Annons:
Etiketttips-råd
Läst 4105 ggr
[Buppie]
2013-12-07 18:57

Hjälp med studieval

Det här kanske är lite fel ställe att skriva på men jag vet inte vart jag ska vända mig. Mina föräldrar blir tokiga på att jag bara ältar men jag mår jättedåligt över det här. Trygghet har alltid varit viktigt för mig men nu när jag gått ut gymnasiet så är allting så otryggt och det känns som att det inte finns någonting att luta sig mot. 

Jag skulle behöva lite hjälp med att veta vad jag ska utbilda mig till. Jag gick omvårdnadsprogrammet och har läst Engelska B, Matematik B, Historia A, Samhällskunskap A, Medicinsk grundkurs och omvårdnadsarbete (som ihop motsvarar naturkunskap B i vissa program). Ska troligtvis läsa Matematik 3B till våren men jag vet inte riktigt. Utöver det vill jag inte behöva läsa till några kurser. Fick 1.25 på högskoleprovet.

Mina intressen är att fotografera, vara ute och gå, gillar naturen, älskar djur (dock allergisk men visar inga symtom mot vår vuxna katt), gillar att skriva och är lite pysslig av mig. Som person är jag lite försiktig och lite ängslig av mig. 

Är undersköterska och har sommarjobbat som det två gånger och trivts okej men eftersom jag har en stoor spyfobi så tror jag inte att jag kan jobba inom vården. 

Några yrken jag funderat på är jurist (mest för att det ger okej lön men jag vet inte  riktigt vad arbetet innebär). Socionom (som jag tror är för tungt psykiskt för mig) och dietist (som jag inte kommer in på och dessutom kanske det är tokigt för att jag har en ätstörning) men näring och så är intressant. Risk-och krishanteringsprogrammet har jag också funderat på lite men utbildningen är alldeles för långt bort.

Jag vill utbilda mig till något där det finns stora möjligheter till jobb, något som ger en lön man kan leva på, något som jag tycker är roligt och som jag kan trivas med, något som är utvecklande och att jag ska kunna känna att det känns okej att gå till jobbet.

Ni får gärna ge alla förslag ni kan på vad som kan passa mig och även berätta det ni vet om olika yrken och arbetserfarenheter. Berätta gärna om det ni jobbar med, hur ni trivs och så vidare.

Mår så dåligt över detta och behöver verkligen lite hjälp.

Annons:
Sjöstjärna
2013-12-07 19:04
#1

Har du gjort Af:s intressetest? http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Tester-och-guider/Intressetest.html

De har också Yrkeskompassen där de gör bedömningar av hur stor efterfråga det kommer att vara på olika yrken framöver. http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkeskompassen.html

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[kerstinthemilklover]
2013-12-07 19:09
#2

Vad roligt att du funderar på att studera. Det är verkligen en superchans att möta nya utmaningar och människor.

Jag håller med om att dietistutbildningen bör undvikas på grund av dina ätstörningstankar. På sådana utbildningar går mängder av anorektiker och även lärarna har ätstörda tankar. I alla fall i UMEÅ.

Jag utbildar mig inom laboratoriemedicin och tycker att det är hur kul som helst. Dock är det ett vårdyrke och dålig lön och kassa arbetsvillkor gäller för även denna typ av vårdrelaterat arbete. Men man kan ju alltid flytta till Norge och få fina villkor och trevlig lön. 

Du är huvudpersonen i ditt liv och val av arbete är ett vikigt val. Fundera igenom över vad som är viktigt för dig och vad som gör dig lycklig. Arbetslivet är en stor del och det är viktigt att du trivs med dina val. Man kan i för sig alltid byta.

[T-Johan]
2013-12-07 22:10
#3

Kul läsning. Buppie, om du ska läsa matte 3b och vill ha ett bättre betyg än "godkänt", ska du först läsa 2b. Steget från matte B till 3b är stort. Jag vet de, för jag undervisar i matte. Några av mina elever läser matte 2b på en termin som en introduktion till 3b. Vidare tycker jag du ska låta lönens storlek vara en faktor. Det allra viktigaste är att du kommer att trivas med de du gör. Man vill känna att man gillar det man gör, annars blir jobbet bara en plåga till i livet, fem dagar i veckan och året om. Tack för dom fina länkarna, Sjöstjärna. Ska tipsa mina elever om dessa. Yrkesval är alltid ett stort samtalsämne bland eleverna.

[Buppie]
2013-12-08 11:06
#4

1. Massor av gånger. :/ Tycker inte att det klarnar något alls.

2. Det låter spännande. Jag funderade förut på biomedicinsk analytiker men då är det en massa kurser som jag måste läsa in och jag vill plugga till hösten så jag hinner inte det. Vad går du för utbildning inom labratoriemedicin? Är det ett program?

3. Jag håller med om att trivas är det absolut viktigaste men jag vet inte så mycket om olika yrken (alltså hur det är att arbete med det, att läsa om det är en sak men i praktiken är det en helt annan). Har ingen aning av vad jag skulle trivas med. :( Som nämnt gillar jag djur och natur. Annars vet jag inte.

Sjöstjärna
2013-12-08 13:04
#5

Här är SACOs prognos för 2018: http://www.saco.se/Global/Dokument/Trycksaker/Rapporter/Framtidsutsikter-Arbetsmarknaden%20för%20akademiker%202018.pdf

Läs gärna hela rapporten för där finns mycket intressant, men summan av kardemumman hittar du på sidan 22-23.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[T-Johan]
2013-12-09 08:48
#6

#5

Tank för länken Sjöstjärna.

Prognosen har jag kopierat och ligger tillgänglig

för mina elever.

Eleverna tycker det är en sporre att läsa att utbildning

efter gymnasiet ger ett bättre utgångsläge när man tittar

på "sysselsättningsgraden".

Och att en "investering" i utbildning inte alltid har med lön

att göra.

Hoppas att Buppie kan göra en "intresseprofil" enligt Arbetsförmedlingens länken.

Och sedan gå vidare med SACO:s rapport.

Annons:
Sjöstjärna
2013-12-09 10:27
#7

#6 Det gläder mitt "gamla" lärarhjärta att höra en lärare som verkligen engagerar sig i sin elever och som försöker förmedla mer kunskap än bara ämnesutbildning. 🙂 👍

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Buppie]
2013-12-09 16:44
#8

6. Har kikat på länkarna och gjort en intresseprofil men jag blir inte så mycket klokare, det jag får upp som förslag är inom vård och djur. Djurutbildningen kommer jag inte in på och vård blir problematiskt med tanke på fobin. :/

Sjöstjärna
2013-12-09 16:55
#9

De fyra första yrkena som spås en ljus framtid har väl iofs en ganska låg "kräkrisk".

Arbetsterapeut

Audionom

Biomedicinsk analytiker

Cytodiagnostiker

Helt riskfri är ju ingen arbetsplats, då får man isolera sig fullständigt från andra människor, men dessa yrken tror jag inte har högre risk än vilket job som helst trots att de har vårdanknytning.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Buppie]
2013-12-09 17:16
#10

Audionom har jag funderat på men det är väldigt smalt och finns heller tyvärr inte i min stad. Arbetsterapeut känns inte intressant. De andra två har jag inte behörighet till.

Sjöstjärna
2013-12-09 17:28
#11

Du får nog vara beredd att kompromissa på något område annars lär det bli väldigt svårt för dig att hitta ett jobb.

Din kravlista så här långt: Du vill inte flytta, det får inte finnas stor kräkrisk, det måste vara intressant/roligt/utvecklande, lönen ska vara bra, du vill inte läsa in fler ämnen än vad du hinner med på en termin, jobbet kan inte riskera trigga din ätstörning, det får inte vara för psykiskt krävande och det måste finnas goda möjligheter att få jobb.

Med tanke på vad du vill få ut av jobbet och dina krav på arbestmiljön så skulle jag rekommendera att du funderar på att lägga ett extra år på att läsa in fler ämnen så du blir behörig till fler utbildningar samt att du överväger att flytta till där utbildningen/jobbet finns.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Buppie]
2013-12-09 17:48
#12

Något jag tänkt liite på ä http://www.liu.se/utbildning/program/miljovetenskap?l=sv eller miljöanalytiker men jag kan inte hitta hur framtiden för de yrkena ser ut. Är rädd att man utbildar sig och sedan finns det inga jobb. :/

Sjöstjärna
2013-12-09 18:23
#13

Miljövetenskap ligger definitivt i tiden och borde vara en yrkesgrupp som har framtiden för sig. Dock finns det aldrig några garantier för jobb oavsett vilket yrke man väljer, i slutänden hänger det på dig själv också, hur intresserad och engagerad du är, hur bra du säljer in dig själv och hur mycket initiativ du själv tar. Arbetsmarknaden ÄR svår numera och det visar sig i stort sett i alla yrkeskategorier.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
[kerstinthemilklover]
2013-12-10 14:49
#14

Jag studerar till Biomedicinsk analytiker vilket är ett treårigt program.

Sjöstjärna nämner cytodiagnostiker som ett yrke, men det kräver att du har en fullständig examen som biomedicinsk analytiker först.

Cytodiagnostik är i för sig intressant- det handlar om att med mikroskop och eget huvud bedöma om celler har cancer eller andra åkommor.

Angående Biomedicinsk analytiker utbildningen så är det en trevlig utbildning men det är en hel del att studera och gäller att plugga en hel del. Dock är det urkassa arbetsvillkor och pissig lön och så fort du kommer ut på praktik i Sverige så kommer du mötas av människor som tappat hoppet och framtidstron.
Det är ett viktigt arbete och kan även vara riktigt givande.
Om du gillar att laborera och har biologiintresse då kan det vara rätt för dig.

[Buppie]
2013-12-10 14:54
#15

Jag tror faktiskt att jag ska studera till socionom. Det finns i min stad och känns nog okej. Det är inte mitt drömyrke men det är nog okej och det är rätt brett vilket känns bra när man är velig. Tack för era förslag och idéer.

Tror ni det är väldigt tuff arbetsmarknad för socionomer?

[kerstinthemilklover]
2013-12-10 15:04
#16

Jag vet inte hur det är för socionommarknaden. Men jag vet att socionomutbildningen kryllar av fina människor som är väldigt trevliga.

Jag kan även rekomendera dig att se över i fall du har ett intresse för programmering eller kanske datavetenskap. Där finns det jobb och om du är tjej får du en tjejbonus och det är ett riktigt framtidsyrke.

Tänk på att prestation inte är meningen med livet och att du skall trivas med vad du gör. Din magkänsla är på riktigt.
Studier är jättekul, Lycka till!

[Buppie]
2013-12-10 18:20
#17

16. Nja det är nog inte min grej, sitter mycket vid datorn nu när jag är sjukskriven men programmering skulle jag nog inte gilla. Funderade läänge igår och jag vill arbeta med människor, barn- och ungdomar, kriminalvård och kurator känns bland annat lockande. Pga min spyfobi så är sjuksköterska nog ett dumt sätt att arbeta med människor så socionom är nog mer rätt. Hoppas jag, har velat sen i somras och vissa dagar är tror jag att jag vill något och nästa dag känns det som min mardröm men jag tror socionom nog är bästa alternativet. 

Tack. :)

Upp till toppen
Annons: