än blev. En förälder är ju ändå en förälder. Så jag hoppas att du har förstående människor omkring dig nu, det behöver man i såna här lägen. 

Tröste- och styrkekramar från Kajsami 🤗🌺

bamse6311
2014-07-31 09:52
#48

Jag ber att få TACKA så väldigt mycket för alla fina innerliga hälsningar jag har  fått.

Nej hon fick inte en ny stroke.
Tror att hennes envishet var det som till slut gjorde att det blev så här.

Som jag har berättat tidigare så har hon varit helt klar i huvudet och detta även efter stroken som satt sig i hennes vänstra arm.

Hon var ju mer eller mindre sängliggande sedan jag hittade henne på sovrummet i hennes tidigare lägenhet i januari i år

På vårdboendet så behövde hon hjälp med allt men hon var vid gott humör och som sagt var helt klar i huvudet under hela den tiden där.

Det som egentligen hände var att hon någon gång under natten eller väldigt tidig morgon har känt att hon behövde gå på toaletten.

Hon har trycket på sitt larm men när ingen kom så har hon fått för sig att med rullatorns hjälp ta sig själv in på toaletten men dock  bara klarat ett par steg innan hon föll.

När morgonpersonalen gick på kl 08:00 och gick runt bland rummen/lägenheterna så hittade de alltså henne på golvet.

De lyfte upp henne i sängen och strax innan kl 18: 00 (tio timmar senare) på kvällen så ringde de mig och berättade att de äntligen hade tillkallat en läkare vilken i sin tur genast bestället ambulans till sjukhuset.

Det visade sig att hon dels hade brutit höften och dels hade oregelbunden hjärtrytm.

Två dagar senare så opererades hon för höftfrakturen och efter det så gick det snabbare och snabbare utför.

Jag klandrar INGEN som helst för detta, varken på vårdhemmet eller på sjukhuset.

Dock så ringer i min hjärna följande tanke "tänk OM de hade kommit när hon tryckte på larmet för att få komma till toaletten?

Visst hade hon blöja men eftersom hon som sagt var helt klar i huvudet så ville hon inte ligga i sängen och uträtta sina behov i blöjan.

Jag klandrar som sagt var INGEN varken på vårdhemmet eller sjukhuset för det inträffade.

Om jag skall klandra någon så är det de politiker som inte ser till att äldrevården kan fungera på ett sätt som ger våra äldre ett mervärde där de som i morsans fall ligger  okapabla att klara sig själv hur klara i hjärnan de än är.

Jag har accepterat och är trots allt väldigt glad att morsan fick alla sina 88-år.

Eftersom det är jag som även tidigare under de senaste åren hälsat på henne mest och skött alla hennes papper, räkningar, kontakter och annat så har mina två syskon också överlåtit de mest praktiska uppgifterna även nu efter hennes bortgång åt mig.

Vill också poängtera att båda mina syskon har varit helt fantastiska och vi tre gemensamt nu tar allt vidare även om som sagt nästan allt av det praktiska nu åligger mig att sköta vilket jag enbart är tacksam att de ger mig förtroendet att göra då det är jag som även tidigare tagit hand om allt sådant.

"Han har öppnat pärleporten så att hon kan komma in"

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: